X-klassad

Diskussion i 'Flygteknik' startad av Flygteknikern, 17 September 2020.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Flygteknikern

    Flygteknikern Medlem

    Någon som har koll på var det finns annonser om X-klassade flygplan? Funderar på att köpa något då jag äntligen fått tillgång till en hangar :)
     
  2. BengtB

    BengtB Ny medlem

  3. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Pilotmagazinet.se - inte bara X-klass men det brukar ofta finnas någon eller några sådana.

    Ibland har Andersson Aircraft X-klass ade också.

    Sedan finns ju Planecheck, även om jag (antar) att det inte alltid är trivialt att importera amatörbyggda maskiner. Ibland sägs det bli njet på det...
     
  4. Flygteknikern

    Flygteknikern Medlem

    Tack för alla länkar och tips, hittade ett flygplan som passade min budget dock var det sålt. Men känns bra att det finns en del där ute.

    Jodel D-112 SE-XRE
    • [​IMG]
    • [​IMG]
    • [​IMG]
    Mycket väl underhållet hangarförvarat flygplan (varmt på vinter och kallt på sommaren).
    Sporrhjul, mycket kort startsträcka (lyfter vid 35).
    Drar ca 20 liter per timma, 70 liters tank. Marschfart över 200km/h ger m.a.o. väldigt bra räckvidd.
    Välinstrumenterad (är tex höjdraporterande).
    Lämplig för piloter upp till 1,81 ( kan justeras för att passa piloter upp till 1,85).
    Dubbelkomano, kan sannolikt klassas om till UL vb.
    Gammal radio med 15MHz sitter i planet fn. Ny 8,33Hz delad radio rekommenderas köpas till om tänkt att användas vid större flygplatser. Extrautrustning för varmkörning vintertid, hjulkåpor etc. ingår.
    Fullständig dokumentation (bokstabligt en bananlåda full) inklusive byggnads ritningar manualer och service.
    Många fina handgjorda detaljer som trälister till dörrar och motorkåpa av kolfiber.
    Har radiotillstånd och är flygvärdig är dock bara hangarförsäkrad fn.
    Första flygning 1999
    Totaltid: 208 Tim!
    Motor: Control. C-90 1 Tim sedan översyn.
    Radio och transponder.
    Står på Vårgårda flygfält.
    Samantaget ett lättfluget, trevligt och mycket prisvärt flygplan i god kondition med väldigt låg motortid.
    Priside: 70.000 kr
    Tel:
    Mail: XXXX@Hotmail.com
     
Laddar...

Dela sidan