ADHD-diagnos - får jag behålla certet?

Diskussion i '040 Människans förutsättningar och begränsningar' startad av Bönan, 22 September 2020.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Bönan

    Bönan Ny medlem

    Hej,
    Sitter i en lite knepig sits. Jag har haft mitt PPL i ca 5 år och flugit ca 100 timmar. Aldrig varit inblandad i några incidenter eller liknande.

    För en tid sedan hamnade jag av andra skäl på vårdcentralen och då kom jag och läkaren av en slump in på ADD/ADHD och jag nämnde att jag länge trott att jag haft någon av dessa diagnoser. Jag fick göra ett förtest där jag hade ganska höga nivåer och därför skulle jag bli skickad på en riktig utredning. Dock var väntetiden väldigt lång pga nuvarande Covid-situation.

    Det som i efterhand slog mig är att detta kanske är oerhört dumt att genomföra. Vad jag förstår är det helt omöjligt att ta PPL om man blivit diagnostiserad i barndomen eller sen innan. Ryker mitt cert all världens väg om det skulle visa sig att jag har detta? Som sagt har detta aldrig påverkat mig negativt som pilot, däremot har jag väldigt svårt för att sitta still på tex tråkiga möten, passa tider etc. Vore inte alls kul att inte få flyga längre, och dessutom massor av pengar i sjön...
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Tror inte du ska dra för stora växlar på det här än. Jag tycker att du ska kontakta en flygläkare som inte känner dig och fråga lite om detta. Mycket möjligt att det inte är någon fara alls.
    Prova Lars Lucchesi i Skåne, han är bra.

    Tyvärr har Transportstyrelsens medicin-avdelning betett sig illa genom åren och därför skulle jag inte vända mig till dem.
     
  3. Fredan

    Fredan Medlem

    Jag skulle inte göra en höna av en fjäder. Det är nog farligare att ha dig i bilen till och från flygplatsen men anser staten och läkaren att du kan köra (och fortsätta köra) bil så kan du nog fortsätta flyga också, så jag skulle inte ta upp det ö.h.t om jag vore du. Däremot måste du vara uppmärksam på eventuella mediciner de vill ge dig och eventuella biverkningar de kan ha.
     
    • Gillar Gillar x 2
  4. Dunder

    Dunder Ny medlem

    Håller med inlägget ovan- Läs gärna också på vad som gäller så du är själv införstådd i situation. Här är intressant web side om hur FAA ser på ADHD
    • ADHD itself is not a disqualifying condition.
    • Yet, if you have a formal diagnosis of ADD or ADHD, you may need to undergo additional testing in order to receive a medical certificate.
    • Most medications used to treat ADHD are disqualifying (stimulants andStrattera).
    • A 90-day period of taking no medication is required before evaluation.
    • The FAA requires its own extensive evaluation for ADHD.
    https://adhdrollercoaster.org/adhd-news-and-research/no-rx-for-commercial-airline-pilots-with-adhd/
     
  5. Bönan

    Bönan Ny medlem

    Det känns ju bra att det inte är tvärstopp i alla fall.

    Lite svårt att hitta information om mitt fall då det mesta jag läst handlar om personer som är aspirerande piloter men har en diagnos i bagaget - jag har ju som sagt haft mitt cert i ganska många år innan detta kom på tal.

    Men som jag förstår det är det helt omöjligt att kombinera medicinering med att få fortsätta behålla sin medicinska behörighet som pilot?
     
    Senast redigerad: 4 Oktober 2020
Laddar...

Dela sidan