Skolverksamhet/klubb i Skåne för helikopter?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Npilot, 29 September 2020.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Npilot

    Npilot Ny medlem

    Hej! Finns det någon klubbverksamhet samt skolning för helikopter i Skåne? PPL(H). har idag PPL (A) och Bridge- teorin går ju att genomföra hos flygteoriskolan. Så det är alltså den praktiska skolningen som jag är intresserad av. Dessutom är det ju trevligt att kunna kunna hyra en kärra senare för att praktiskt kunna nyttja certet.
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Känner inte till någon flygklubb för helikopter i Sverige utan oftast handlar det om att man hyr helikopter från den flygskola man gick på.

    Kolla Transportstyrelsens hemsida för att hitta de flygskolor(DTO) som finns i Skåne-trakten.
     
  3. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

  4. Ramphossweden

    Ramphossweden Ny medlem

     
  5. Ramphossweden

    Ramphossweden Ny medlem

  6. Haeggis

    Haeggis Ny medlem

    Har länge funderat på detta.
    Jag har PPL/H sedan -96. Jag tog mitt certifikat i Spanien på en engelsk helikopterskola. Jag flög en del genom "self fly hire" Jag flyttade hem till Sverige för ca 15 år sedan och har sedan dess knappt flugit alls eftersom det inte finns någon klubb där man kan hyra till ett vettigt pris. Idag finns det fina ultralätta helikoptrar vilket gör att man kommer ner i en helt annan driftskostnad än certifierade. I Sverige finns mig veterligen ingen möjlighet att flyga UL-helikopter med nåt annat certifikat än PPL/H. Men i andra länder så finns du UL/H-certifikat så det kommer kanske i framtiden till Sverige.
    En ny UL-helikopter tvåsitsig såsom Dynali H3 Sport kostar ca 160.000 Euro. Om man är ett par stycken personer som går ihop så borde det vara möjligt att få igång nån form av "klubbverksamhet" liknande de flygklubbar som har "fixed wing" eller gyrokoptrar. Någon intresserad? :)
     
Laddar...

Dela sidan