LAPL Sjö

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av Sjöstrand, 14 September 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Varken i TSFS för UL-cert eller i utbildningshandboken för UL finns idag några regler om just sjö. Jag ser det nog som att flygsäkerheten blir högre om det finns sådana regler.
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Det är en bra fråga hur det går till. Det var också där jag menade att en pragmatisk lösning hade varit att man kan visa sin recent och då få ett utgångsdatum kopplat till det.

    Utbildning för behörigheterna är ju samma oavsett vilket cert man har.
     
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Innan man tror att flygsäkerheten blir högre om man har regler ska man nog titta på statistiken. Hur många haverier med UL-sjö har vi till dags datum som beror på bristande utbildning?
    Hur ser motsvarande ut på normalklass?

    I det här fallet tror jag att marknaden kommer att reglera sig själv. Flygskolorna kommer att ha utbildningsplaner som liknar den som finns i FAA eller EASA och de kommer knappast låta sina medlemmar bara sticka iväg med en kärra efter någon lyckad landning på vattnet.

    I det här fallet blir det ju också väldigt enkelt för den som har en sjöbehörighet på EASA-certet att komma igång med UL-sjö.
     
  4. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Då är det ju inga problem. Men om det inte finns nåt krav på utbildning? Köp en sjötrike och börja flyg direkt. Den välter. Som tur var inga personskador. Dålig publicitet.
     
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Om jag har förstått det rätt så kräver alla UL-flygplan en utbildning som motsvarar en skillnadsutbildning. Så om man gör så som du beskriver har personen ändå brutit mot de regler som finns och det är frågan om ett sjöflygregelverk hade stoppat hen.

    Jag tror inte att det där är ett problem på riktigt, det har inte varit det hittills. Finns alltid ruttna äpplen men nog få regler som biter på dem.
     
  6. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Nej, det står inte som du skriver och därför kan det vara en god idé att ha en utbildning där det står precis så. Utan att ha gått sjöutbildningen för EASA-luftfartyg så tror jag den är bra och nåt liknande kan vara lika bra för UL-certifikat.
    Har man flugit in sig på en typ så är man influgen på den. Inget mer krävs idag (formaellt) oavsett landställskonfiguration, motortyp (nonturbo-turbo-el) eller propelleromställning. Det borde vara viktigare än att göra två typinflygningar på typer som i princip är identiska:
    https://g1aviation.com/en/
    https://www.icpaviazione.it/?page_id=799
     
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Ok, vi tycker olika. :)
     
  8. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Det är givetvis OK att tycka olika. Argumenten emot det jag tyckte är dock fåtaliga:
     
  9. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag tror inte att någon flyger på vatten för första gången utan att ha med sig en flyglärare eller annan kompetent person.
    Och den som gör det hade nog gjort det oavsett om det fanns regler.
     
  10. Swip

    Swip Medlem

    Visserligen bara ett argument emot så per definition är argumenten fåtaliga. Du avfärdar det säkert inte rakt av, men såsom det kommer ut i skrift ser det ut som att du kanske inte bemöter det fullt ut heller :).

    Även om alla i sina egna tankar funderar på frågan om nya regelverk behövs och hur dessa står i proportion till kostnader och krångel tror jag det hade varit bra om man också redogjorde för dessa så att det blir transparent för andra läsare. Konkret i detta fall vid förslag om nytt utökat regelverk.

    1. Man bör ha en uppfattning om hur många det är som varje år gör sin första start och landning på vatten utan stöd av en erfaren och kompetent person.
    2. Man bör också ha en uppfattning om hur många av dessa som slutar i ett haveri.
    3. Och slutligen - i vilken grad hade föreslaget regelverk förhindrat haverierna?

    Det är ju först när man resonerat runt dessa som man kan bedöma om nya utökade regelverk står i proportion till syftet. Och min personliga uppfattning är att det är den som vill utöka regelmassan som har bevisbördan. Men med tanke på hur regelverken ser ut för en fritidspilot kan man nog utgå ifrån att det oftast varit tvärt om. Den som inte kan bevisa att ytterligare reglering inte ökar flygsäkerheten blir överkörd.

    Min uppfattning är att ökad reglering generellt medför en ökad svårighetsgrad (gör det mer svårtillgängligt) och ökad kostnad. Det höjer ribban för nya fritidspiloter och riskerar på marginalen att stöta bort befintliga. Inte minst genom AOPAs och andra intresseorganisationer har vi på EU-nivå sett ljusglimtar när det gäller regellättnader för fritidspiloter. Jag vågar inte konstatera att det är en kursändring ännu.
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan