En tur över Stockholm stad

Diskussion i '070 Operativa procedurer' startad av Benji, 20 Februari 2021.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. Benji

    Benji Medlem

    Hej

    Jag är snart färdig med mitt PPL certifikat. Och jag skulle vilja ta med någon kompis på en tur över Stockholm stad.
    Har jag förstått det rätt så får man inte flyga lägre än 2000foot över Stockholm.

    Men med tanke på att Bromma CTR sträcker sig upp till 2000foot är det ändå tornet jag behöver be om tillstånd att få komma in över stan och Bromma CTR? Eller är det Stockholm controll? Och isåfall blir det kanske att jag får lägga mig i vänteläge innan inpasage eller?

    Mvh: Benjamin
     
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    I AIP står att man inte "bör" flyga under 1500 fot över de centrala delarna av Stockholm. Man måste också ta hänsyn till den generella klausulen i SERA.3105: "Ett luftfartyg får inte framföras över tätbebyggda områden som städer, tätorter eller annan bebyggelse eller över en större folksamling på lägre flyghöjd än att det i händelse av nöd kan landa utan onödig fara för person eller egendom på marken."

    Det spelar ingen roll om du frågar tornet eller Stockholm om klarering. Skulle du ropa på fel trafikledning så kommer de att hänvisa dig rätt.
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan