Migrän

Diskussion i 'Flygmedicin' startad av maxekman, 11 Maj 2021.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. maxekman

    maxekman Ny medlem

    Hej,

    Vid mitt senaste läkarbesök (mars 2020) för klass 2 lämnade jag frågan för ”svår huvudverk” ofylld för vidare diskussion med min flygläkare då jag var osäker på huruvida en lindrig och sällan inträffande migrän skulle bedömas. Detta visade sig vara början på en mängd följdfrågor! Jag försökte förklara att migränen bara inträffar någon enstaka gång per år och påverkar då endast synen i begränsad omfattning under ca 10-15 min. Det rör sig alltså om vanlig migrän som är relativt vanlig bland allmänheten (har hört ca 20%).

    Men min redogörelse gjorde inte min flygläkare nöjd och jag ombads (lite vagt utan någon detaljerad remiss) att lämna in ett intyg från en neurolog som omfattade min migrän, digital synfältsundersökning, samtliga journaler för sökt vård (har ej sökt någon), recept (har ej ätit medicin för detta) mm. Några månader senare (jan 2021) hade jag besökt neurolog och utredningen fastslog att det rör sig om vanlig migrän i begränsad omfattning och utan behov av synfältsundersökning. Dessutom fastställdes att jag kan undvika/minska risken genom jämn kosthållning (jämt blodsocker). Neurologen svarade flygläkaren på remissen och jag antog att detta gick vidare till TS.

    Nu idag (maj 2021) fick jag svar från flygläkaren att TS vill ha EXAKT samma intyg som jag ombads lämna i höstas, och har lämnat dessutom! Vad är det som händer!?

    Mitt ynka ärende har tagit orimligt stora proportioner, jag ska ju bara segelflyga lite! Inte flyga hundratals passagerare!

    Några tips på hur jag får mitt medical?

    Mvh,
    Max Ekman
     
  2. AxelMalmgren

    AxelMalmgren Ny medlem

    Har samma problem (som många andra)!

    Det är tråkigt att din flygläkare reagerade så kraftigt på detta, och framför allt på ett Klass 2 medical. Mitt tips är väl bara att ringa till cert-avdelningen och prata med de, de är snälla och förstående. Men var beredd på att skicka in kopia i vilket fall som helst.

    hoppas att det löser sig snabbt!
     
    Senast redigerad: 13 Maj 2021
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Tyvärr finns det många skräckexempel på hur medicinavdelningen på TS fungerar(inte fungerar). Det är bedrövligt att folk som är ärliga på en läkarundersökning råkar i knipa.
    Allt för många har fått problem med sina medical efter struntsaker...
     
  4. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Samtidigt som jag håller med er till stor del så måste jag även förstå myndigheterna här. Får de en ifylld ruta där det inte ska vara en ifylld ruta så harde nog svårt att se gråzoner.
    Läkaren däremot kunde ju ha varit lite mer förstående kan man tycka men samtidigt... händer det något och det kommer fram att läkaren godkänt detta så är hen förmodligen i lite trubbel.

    Hoppas det löser sig för dig med.
     
    Senast redigerad: 15 Maj 2021
  5. maxekman

    maxekman Ny medlem

    Liten uppdatering:

    Jag fick tillslut efter många undersökningar (neurolog, synfält mm) ett begränsat LAPL Medical med expiry på ett år. Begränsningen är att jag inte få ta passagerare. Helt ok kompromiss tycker jag! Sen har jag tyvärr inte hunnit flyga i år, men det är en annan femma.
     

Dela sidan