Hej har googlat lite men hittar inga tydliga svar. Får man flyga UL plan på LAPLA med SEP behörighet? Och får man tillgodoräkna sig timmarna från UL flygning för att hålla SEP behörigheten knutet till LAPL vid liv? Tack på förhand!
Certet räcker för att flyga UL rent utbildningsmässigt, efter första UL-typinflygningen skickar UL-flygläraren in ett dokument till TS och antingen får du ut ett separat UL-cert (så blev det för mig, lapl-s+tmg innan) eller får en UL-behörighet i Lapl-certet. Flygtimmarna får tillgodoräknas åt alla håll sedan ett kort tag tillbaka, nya regler som är positiva denna gången. Lärartimmen måste göras i sep.
Någon som vet vad som krävs för att få UL på certet istället för på separat cert, så man undviker betala årsavgift dubbelt?
Okej, men om timmarna får tillgodoräknas varför är det nödvändigt att skicka in papper för ett tilläg eller separat UL cert? Varför kan man inte då bara flyga UL på sin LAPLA SEP? Och göra en lärartimme i en ”riktig” SEP kärra 1 gång var 24 månad.
För UL flygplan gäller nationella regler och att göra en typinflygning med lärare är ett krav, av det följer sedan pappret vid första tillfället. Inom UL funkar det annorlunda än normalklassat, det finns ingen övergripande SEP utan du flyger in dig med lärare på varje ny typ (Icarus C42, Dynamic wt9, Blackwing 600RG), det går alltså inte att flyga in sig själv på en ny individ inom samma klass, typ som mellan C172 och pa28.
Typ så ja, beror på som man säger. Första typkärran kan vara en upplevelse för en pilot som kommer från att ha spakatnormalklassat innan, en UL kräver ofta ett aktivare spak/rattarbete och är mer vindkänslig. Sedan kan en UL vara mer komplex än den traditionella normalklassade kärran, när jag flög in mig på BW600 skulle jag förutom flygandet även göra behörigheterna EFIS, RG och CS samtidigt. Då räcker en timme inte så långt. Jag skolade cirka 3h med fabrikens instruktör och typuppflygningen med lärare tog cirka 1,5h men då var det lite nöjesflygming inräknad.
Okej jag tycker mer om att flyga lätta kärror. Om det är bara jag och en pax så väljer jag alltid en c150. Gillar mer flygkänslan i den än tex pa28, c172. Så jag tror UL kommer passa mig bra. Sen är timpriserna oftast mycket bättre på UL kärror och man kollar klubbarnas priser.
Hej igen. Det finns ju en hel del Sjö-UL kärror. Om man skolar UL-Sjö får man den vanliga Sjö certifieringen till mitt LAPL då. Eller är det att man är typinflugen på just den UL-Sjö kärran?
Hur fungerar det med ensitsiga maskiner? Är det en experimentklassad så får man väl tillstånd från EAA att flyga in sig själv, men om det skulle vara en fabriksbyggd ensitsig UL?
Tror inte det går att få UL inskrivet i ett EASA cert eftersom UL är en nationell behörighet och inte en EASA behörighet. Jag har PPL plus ett separat UL cert. Är det någon som har UL inskrivet som en behörighet idag?
Nej, det går ju inte, EASA är EASA och nationella regler är annorlunda. Men det finns ju ingen anledning att ha ett UL-cert om man har ett EASA-cert. Det räcker med en bilaga till sitt (A)-cert och då slipper man en certavgift. Skulle man sluta flyga UL släpper man bilagan och slutar man flyga EASA-flygplan så tar man ut ett UL-cert då.