IR?

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av AxelMalmgren, 18 Maj 2021.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. AxelMalmgren

    AxelMalmgren Ny medlem

    Satt och bara tittade runt på den flygskolan jag en gång i tiden skolade på och blev inte klok på en sak: finns inte det som är ”Full-IR” längre? Såg bara att man har CBIR och EIR på de flesta skolors hemsidor och material.

    Men som jag förstått det så krävs 10 Tim mindre skolning för CB-IR med problemet att du inte får flyga HPA-klassade flygplan på den licensen sen.

    Så min fråga är bara hur man går tillväga för att få en Full-IR idag?

    Bara av rent intresse då jag håller riktigt dålig koll på hur EASA ändrar sina klassningar...
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Prata med flygskolan. De har garanterat möjlighet att göra det också om de har träning till kommersiella cert.
     
  3. AxelMalmgren

    AxelMalmgren Ny medlem

    Det har de säkert, men min fråga var egentligen mer om CB-IR till exempel är samma teori men mindre skolning i flygplan eller vad som faktiskt skiljer sig mellan IR - CBIR - EIR?
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det är ingen skillnad i befogenheter mellan CB-IR och "full IR". Det är olika utbildningsvägar till samma behörighet. Det stämmer att minimiflygtiden för CB-IR är 40 timmar mot 50 timmar för "full IR". 40 timmar är kravet enligt internationell standard. De extra 10 timmarna för "full IR" är "guldplätering" som EASA hittat på. Om jag får spekulera lite så tror jag att EASA menar att de flesta i praktiken behöver 50 timmar och att "kompetensbaserad" helt enkelt betyder att har man den nödvändiga kompetensen efter 40 timmar så skall det räcka.

    För att flyga HPA-klassade flygplan krävs alltid kompletteringsutbildning -- det är inget som du får göra automatiskt bara för att du har ett "fullt IR". Teoriutbildningen för HPA innehåller en VFR-del och en IFR-del. Skillnaden mellan CB-IR och "full IR" är att IFR-delen för HPA ingår i teorin för "full IR" men inte för CB-IR. Det gör att teorin för HPA blir större om du har CB-IR jämfört med IR. Extra teoriutbildning alltså, inte flygtid.

    EIR kan du i princip glömma eftersom den behörigheten försvinner samtidigt som BIR träder i kraft (om den inte redan har försvunnit).
     
    • Gillar Gillar x 1
    • Håller med Håller med x 1
  5. AxelMalmgren

    AxelMalmgren Ny medlem

    Alltså 10/10 på det svaret!

    tusen tack Airbourne!
     
    • Gillar Gillar x 1

Dela sidan