Control blir Approach

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Dimme, 12 Juni 2021.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Från och med den 17:e juni kommer en hel del Control frekvenser i Sverige döpas om till Approach. Dock inte överallt, t ex Sweden Control byter inte namn.

    Mer info finns i senaste AIRAC på 1000+ sidor, som jag måste gå igenom och uppdatera OFM. :banghead::banghead::banghead:

    https://aro.lfv.se/Editorial/View/IAIP?folderId=21

    image.png
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Alla terminalkontroller byter till "approach". Såvitt jag vet är Sweden control det enda svenska kontrollorgan som använder "control" och inte är en terminalkontroll.
     
  3. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Finns någon praktisk skillnad annat än att de byter namn?
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Nej. LFV skriver att det är en anpassning till internationell standard för anropssignaler.
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Ska inte något som har en approach control också ha en departure control?
     
  6. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Approach uppfyller den funktionen. Om man t ex flyger söderut genom Copenhagen TMA så pratar man med Copenhagen Approach trots att man inte avser landa där. Själv tycker jag det låter lite konstigt.
     
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Är det väldigt mycket trafik så kan det finnas separata departurefrekvenser.
     
  8. Larscho

    Larscho Moderator

    Ja, vid mycket trafik(ganska sällan i Sverige) finns det områden som har både ”Departure”, ”Approach” och ”Arrival”.
     
  9. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Det stämmer, men enligt AIP finns det ingen "Departure" på dessa flygplatser. Kanske kommer släppas via NOTAM om behovet uppstår, men det tvivlar jag på.
     
  10. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Vad säger @control om detta? Dags att byta profilnamn? :)
     
    • Gillar Gillar x 4
  11. control

    control Välkänd medlem

Laddar...

Dela sidan