7700 ... asfalt eller asbra fält, i USA?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Kastrullhäxan, 1 Juni 2021.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Varför landar alltid amerikanerna på motorväg? Det är ju inget vi lärt oss. Eftersom det är USA gissar jag det är pga juridik. Men de kan väl lika gärna bli stämda av nån som fastnar i eventuell bilkö likaväl som bonden. Eller har de inga fält, potatisåkrar, eller liknande där? Har vi nåt exempel på att nån i Sverige tycker det är en bra idé att landa på motorväg?

    Tre tidigare trådar om motorvägslandning:

    https://www.flygfyren.nu/community/index.php?threads/nödlandning-c172-på-motorväg.3048/#post-19938

    https://www.flygfyren.nu/community/index.php?threads/flygplan-nödlandade-på-motorväg-i-usa.2778/

    https://www.flygfyren.nu/community/index.php?threads/spektakulär-nödlandning-på-motorväg.2247/

    ... där jag inte tycker svar på frågan framgår.
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. emilpemil

    emilpemil Ny medlem

    1. I många städer där flygplatsen är inpackad i bostadsområden finns det inte gott om fält, och motorvägar är det största öppna området i närheten. Kolla t ex Bay Area och Los Angeles i Kalifornien.

    2. Kanske att de flesta är rädda för att krascha planet i ett fält och tror att dom räddar planet genom att försöka klämma ner det på en motorväg.

    3. De enda landningarna som fångas på film och blir spektakulära är dom som ses av folk på en motorväg med en kamera uppe. :)

    Problemet med småvägar är att det ofta är stolpar och elledningar runtom som är svårt att se innan de andra alternativen har försvunnit.
     
    Senast redigerad av en moderator: 12 Juni 2021
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    En bred motorväg är väl inte så dum att landa på så länge trafiken rullar. Då håller den ju ungefär samma hastighet som en landande Cessna, relativa farten mot andra bilar är mycket liten.

    Och facit ser väl ganska bra ut, har någon av dessa landningar lett till dödsolyckor?
    Tycker oftast det ser ut som att alla klarar sig.

    Med detta sagt är det inte säkert att det här lämpar sig för våra svenska förhållanden.
     
  4. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Jag har flugit en del borta i staterna och jag tror att svaret är en kombination av ovanstående förslag. Dels att det helt enkelt fångas på film när det sker - inte lika mycket folk ute och rör sig i öknen eller på en potatisåker. Sedan är det också så att i många tätbebyggda områden så finns det helt enkelt inga bättre alternativ och då är de ofta spikraka, breda cementvägarna en ypperlig lösning.
     
  5. Det hände härom dagen igen. Eventuellt är det detta plan (nedan). När jag först såg det på nyheterna såg det ut som motorvägen var omgärdad av gräs, men det framgår inte på just dessa bilder, möjligen kartbilden (vet inte riktigt var leta). På kartbilden kan jag tillstå att det vid första anblick verkar bergigt och knepigt.

    Men en annan aspekt, framgår inte av just det här inslaget (enda jag hittade sparat), men vid nyhetsrapporteringen snackades det om att instruktören var jättenervös och fick hjälp via radion hur landa, som att han aldrig hade tänkt på det. Jag har också sett tidigare youtubeklipp där det inte förekommer nånting på startchecklistan om motorbortfall. Hypotes: amerikanare är helt tagna på sängen vid problem/nödlandning, snarare än juridik och brist på potatisåkrar?

    Tvåminutersinslag via youtube
    Platsen enligt inslaget https://www.google.com/maps/place/A...ef6ae2ddffdd6!8m2!3d34.1533395!4d-118.7616764
     
  6. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Tror den du pratar om kan vara denna:
    Diskussion kring den finns att läsa bl.a. här: https://www.reddit.com/r/flying/comments/o2f63d/american_airlines_pilot_gives_lifesaving_advice/

    Jag vet inte om jag skulle säga "helt tagna på sängen" och det verkar vara fler USA-flygare som påpekar att just när man är instruktör och har en elev bredvid sig kanske man ska försöka hålla det där med att man är rädd lite för sig själv, men landningen gick ju bra så jag tycker nog inte personligen man skall klaga så mycket på det.

    Bland kommentarerna kan hittas folk som definitivt briefar motorbortfall, men jag kan hålla med om att jag noterat flera gånger att sådant som vi här verkar ta som standard (repetera nödchecklistan vid start, utse avdragspunkt alternativt pådragspunkt om vi pratar landning) inte alltid är standard där borta. Man ska ju komma ihåg hur otroligt många fler det bor i USA dock, och hur mycket mer privatpiloter de har så det kanske inte är helt oväntat att variationen i procedurer också är större.
     
  7. Ja tack där fick vi rätt klipp (så blev min story med "omgivande gräs" något mer sammanhängande i alla fall).
     
  8. mberg

    mberg Ny medlem

    Jag minns att min flyginstruktör sa till mig att motorvägar är absolut ett bra alternativ för en ”säker” landning i vissa fall.. MEN skulle det vara fara för någons liv (t ex bilist), då får du sikta i diket.. Så med andra ord, försök planera rutten där du har många åkrar, och ta motorvägen som absolut sista utväg.
     
Laddar...

Dela sidan