Vad krävs för transponder i Polen?

Diskussion i '090 Flygradiotelefoni' startad av Alfly, 11 Juli 2021.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Alfly

    Alfly Ny medlem

    Hej!
    Hugger på ett gammalt inlägg......
    Skall till Polen, vet ni vad dom kräver i transpondern? (Jag har bara c)
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    AIP ENR 1.6

    upload_2021-7-11_20-22-57.png
     
  3. Alfly

    Alfly Ny medlem

  4. ErlendV

    ErlendV Ny medlem

    • Gillar Gillar x 1
  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det som Erlend har med i sin tabell är vad som står i respektive nationella AIP. Rent formellt gäller inte kraven i "Other requirements" för EASA-länder för andra krav än PBN-krav oavsett vad som står i AIP. T.ex. gäller aldrig krav på dubbla COM. Jag har skrivit om regelbakgrunden till detta här.

    Dessutom gäller krav på mod S-transponder och (i praktiken) 8.33 kHz radio för all IFR i EASA-land genom EU-lagstiftning, oavsett vad som står i nationell AIP. Om alla länder i praktiken bryr sig om man flyger med bara mod A+C är en annan fråga.
     
  6. Alfly

    Alfly Ny medlem

    Hej! Och tack för svar.
    Ni verkar ha koll!!
    Om man fyller i en ATS färdplan rätt och det saknas utrustning, blir den inte godkänd då? Eller de bryr sig inte om sådant? Jag menar, då vet man i alla fall om man kan åka.
     
    Senast redigerad: 20 Juli 2021
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Om det är en VFR-färdplan så är det osannolikt att de kollar utrustningen – för okontrollerad VFR krävs ju normalt varken radio eller transponder. Är det en IFR-färdplan så kollar de alldeles säkert, men frågan är hur kinkiga de är.
     
Laddar...

Dela sidan