Vertikala luftrumsgränser

Diskussion i '060 Navigation' startad av ClearedDirect, 12 Juli 2021.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. ClearedDirect

    ClearedDirect Ny medlem

    Hej!

    Om det anges luftrumsklass G GND-1500ft MSL och sen luftrumsklass C 1500ft MSL-FL95 (TMA), vilket luftrum flyger jag i om jag flyger på exakt 1500ft MSL? Se bif bild.

    Magkänslan säger ju C eftersom det är det mest restriktiva men är det korrekt och var finns isåfall hänvisningen till det i regelverket?

    Samtidigt så skulle jag känna att jag fortfarande befann mig i TMA på FL95 så det blir lite motsägelsefullt...

    Tack på förhand!
     

    Bifogade filer:

  2. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Du flyger aldrig på exakt 1500 ft MSL ;)
     
  3. ClearedDirect

    ClearedDirect Ny medlem

    Haha, ja det var ju en pragmatisk lösning på problemet. Men för argumentationens skull, låt oss säga att det är Sully som flyger och han har lämnat in en färdplan på A015 som han givetvis flyger exakt på. Vad gäller då?
     
  4. magnusl

    magnusl Medlem

    Jag skulle säga att 1500 ft, då är det fortfarande klass G, över det klass C.

    Tänker att vanligen när man blir klarerad i ett CTR brukar man få ”cleared to … 1500 ft or below”
     
  5. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Det beror på var man flyger. I Sverige går det bra. Jag har däremot haft danska flygledare som klagat när man ligger strax under gränsen.
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Rent formellt är det inte mycket att fundera över. I exemplet gäller reglerna för klass G. AMC1 till SERA.6001: "Where ATS airspaces adjoin vertically, i.e. one above the other, flights at a common level should comply with the requirements of, and be given services applicable to, the less restrictive class of airspace." (Min kursivering.)

    Vad som inte är klart är om normala höjdhållningstoleranser tillämpas eller inte. Dvs om man flyger med klarering på 1500 fot så är det under alla omständigheter ok att höjden varierar ±100 fot. Min erfarenhet är att trafikledarna inte reagerar på (tillfälliga) avvikelser på ±200 fot.

    Detta är inte alls lika klart om man flyger på höjdgränsen mellan C- och G-luft, speciellt om man inte har radiokontakt med trafikledningen.
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. ClearedDirect

    ClearedDirect Ny medlem

     

Dela sidan