IR-utbildningsmaterial: Oxford eller Slate Ed

Diskussion i 'Instrumentflygning' startad av Per D, 20 Juli 2020.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. Per D

    Per D Aktiv medlem

    Umgås med tanken att gå IR-kurs i vinter. Ser att det finns två alternativ vad gäller teorimaterial, ”av Oxford Aviation Academys teoripaket för ATPL alternativt E-böcker specifikt för CBIR och EIR från Slate Ed Ltd”.

    Är det någon som har erfa från dessa? Funkar Slate bra (e-böcker)? Är det rörigt, jobbigt eller bra och enkelt att leta sig fram bland Oxford-böckerna? Andra tips?
     
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag använde Oxford-böckerna när jag förnyade "full IR" för några år sedan. De är ok, men innehåller mycket mera material än vad som behövs. Att hoppa över hela kapitel gick väl an, men det var värre när delar av materialet i ett kapitel var "överkurs". Med CBIR blir väl den effekten ännu större.

    Om du inte är intresserad av extramaterialet så skulle jag rekommendera böcker som är anpassade till CBIR. (Fast jag vet ingenting om kvaliteten på de från Slate.)
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Per D

    Per D Aktiv medlem

    Tack @Airborne again för input! Det var väl lite som jag anade att man får ägna tid åt filtering om man går på Oxford-spåret.
    Nån som har erfa av Slate?
     
  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Jag läste också full IR 2010/2011. Vi hade Oxford och jag håller med om att det är mycket extra material. Hade jag fått välja så hade jag valt något annat.
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Fix

    Fix Medlem

    Jag håller på att läsa CBIR kursen och använder mig av Slate.
    Har gjort Pexo på AirLaw och IComm och det utan AviationExam vet jag inte om jag hade lyckats.

    Slate är väl helt OK, men känns ändå inte helt hundra och där var frågor på Pexo som Inte var med i Slate.
    Sen kan jag tycka att det är lite rörig Engelska i Slate där man använder väl komplicerade ord istället för ett mer allmänt enkla för samma sak.
    Tycker det är "bättre" Engelska i Oxford böckerna, men där är så mycket mer material.

    Men Slate + AviationExam så kommer man att lyckas.
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    • Gillar Gillar x 1
  7. Per D

    Per D Aktiv medlem

    Tack för superbra input. Uppenbarligen värt att lura vidare på!
     
  8. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    PS.

    AviationExam är kanon och rekommenderas som övningsbank. Bra förklaringar till study mode och övningsprov!

    Använde den till både FAA IR och EASA IR!
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. ErlendV

    ErlendV Ny medlem

    Litt reklame det her, men jeg har også en bokserie som man kan lese mer om på https://www.cb-ir.net

    Ellers finnes Padpilot og Infowerks for CB-IR.
     
  10. Fix

    Fix Medlem

    Oxford böckerna är mycket bättre på alla sätt än Slate.
    Märks att Slate in är skriva av någon som brukar skriva böcker, har lite fel här och där.
    Men dom funkar tillsammans med AviationExam.

    Oxford är som sagt bättre, men det är ATPL och massa extra som man inte behöver.
     
  11. Fix

    Fix Medlem

    Hej Erland,
    Var inne på din hemsida, har du några exempel sidor man få titta på.
    Är eventuellt intresserad av RNav boken.
     
  12. ErlendV

    ErlendV Ny medlem

    Hei, du finner et utdrag av Radio Navigation på Dropbox (link). :)
     
  13. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Jag läste första avsnittet om DME och ser direkt att ett par saker i Syllabus inte är fullständigt beskrivna. Du har med information om begränsningen i antal flygplan, men förklarar inte exakt varför. Jag tror inte att det räcker att säga att det beror på "saturation", du måste förklara hur det fungerar lite mer på djupet.
    upload_2021-8-7_19-12-14.png

    Du skriver så här: "A modern DME station can respond to up to 100 NM aircraft at a time." Det måste ha blivit ett skrivfel eftersom antalet är 1000 och Nautical Miles inte har med saken att göra.
     
  14. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Skrivfel igen ;-) Antalet är 100. Sedan spelar det ingen roll hur modern DME-stationen är eftersom det är interrogatorerna i flygplanen som bestämmer hur många frågor som skickas. Modernare interrogatorer skickar färre frågor än äldre. Fast "modern" i detta sammanhang är nog sedan digitala interrogatorer introducerades på 1970-talet! :)
     
  15. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Jobbigt när man citerar sig själv fel :) 100 är rätt så klart. I Padpilot-materialet förklarar man Saturation med antalet pulser som mottagaren (DME stationen) kan svara på, vilket är 2700 per sekund. Bland interrogatorerna antar man att ca 95% är i tracking mode och 5% i search mode. Det resulterar i ca 100 flygplan innan man når de maximala 2700 pulserna. DME-stationen sänker därefter känsligheten så att de 100 mest "högljudda" flygplanen tas emot (och får svar). Jag tror att man måste ner på den här förklaringsnivån för att leva upp till Syllabus, men det är inte helt lätt att veta var gränsen går tyvärr, vilket gör det svårt att författa läroböcker. Man måste lägga sig på en nivå som förmodligen ligger högre än vad som egentligen krävs.
     
    • Håller med Håller med x 1
  16. ErlendV

    ErlendV Ny medlem

    Takk for god feedback! Jeg har oppdatert den digitale versjonen av boken nå. De som har fysiske bøker vil motta en "update" på e-post.

    De som har tatt eksamen med mine bøker har gjort det OK - men med god hjelp fra Aviation Exam (som heller ikke dekker syllabus 100%).
     
Laddar...

Dela sidan