Vilka vädersajter använder ni?

Diskussion i '050 Meteorologi' startad av Jonas, 28 Januari 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 9 medlemmar.
  1. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Väcker liv i den här tråden igen. Är det någon som har hittat någon form av långtidsprognos med de mest flygrelevanta uppgifterna sikt och molnbas? Alltså något som SMHIs karta under 10-dygnsprognosen men inte bara med molntäckning, nederbörd, vind och andra mera ”allmänna” meteorologiska data?

    Det bästa vore ju något i stil med ARO-tjänsten ”VFR-prognos” (den som publiceras för nästa dag kl. 06/12Z) med en slider och sedvanlig varning om att informationen inte ska användas för färdplanering. Jag tänker alltså något för privatflygarens långsiktiga beslutsfattande:
    - Ska jag behålla fyradagarsbokningen på klubbmaskinen eller börja planera för en roadtrip istället?
    - Ska jag avboka min avbokningsbara Norwegian/SAS-biljett?
    - Ska jag börja leta sista-minutenhotellrum på ort X för min sedan länge bokade flygturen?
     
  2. Babar

    Babar Ny medlem

    I ForeFlight finns 10 dagars prognos med vind o molnbas mm
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Ejvind

    Ejvind Medlem

    Jag brukar använda appen Windy, finns vind på olika höjder, samt molnbas, sikt och nedebörd mm. 10 dagar framåt. Jag har även använt den under flygning för att försöka hitta den höjd som ger mest gynnsam vind.
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Finns GAFOR i Sverige? Var hittar du det?
     
  5. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det är inte vad man normalt menar med GAFOR. Det är en kodad prognos för ett bestämt område eller sträcka. T.ex. tyska GAFOR. Jag har aldrig sett att det skulle finnas för Sverige.
     
  7. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    @Babar hade missat fliken med långtidsprognos i FF, tack!
     
  8. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Autorouters bot är ett väldigt bra komplement.

    https://www.autorouter.aero/wiki/instant-messenger-interface/

    Går snabbt att kolla nordicswc, metar, gramet, notam etc för sin sträcka.

    Det bästa är att det är det funkar rätt bra och ofta i luften. Så fort man får täckning så överförs data. Har funkat toppen denna sommar. Ofta upp till FL100. Åtminstone söder om Uppsala ner till Malmö och sällan mer än 5-10 minuter utan täckning.
     
  9. Ostebo

    Ostebo Ny medlem

    Använder också Windy, har använt lite annat innan men är väldigt nöjd med Windy.
     
Laddar...

Dela sidan