Hjelmco siar om framtiden för 100ll

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av hans_p, 20 Oktober 2021.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

  2. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

  3. Fix

    Fix Medlem

    Lite små jobbigt med 100LL när man sitter och tittar på att köpa flygplan och alla använder 100LL.

    G100UL är en nödlösning, då det kommer bli 5-8kr dyrare per liter vilket gör att 100LL kostar runt 30kr litern...

    Håller tummarna att det blir förlängning på användandet tills det kommit en ersättning på 100LL som kostar samma.
    Känns galet om alla flygplan i Europa som använder 100LL blir stillastående...
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det beror på vad du tittar på... Den stora majoriteten av GA-flygplan kan använda blyfritt. Det finns garanterat många flera flygplatser i Sverige som säljer 91/96UL eller UL91 än som säljer 100LL. Det är förstås en klen tröst om man t.ex. vill ha något med turboöverladdning.
     
  5. Fix

    Fix Medlem

    Det är ju sant att många flygplan idag kan använda sig av UL96, men de flesta flygmotorer med mer än 180hk är inte godkända för UL96 som jag lyckats läsa till mig.
    Så det blir väldigt många flygplan som inte kommer att kunna flyga, både Turbo och NA motorer.

    Jag tittar tex på en PA 28 Arrow III eller Mooney och där är det kört så fall.
    Hoppas det kommer ett svar inom kort hur man går vidare så man vågar köpa ett.
     
  6. Olle#one

    Olle#one Medlem

  7. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

  8. GhostRider

    GhostRider Medlem

    Ja vad ska man säga? Bränslepriserna lär ju inte bli lägre i framtiden, den saken är säker. Iaf inte så länge extremistpartier bestående av fanatiska klimatalarmister får styra och sätta hela agendan i Sveriges riksdag. Dessa extremister är emot allt vad motorer och fordon heter, och synnerhet flyg..
     
    • Ogillar Ogillar x 2
  9. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Jag vet inte om det är någon extremism i att inse att bränslepriser kommer gå upp, alldeles oavsett. Den stora ökningen i närtid har ju varit på grund av världshändelser inte på grund av några skatter (vilket jag antar är det som menas med "extremism"). Klimatpåverkan är dessutom ett faktum. En realitet vi måste leva med och anpassa oss till.

    Om något har väl den senaste tiden sett en utjämning mellan flygdrivmedel och "vanligt" drivmedel (bilbränsle).

    Men, förändring i framställning av drivmedel och val av drivmedel är något som kommer behöva ändra sig. Om något kan man väl säga att vi behöver alarmister, för situationen är alarmerande. Men det finns lösningar, och visst vore det väl fint om flyget än en gång blev ett område som går i teknikens framkant istället för att sitta fast i gammalt (och detta säger jag trots att jag är en stor älskare av gamla grejer och fordon i synnerhet)?
     
    • Håller med Håller med x 2
    • Gillar Gillar x 1
  10. GhostRider

    GhostRider Medlem

    Jadu, jag ser att du sväljer all propaganda som klimatalarmisterna försöker lura på oss. Du tror alltså på allvar att de lilla utsläpp det svenska privatflyget står för skulle ha någon betydelse globalt sett? Sverige är redan ett väldigt miljövänligt land och våra utsläpp är en piss i havet jämfört med Kina, USA, Ryssland m.m. Sen att oljan kommer ta slut och att vi måste ställa om det har vi fått höra sedan 70-talet.. Än har oljan inte tagit slut. Eller ens vara på väg att ta slut. Oljan kommer inte ta slut. Iaf inte inom överskådlig tid. Nä, skrämselpropaganda är vad det är, allt för att kunna suga ut så mycket skatt som möjligt.
     
    • Ogillar Ogillar x 3
  11. Merf

    Merf Aktiv medlem

    När har jag påstått det? Vet inte om jag sett någon seriöst påstå det heller? Läget är globalt, och det krävs globala förändringar. I dessa förändringar kommer en utfasning av fossilbränsle ingå. Rika länder kommer behöva föregå med gott exempel. Om något gör vi för lite och man plockar billiga poäng med att prata om våra egna utsläpp när majoriteten av vår miljöpåverkan är i form av importer från smutsig produktion i andra länder som sedan importeras hit... men det är väl ganska långt ifrån ämnet här som handlar om flygbränsle (flitigt flygsemestrande ala charter etc kan väl om något vara aningen mer till ämnet).

    Att man varnat länge om dels att fossilbränslen är en ändlig resurs och att de är på väldigt många sätt mycket dåliga gör inte att det på något vis är lögn. Det betyder bara att man vetat detta länge och varnat för det länge. Men ändå har vi inte ändrat oss och läget blir allvarligare och allvarligare. Det är inte propaganda. Det är fakta. Hur man bäst tacklar det det kan diskutera, men att höga priser skulle bero på någon sorts "klimatextremister" (som visst även enligt dig sätter _hela_ agendan i Sveriges riksdag...) det stämmer helt enkelt inte.

    Istället för att paniskt klänga oss fast i motorkonstruktioner från 40-talet och bränslen som fortfarande har bly behöver privatflyget hitta en väg frammåt till ny teknik om vi själva vill flyga mer och än mer om vi vill att privatflyg skall öka i popularitet. Ett ersättningsbränsle för 100LL utan bly är ett steg, men verkligen bara en stop-gap. Väldigt trevligt dock, eftersom det krävs om man vill kunna se klassiska maskiner flyga i framtiden. Att den blir initialt dyrare är ju inte det minsta konstigt heller, då man behöver ta igen kostnaderna för framställningen och volymerna initialt säkert kommer vara små.
     
    • Gillar Gillar x 2
  12. Larscho

    Larscho Moderator

    Klimatkrisen är nog varken svart eller vit.
    Oavsett om oljan tar slut eller inte så kan jag inte undgå att tänka att även batterier byggs av resurser som vi har i jorden. Det borde även göra batterier ohållbara som exklusiv energikälla.

    Kanske finns det plats för många olika sorters drivmedel?

    En väldigt stor fördel som jag som användare ser med eldrift är den kraftigt minskade komplexiteten jämfört med en förbränningsmotor. Vad gäller flygplan borde det innebära kostnadsbesparingar även på underhållssidan.
     
  13. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Du tänker fel här, eftersom det viktiga är utsläpp per person och inte utsläpp per land. Med samma logik skulle man kunna säga utsläppen från de som bor i t.ex. New York eller Beijing inte spelar någon roll för att de är så små globalt sett. Eller utsläppen i vilken stad eller område i världen som helst.

    Påståendena på 1970-talet om att oljan kommer att ta slut baserades på den tidens prognoser för oljeförbrukning vilka i sin tur baserades på att ökningen av oljeförbrukning skulle fortsätta. I dag vet vi att det inte blir så och det är klart sedan lång tid tillbaka att oljan inte kommer att ta slut. Du slår in öppna dörrar.
     
    • Gillar Gillar x 2
  14. durandal101

    durandal101 Ny medlem

    Varför skulle det kostar 5-8kr mer i Sverige? Nuvarande uppskattning är 60-85 cent per us gallon vilket borde slå ut på ett par kronor mer per liter.
     
Laddar...
Liknande trådar
  1. pmh
    Svar:
    4
    Visningar:
    2,509

Dela sidan