Lägga till TMG på LAPL

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av Henkel89, 2 April 2022.

Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Henkel89

    Henkel89 Ny medlem

    Hej jag har LAPL(A) med SEP behörighet och UL bilaga. Nu är jag intresserad av att börja flyga TMG då jag framöver kommer vilja börja med segelflyg. Vad krävs för att lägga till TMG behörighet? Och kan man tillgodoräkna sig TMG tiden för SEP, UL och vice versa?
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    3 timmar skolning och uppflygning om jag minns det rätt.

    Ja, du kan använda TMG-tiden för att förlänga både SEP(100% säker) och UL(92% säker).
     
  3. Per-B

    Per-B Medlem

    Nu är jag osäker hur det är efter senaste omgången ändringar i regelverket men jag har för mig att det finns (eller funnits) begränsningar vad gäller segelflygning med kombinationen lapl-a+tmg.
    Om man flyger tmg med ett lapl-a (eller ppl-a) cert får man inte stänga av motorn bland annat, eftersom a-certifikatutbildningen inte innehållit segelflygning.
    Så de där 3h min-tid skolning innan uppflygning är bara för att bemästra tmg som flygplan.
    Sedan kanske det finns påbyggnadsutbildning efteråt.

    Dessutom kan det vara lite trixigt tror jag att hitta en tmg-individ som är inskriven i ett skoltillstånd i en skola som utbildar lapl-a. Och som har lärare med de rätta behörigheterna.

    Men om övergångsskolningen ger möjlighet till att gå till ett lapl-s+tmg är det inget problem, då kanske skolningen sker i segelflygets skola där det är gott om kärror.
     
    Senast redigerad: 3 April 2022
  4. Henkel89

    Henkel89 Ny medlem

    Okej då kanske det är LAPL(S) med TMG behörighet jag behöver skaffa. Eftersom jag ändå vill flyga segelflyg senare. Men är det fortfarande 3 timmar och uppflygning för LAPL(s) + TMG ? Och vissa segelflygare verkar ha SPL vilken vill man ha ?
     
  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det tror jag inte stämmer. Dels hittar jag ingen sådan begränsning vare sig i del-FCL eller del-NCO, dels ingår det i utbildningsplanen för klassbehörighet TMG (och motsvarande för LAPL) att stänga av och starta motorn under flygning.

    Däremot finns en begränsning gällande behörighet för avancerad flygning. Man får som motorflygare inte flyga avance i en TMG med motorn avstängd utan kompletteringsutbildning.
     
  6. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Bra rättelse där. Det finns ingen "a-certutbildning" längre.

    Att flyga TMG på ett PPL(A)/LAPL(A) går ju utmärkt och man får tillgodoräkna sig flygtiden precis som på SEP. Problemet är skolningen. Först måste du ha en motorlärare som har behörighet att skola TMG och sen en kontrollant på motor som också ska ha TMG (för det får inte vara samma). Det kan vara svårt att hitta.

    Det är enklare rent praktiskt är att ta ett SPL på TMG. Då är det segelflygare om utbildar och examinerar. Och det finns det gott om. Speciellt om du även funderar på att börja flyga segelflygplan utan motor. Då finns ju alternativen att ta SPL på TMG för att sen göra klassinflygning på segel eller vice versa. Sen kan du överföra TMG-behörigheten (utan utbildning) till ett PPL/LAPL om du har en sån utbildning på SPL.

    UL-tid får du ju tillgodoräkna dig om det är fråga om UL med samma konstruktion som SEP. Gyroplan och UL-A går alltså inte. Och du får inte göra PC eller flygträningstimmen på UL.
     
Laddar...

Dela sidan