Förbereda sig för språkprov

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Nuggit, 18 Maj 2022.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Nuggit

    Nuggit Ny medlem

    Hejsan!
    Är snart dags för språkprov engelska och svenska (svenska är modersmål så det antar jag bara är en formalitet) men har ni några tips på hur man kan förbereda sig? Vad är det för typ av "frågor" man bedöms efter?

    Tack!
    /Niklas
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Det är nog svårt att förbereda sig på. Det är i vart fall ingen idé att studera flygengelska för provet handlar mer om vanligt prat och ”hörförståelse”. Så var det i alla fall när jag gjorde provet sist för många år sedan.
     
  3. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Precis som Larscho säger så ligger fokus på "vardagligt prat", dock med en lätt vinkel mot flyg. Flygaspekten är dock inriktad lika mycket (eller mer) mot "arbete på flygplatsterminal" som mot flyg. Till exempel kan man utsättas för något dialogscenario som handlar om att passagerare har tappat bort baggage, eller liknande.

    Jag skulle säga att det bästa du kan göra om du har någon vän med engelska som modersmål, är att ringa och prata med denne, vitt och brett om livet, om dagshändelser, etc. Det näst bästa är väl att prata engelska med vem som helst, en familjemedlem eller annan tålmodig person.
     
  4. Nuggit

    Nuggit Ny medlem

    Stort tack för svar. Provet var inga problem (har ett arbete där det uteslutande pratas engelska).
    Så för andra, om vardagliga engelskan är bra är provet inga problem så länge ett grundläggande flygintresse finns upplevde jag.
     
Laddar...

Dela sidan