Brandsläckningsflyg

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Olle#one, 12 Augusti 2022.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. Olle#one

    Olle#one Medlem

    I massmedia har man nyligen uppgett att Sverige har sänt två flygplan till Tjeckien och senare två till Frankrike.

    Jag har sökt på 'Flightradar24' men endast hittat att man sänt ett plan vid varje tillfälle.
    Har jag missat något eller är det massmedia som missat?

    Så vitt jag vet finns det fyra skopande brandsläckare i Sverige. De opereras av SAAB Aircraft. De jag hittat är SE-MHN, SE-MHM, SE-MHO och SE-MHP. Alla är av typen Air Tractor. Två av dessa är tvåsitsiga och två är ensitsiga.
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    Tror att svaret är att alla inte har ADSB eller mode-s med extended.... då synns de inte på FR24.
     
  3. Olle#one

    Olle#one Medlem

    I går träffade jag en pilot som var bekant med en av släckflygarna.
    Förklaring är att de svenska släckflygarna kör i rote och bara det ena planet har transponder påslagen. De flyger i rote på både under ferry-flygningarna och under släckning.

    I andra länder förekommer det att släckflygarna flyger mer individuellt. Över Grekland har jag på FR24 sett tre Air Tractor flyga på samma släckning med varsin transponder. I Grekland har jag sett att de förutom Air Tractor använder Ericson Sky Crane. Några inivider jag sett: N189AC, N173AC, N154AC, alltså i USA-register. Några Air Tractor: VH-AWU, VH-IWU, VH-NWU.

    Över Italien har jag sett Canadair, där verkar de ha många sådana, några exempel: I-DPCC, I-DPCF, I-DPCO, I-DPCN.
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    ADS-B is Europa är Mode-S med extended squitter. Men det behövs inte för att synas på FR24. "Vanlig" mod S räcker.
     

Dela sidan