Var teorin eller praktiken svårast? PPL

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Rasmus2017, 30 September 2022.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Rasmus2017

    Rasmus2017 Ny medlem

    Hej!

    Ni som har tagit PPL.
    Upplevdes ni att teorin eller praktiken var svårast?
    För er som arbetar heltid och har andra tidskrävande aktiviteter, hur lång tid tog det för er att fullfölja teorin?
     
  2. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Det beror ju lite på hur kul man tycker att det är att plugga, och vad man menar med svårt. Teorin består både av "förstå"-kunskaper och "lära sig utantill"-kunskaper, och det är väldigt individuellt vad man har lätt eller svårt för. Jag tycker personligen att teorin var ganska krävande i form av tid och att det var mycket utantill-kunskaper. Jag läste på Flygteroiskolan för 10 år sedan och då var det lektioner två kvällar i veckan på plats plus alla hemstudier. under en hel termin. Man måste alltså ha tid till förfogande, men jag blev klar på "nominell" tid och tog PEXO-proven när de erbjöds i samband med skolprov efter varje block.

    Det praktiska är ju vansinnigt kul, men det är svårt i början. Jag minns fortfarande de första landningarna (med lärare) och att det var så mycket man skulle hinna med i trafikvarvet. Så småningom sätter sig momenten i muskelminnet och allt blir enklare. Jag skulle inte vilja säga att jag tyckte att flygandet var svårt. Inte svårare än att lära sig köra bil till exempel. Men även här behöver man ha tid till förfogande och helst kunna hålla kontinuiteten uppe. Med längre uppehåll mellan lektionerna kommer det att gå mer tid totalt eftersom man hinner glömma mellan gångerna.

    Så sammanfattningsvis skulle jag vilja säga att tid (utöver pengar förstås) är den viktigaste faktorn. Om man inte kan lägga tillräckligt med tid blir det svårt.
     
    • Gillar Gillar x 1
    • Håller med Håller med x 1
  3. GhostRider

    GhostRider Medlem

    Det är väldigt olika från person till person vad man tycker är svårast och vad som tar mest tid. Räkna dock med att få plugga, det är mkt som ska läsas in.
    Sen att säga att det är lika lätt att lära sig flyga som att köra bil håller jag inte med om. Flygning kräver helt klart mer koordination, reaktionsförmåga och simultankapacitet än bilkörning.
     
  4. Fix

    Fix Medlem

    När det gäller PPL så upplevde jag inte att Teorin var svår, mer att det var mycket att läsa inför proven.
    Tror jag gjorde alla prov på 2-3 månader.
    Dock är det många som fastar med teorin, tror man måste prioritera lite i livet och fokusera tills man är klar.
    Inte sitta och slö surfa osv.

    Flygningen var ganska enkel, tyckte inte något direkt var svårt.
    Utan att utbildningen sakta byggde på mina kunskaper och det liksom flöt på.


    När det gäller CB-IR (Instrument), så är det på en helt annan nivå.
    Tog en evighet att komma igenom PEXO proven, men mycket var nog för det var på Engelska och väldigt mycket mer att läsa.

    Flygningen upplevde jag här som betydligt svårare, helst de första 10-15h.

    Är på slutet nu, och hoppas bli klar med uppflygning under hösten.
     
  5. GhostRider

    GhostRider Medlem

    Intressant.. Jag är själv nyfiken på IR. Kan du berätta mer, vad var det som var svårt med flygningen tyckte du?
     
  6. GhostRider

    GhostRider Medlem

    De teoriämnen som var tyngst och tog längst tid tycker jag var meteorologin och radion. Som tur var hade jag en del grundkunskaper innan vilket underlättade.
    När det gäller flygningen brukar det vara landningen som de flesta har svårast att få till. Det är ju ganska många moment som skall utföras under relativt kort tid.
     
  7. Fix

    Fix Medlem

    Nu var jag kanske inte i bästa flygtrim och var inte direkt konsekvent med mitt IR flygande.
    Gjorde lite simulatorpass och sen blev det paus på 6 månader, lite nya pass igen med 2 st riktiga flygningar och paus...
    Dels var teorin tung, men båda mina föräldrar gick bort med kort varsel samt tätt inpå så det blev för mycket.
    Iallafall...

    Teorin är tung, kan inte säga att det är svår.

    Men det är sjukt mycket att läsa och ta in, samt väldigt mycket onödiga saker att veta.
    Som: Hur många atomklockor är det i Navstar satelliterna, Är dessa synkroniserade?, Vilket höjd ligger dom på osv osv osv...
    Eller hur stora är partiklarna i ett moln..

    Utan AviationExam hade jag iallafall inte kommit igenom ett ända PEXO Prov.

    Sen var jag lite ostrukturerad i början med mitt läsande och provskrivande.

    Mitt tips är att dela upp alla PEXO tex 4 sittningar eller vad man nu tycker är vettigt, så har man 2st kvar om det behövs.
    Dela upp ämnena så att man helst gör 2-3st per sittning av de 7 ämnena. Försöka att göra ett "tungt" och ett "lätt" per sittning.
    Tex: Airlaw / IFR Radio, MET, FPM / HF osv...

    Sätt upp datum för när du ska prova Mandatory test och PEXO, läs/studera inför dessa datum.
    Gör ett PEXO, gå hem och läs/övningsfrågor 1 vecka och sen PEXO.
    Det tar mycket tid, beroende på hur duktig man är.

    PPL PEXO har 20st frågor, CB-IR kan ha 65-70st frågor på samma ämne...


    När det gäller flygningen så bör man vara i någorlunda god VFR flygtrim, innan man börjar, vilket jag inte var.
    Samt att när man väl börjar, så flyger man konsekvent tex 2ggr i veckan.
    Det är mycket mer strukturerad flygning konstant, inte flyga lite hit och dit som man kan göra med VFR.

    Man tittar ju inte ut, utan har glasögon eller skärm på sig om det nu inte är IMC.
    Jag sätter på mig skärmen på ca 500ft sen är den på tills jag kommer ner igen på 450ft eller vad nu minima är.
    I början tappar du orienteringen och drabbas av illusioner vilket känns krävande att komma över.
    Helst när du kan koncentrera dig att flyga en approach och det känns dom du bankar höger och stiger fast du flyger rakt fram.
    Efter ett tag släpper detta, tog mig kanske 5-6h innan jag kände mig bekväm.

    Sen ska man flyga Holding, olika Approcher ner till minima utan att titta ut samt prata i radio.
    Radion kan bli lite krävande i början då det kan bli ganska mycket info, helst när du har som mest att göra att bara lycka hålla Glide slope och Localizer.

    Man måste vara föra i hela flygningen, annars lär det bli kämpigt och riktigt jobbigt.

    För att summera:
    Det har stundtals varit sjukt tungt med PEXO prov och tuffa flygpass där man känt om man verkligen kommer att klara det.
    Nu är jag på slutet med några timmar kvar innan uppflygning.

    Trots allt slit och huvudverk så har IFR flygandet öppnat upp en helt ny värld.
    Dels att man fått lära sig väldigt mycket på teorin.
    Samt att bli en strukturerad pilot och kan hantera sämre väder och har ett extra verktyg att ta fram om det skulle behövas.
    Svårt att förklara, men jag ångrar nästan att jag inte gjorde detta för längesedan.

    Känslan att flyga FL100 i kontrollerad luft, där du får klart till destinationen direkt utan att behöva krångla med radio och massa luftrum var en overklig känsla.

    Är IFR för alla?
    Absolut inte, men för alla som vill ut och reseflyga i Sverige eller Europa så Absolut.
     
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag tyckte själv aldrig att det var svårt att kontrollera flygplanet på instrument. Att sedan göra det med den precision som krävs är en helt annan sak och mycket svårare. Det är vad man tappar först om man har dålig IFR-flygtrim. Även i perfekt visuellt väder skulle många VFR-piloter ha problem att hålla den precision som krävs.
     
Laddar...

Dela sidan