OpenFlightMaps - Öppna & fria flygkartor

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Dimme, 7 Mars 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 22 medlemmar.
  1. Ligger livekartan nere?
     
  2. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Den håller på att renderas inför ny AIRAC. Om du tittar på länken, sista siffran är AIRAC.
     
  3. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Det var länge sedan jag skrev någonting här. Tänkte bara berätta att projektet fortfarande lever och kartorna uppdateras varje 28 dagar.

    Vi har nyligen även infört de nya områdena för vinschning av skärmflyg samt sett till att alla 8.33 frekvenser är uppdaterade.

    upload_2019-2-20_13-9-35.png

    Jag har själv släppt en beta-app till Android (här) som inte är tänkt att användas vid flygning men kan i alla fall användas för att titta på kartorna när man är på marken och har Internetansluting.
     
  4. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

  5. szcsongor

    szcsongor Ny medlem

    Jag bara hittat denna karta och är jätteglad att den existerar. Bra jobbat!
    Men en sak vore bra att inkluderas i kartan: de olika frekvenserna av TMA områden runt CTR.

    Förlåt min dåliga svenska, det är mitt andraspråk :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Tack!

    Om du laddar ner PDF filerna så finns frekvenserna där i teckenförklaringen.
     
  7. szcsongor

    szcsongor Ny medlem

    Ok tack, jag hittat pdf filerna.
    Skulle vara bekvämare då om live kartan också innehöll frekvenserna, skrivna bredvid varje område som vid CTR.
    Men det funkar som det är nu :)
     
    Senast redigerad: 19 Mars 2019
  8. Peterflygare

    Peterflygare Ny medlem

    Hej, fina kartor.
    Jag undrar om du/ni har tänkt på att segelflyget och alla flygplatser med segelflyg har egna flygsektorer. Det är sektorer som kan öppnas
    av t.ex. ATCC Arlanda för att få flyga utan att behöva anmäla flygningarna i sektorn. Sektorerna är definierade med koordinater och ritas in på
    segelflygarnas papperskartor för hand. Segelflygförbundet har dessa koordinater för alla flygplatser på sin hemsida.
    Går det att få dessa inlagda, eller finns det någon metod där jag själv kan lägga in sektorerna?
    Peter
     
  9. SE-AFB

    SE-AFB Medlem

    Instämmer med Peterflygare, det vore toppen att ha koll på var dessa sektorer kan vara (och hur höga de kan vara)
     
  10. The One

    The One Ny medlem

    Varför går det inte ladda ner Appen? Har en gammal Samsung NOTE som jag tänkte testa på men går ej..
     
  11. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Då dessa sektorer inte finns med i AIP har vi valt att inte ha dem med. Andra flygkartor som t ex SkyDemon och KSABs flygkartor gör likadant.

    Appen går att ladda ner utan problem för mig. Kanske din Samsung är för gammal?
     
  12. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Släppte precis en uppgradering som fixar underliggande problem med kartan.
     
    • Gillar Gillar x 2
  13. ivarmedi

    ivarmedi Ny medlem

    Hej! Stort tack för jobb med kartorna. Jag har en fråga som egentligen inte direkt berör kartorna, utan den underliggande datan. Jag använder OFMX-datan för att göra lite enklare beräkningar, och noterade att viss data inte riktigt stämmer. Det finns bland annat "Västerås TMA" som ju borde vara en sektor:

    <Ase>
    <AseUid mid="4e3a40fa-826f-218e-1f25-f8bff6ff8c2d" region="ESAA">
    <codeType>TMA</codeType>
    <codeId>VÄSTERÅS</codeId>
    </AseUid>
    <txtName>VÄSTERÅS</txtName>
    <codeClass>C</codeClass>
    <codeDistVerUpper>ALT</codeDistVerUpper>
    <valDistVerUpper>4500</valDistVerUpper>
    <uomDistVerUpper>FT</uomDistVerUpper>
    <codeDistVerLower>ALT</codeDistVerLower>
    <valDistVerLower>1500</valDistVerLower>
    <uomDistVerLower>FT</uomDistVerLower>
    <codeSelAvbl>Y</codeSelAvbl>
    <txtRmk>Established during hours of VÄSTERÅS TWR.</txtRmk>
    </Ase>

    Hur går man tillväga för att korrigera detta? Jag hjälper gärna till att parse:a AIPer om det behövs. En sak till som jag inte är säker på om OFMX-standarden hanterar riktigt är om man kan visa vilken TMA en viss sektor hör till. Eventuellt skulle det kunna ligga i fältet txtNameAlt. Exempelvis Uppsala:

    <Ase>
    <AseUid mid="c0f28ad0-a95a-3982-017b-528df48b045a" region="ESAA">
    <codeType>TMA</codeType>
    <codeId>UPPSALA SECTOR</codeId>
    </AseUid>
    <txtName>UPPSALA SECTOR</txtName>
    <codeClass>C</codeClass>
    <codeDistVerUpper>ALT</codeDistVerUpper>
    <valDistVerUpper>4500</valDistVerUpper>
    <uomDistVerUpper>FT</uomDistVerUpper>
    <codeDistVerLower>ALT</codeDistVerLower>
    <valDistVerLower>1200</valDistVerLower>
    <uomDistVerLower>FT</uomDistVerLower>
    <codeSelAvbl>Y</codeSelAvbl>
    <txtRmk>Established during hours of UPPSALA TWR.</txtRmk>
    </Ase>
     
Laddar...

Dela sidan