Vad kostar det att snäppa upp sitt PPL till IFR

Diskussion i 'Instrumentflygning' startad av Kastrullhäxan, 12 Mars 2023.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. "Skål kosmonauter",

    Lite synd det här med att alltid vara så beroende av vädret, att man aldrig kan vara borta med övernattning, så ...

    1. Vad kan man räkna med för kostnad för vidareutbildning IFR?
    2. Nån som nyligen gjort (såna där siffror tenderar vara glädjekalkyl), vad blev det i praktiken?
    3. Förslag på klubbar eller skolor där det ges?
    4. Finns det nån kortare kurs på sommaren, istället för att hålla på och dutta över tid?
    5. Visst är det smidigare att upprätthålla (tex om dåligt väder), eller blir det tvärtom dyrare?

    PS. Föredrar Piper.
     
  2. Fix

    Fix Medlem

    Jag kan försöka svara dig då jag nästan precis blivit klar med mitt CBIR rating.

    1. Det beror lite på dig och hur fort du lär dig och vilken flygtrim du är i när du börjar flyga IFR.
    Men om du gör det på minimum timmarna på 35h om man tittar på South Sweden så runt 140000Kr.

    2. Jag vet inte exakt vad jag betalade, då jag hade som mål att vara "redo" för Skill Test när det var dags istället för att göra det på exakt 35h.
    Mycket beror som sagt på dig själv hur fort du tar in allt, då det är väldigt annorlunda att flyga IFR.

    3. Jag rekommenderar South Sweden där jag själv gick, då får du också flyga P28 Arrow :)
    https://southsweden.se/courses/cbir-se

    4. Du bokar in när du vill flyga, så kan du så kan oftast någon av flyglärarna också.
    Jag flög ganska intensivt ett tag för att komma över tröskeln.

    5. Vet inte vad du tänker här... Men man flyger ju i sämre väder minima än VFR... Så Broken på 800ft på Sturup så flyger du.


    Kortfattat:

    Flygningen går ganska fort att ta sig igenom, väldigt kul och för mig öppnade det upp sig en helt ny värld med flygningen.
    Teorin är omfattande... Så man behöver avsätta tid och engagemang för att komma igenom det.
    Helst 3-4h per dag och vara strukturerad med sin läsning och övning med frågor.
     
  3. GhostRider

    GhostRider Medlem

    Det låter spännande. Kan du berätta mer, vad var svårast tycker du? Jag förstår inte varför man ska behöva så många timmar, är det inte bara att titta på horisontgyrot och flyga? :)
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det är den enkla biten. Det lär man sig snabbt.

    Det som är svårt är att flyga IFR-procedurer med precision. Kraven på precision är dessutom betydligt högre än när du flyger enligt VFR. När du flyger med visuella referenser så har du hjälp av ditt periferiseende att hålla flygplanet på rätt köl medan du tittar på en karta, ställer in en radio, läser en checklista etc. I "hård IMC" har du inte den hjälpen utan måste ha disciplin att inte fixera på en viss aktivitet utan precis hela tiden regelbundet gå tillbaka till flyginstrumenten. Detta kan bli en riktig utmatning om någonting trasslar, t.ex. om du inte kan få din GPS-navigator att göra som du vill. Man måste precis hela tiden ligga kanske 10 minuter före flygplanet i sin planering. Man kan inte, som vid VFR, cirkla medan man reder ut saker.

    Som PPL/IR-pilot har man faktiskt ett svårare jobb än trafikflygarna eftersom man är ensam och har både ett mindre kapabelt flygplan och enklare utrustning. Till viss del kompenseras det av att allting går långsammare i de flygplan vi flyger, men inte fullt ut.
     
  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Vill du skola till IR i klubb så finns, såvitt jag vet, bara Linköpings FK.

    CB-IR kräver bara 10 timmar vid skola. Om du har tillgång till en instrumentlärare så kan du skola de första 25 timmarna med denne. Beroende på dina förutsättningar (inte minst var du bor i förhållande till skolan) så kan det vara både smidigare och billigare. Men stäm av först med skolan så att det inte blir några diskussioner vid övergången!

    Sedan lönar det sig att nöta procedurer på en hemsimulator. Du får inte tillgodoräkna dig det som utbildningstid, men det gör det mera sannolikt att du klarar utbildningen på minimitiden och i största allmänhet blir du bättre. Men skaffa en simulator som fungerar bra för IFR - inte t.ex. MSFS2020 - och köp till en bra ratt och gasreglage! Jag använder själv X-plane. Beträffande ratt så är det bästa att köpa en som har "force feedback" och inte fjädercentrering. Framförallt är det mycket svårt att trimma annars. Under IFR trimmar man precis hela tiden eftersom det är omöjligt att ha precision om man hela tiden måste trycka eller dra i ratten - såvida man inte samtidigt hela tiden tittar på horisontgyrot, och det kan man inte. En force feedback-ratt är rätt dyr - den billigaste jag känner till kostar €1250+moms - men det är värt kostnaden. En annan fördel med en bra hemsimulator är att när man väl har sitt IR kan man använda den för att behålla flygtrim.

    Ett annat alternativ är att titta på BIR (Basic Instrument Rating). Den har fördelen över CB-IR att den är fullständigt "kompetensbaserad", dvs det finns inget krav på utbildningstid. En erfaren brittisk flyglärare som jag känner hävdar att han kan köra en hel utbildning till BIR i en (bra) hemsimulator. Endast en familiariseringsflygning i flygplan skulle krävas före flygprovet! BIR har också färre teoretiska prov än CB-IR (men i stort sett samma material). Nackdelen är dels högre start/landningsminima dels att den bara gäller inom EASA-området (alltså inte i t.ex. Storbritannien) eftersom den är inte enligt ICAO-standard. Men den går ju att komplettera till ett fullt IR senare.
     
  6. GhostRider

    GhostRider Medlem

    Aha ok, nu förstår jag lite bättre. :)
     
  7. magnusl

    magnusl Medlem

    Angående ”ratt” så finns det ett betydligt billigare alternativ.

    https://www.komplett.se/product/114...t-och-pedaler/honeycomb-alpha-flight-controls

    Den har inte force feedback utan är fjädercentrerad, men fjädrarna är av kvalitet och hårt spända vilket gör att man måste verkligen trimma hela tiden. Största nackdelen mot force feedback är väl då att man inte känner ”farten” i ratten, t ex vid landning/sättning utan den är alltid är inställd för högre fart. Hade tidigare en billigare ratt (Saitek) och denna är ett enormt lyft för att få känsla och precision.

    Men force feedback är såklart optimalt.

    Sedan behöver man ett gasreglage och pedaler såklart.

    Gasreglage som funkar bra:

    https://www.amazon.se/Logitech-Flyg...&qid=1679123980&sprefix=saitek,aps,101&sr=8-2

    Vad gäller val av simulator så kör jag MSFS2020 i VR. Det är en grym upplevelse. Jag flyger procedurer (t ex RNP) med en Garmin 430/530 inne i VR och det känns väldigt realistiskt. X Plane är kanske mer hardcore men MSFS fungerar väl för mig. Jag ska dock prova X Plane lite mer framöver för att jämföra.

    Håller verkligen med om att hemmasimulator är ett riktigt bra verktyg för att hålla IR i lite mer trim.
     
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag hade också Saitek först. Jag har hört bra saker om Honeycomb Alpha, men grundproblemet med en fjäderbelastad ratt måste finnas kvar. Om man inte har force feedback så fungerar simulatorns trim inte på samma sätt som trimmen i ett riktigt flygplan utan som ett extra höjdroder. Det vill säga att om du drar i ratten för att reducera fart och sedan trimmar så måste du släppa på ratten i takt med trimningen så att ratten når neutralläget samtidigt som trimmen nått rätt position. Det tyckte jag var näst intill omöjligt eftersom du inte känner i ratten när det är rätt trimmat. För att någotsånär komma tillrätta med problemet så tog jag reda på hur trimmen skulle stå i olika situationer och så att jag direkt kunde köra den till rätt läge. Jag ser inte hur det problemet försvinner med Honeycombratten även om den i och för sig är bättre än Saitek.

    Men en force feedback-ratt fungerar det precis som i ett flygplan, dvs du behåller ratten i konstant läge och trimmar bort spakkrafterna.

    Det använder jag också -- och pedalar från Saitek. De fungerar som sagt bra.

    Jag har inte själv använt MSFS2020, men flera personer som har gjort det har kommenterat att den fungerar dåligt för IFR eftersom instrumenten inte simuleras tillräckligt väl. Har t.ex. magnetkompassen korrekta accelerations- och svängfel och ADFen "dip"? Att det är tjusigt spelar väldigt liten roll för IFR-träning.
     
  9. magnusl

    magnusl Medlem

    Ja, det du säger kring trimningen stämmer. Dock är det inget jag tänkt på förrän nu när du nämner det, men visst är det så. Det är dock inget stort problem känner jag. Med min yoke/ratt så måste jag dra ganska hårt i ratten för att hålla flygplanet i det läge jag vill, sedan trimmar jag in det och kan släppa efter på ratten. Vi pratar om höjdled. Om jag tänker efter så är det aningen enklare på riktigt men detta är inget jag tänkt på, som sagt, förrän nu. Där fick jag en insikt!

    Så, gå från Saitek (eller motsvarande) till en Honeycomb Alpha är ett rejält steg upp (säg dubbla priset), sedan för det femdubbla det så får man det perfekta – Men det är fortfarande lite pengar jämfört med att flyga på riktigt :) Så en CLS-E NG Force Feedback Yoke får läggas på framtida önskelista...!

    Mycket fungerar bra i MSFS2020 och den ger bra träning. Om jag ska vara ärlig så har jag inte gjort en NDB-inflygning ännu (för att studera ADF-nålens beteende), det var längesedan jag gjorde en sådan IRL, det har mest blivit RNP och ILS. Kompassen har jag inte heller jobbat med på sistone då flygplanet jag normalt flyger ställer in kursgyrot automagiskt. Däremot har jag upptäckt att det saknas lite relevant navdata i MSFS för någon flygplats men det tänker jag går att lösa. Dock har jag precis installerat X-Plane 12 och ska bekanta mig med det.

    Men måste slå ett stort slag för VR – vilken flygkänsla! Även om man flyger IFR så ger det en god känsla övergång VFR/IFR eller VMC/IMC och man känner precis som du beskriver ovan att har man det periferiseendet som hjälp i VMC i VR som försvinner när man går över till IMC. X-Plane har ju också VR-stöd så ska testa lite och jämföra.

    Jag ser nog simulatorn mer som en "flygplansindivid" – att lära sig flyga simulator tar några timmar. Sedan kan man ta den kunskapen och applicera på andra individer. Instrumentscanning, rutiner, navigering, procedurer, situational awareness kan man mer eller mindre direkt applicera, oavsett vilken mjukvara man använder. Vad man använder spelar kanske inte så stor roll, bara det ger en träning som man har nytta av och samtidigt glädje och upplevelse!
     
  10. ErlendV

    ErlendV Ny medlem

    Og så er det Trollhättans Flygklubb!
     
  11. Per D

    Per D Aktiv medlem

    Yepp, jag får väl puffa lite för CBIR/BIR-utbildningen som eflight.se tillhandahåller. Håller som bäst på med att ta IR-cert här i Trollhättan men eflight kör även på Sturup och Bromma numera. Har själv lite drygt 10 timmar kvar innan det kan bli aktuellt med skilltest, men jääklar vad kul och nyttigt det är!
     
Laddar...

Dela sidan