Äga DA42 och hyra ut

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av ABC123, 3 Mars 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 16 medlemmar.
  1. ABC123

    ABC123 Ny medlem

    Hej allihop!

    Tänkte bara ställa några frågor på forumet.

    Jag driver ett litet AB och vi leker med tanken att investera i en DA42. Vi kommer att flyga runt 120 - 140 timmar per år (flyg relaterad till firman).

    - Kan jag använda planet som ägs av mitt företag till privat bruk? dvs, åka på semester med frugan?
    - Kan jag låna ut kärran till en flygskola för Multi Engine skolning och dra ner kostnaderna? (är det en bra ide???)

    Mvh
    ABC123
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. control

    control Välkänd medlem

    - Ja, men sätter du hyran till dig själv för lågt så kommer skatteverket förr eller senare att smälla dig på fingrarna.
    - Ja (ja men var medveten om att skolning tenderar att slita på plan mer än vanlig flygning, större risk för rangeringsskador mm. Vill absolut inte avråda från det men gå in med öppna ögon))
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. ABC123

    ABC123 Ny medlem

    Hej Control,

    Tack för ditt svar,

    Vad menar du med hyran till dig själv? ska firman (mitt AB som äger planet) fakturera mig för de timmar jag och frugan flyger kärran?
     
  4. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Om ditt AB äger planet och du utnyttjar det "gratis" på fritiden kommer Skatteverket att kunna ha synpunkter. Visserligen är du ägare till företaget, men det ger dig inte rätt att förfoga fritt över företagets egendom för privat bruk utan kostnad om jag förstår det hela rätt
     
  5. control

    control Välkänd medlem

    Precis, skatteverket kanske tittar på andra uthyrare och ser att de tar 3800/timme för en DA42... de kanske går med på att du får ge dig en rabatt utan att det skall ses som lön/utdelning men förmodligen måste du låta ditt AB fakturera dig på minst 3000/tim för att inte skatteverket skall anse att ditt AB gett dig en lön/utdelning på motsvarande belopp utan att betala sociala avgifter och du inte tagit upp det i din inkomstdeklaration och betalat skatt för vare sig lön eller utdelning.
     
  6. Per-B

    Per-B Medlem

    Intressant frågeställning och svar!
    Undrar hur det skulle ses från skatteverkets sida om ett AB sade sig bedriva uppvisningsflyg (och ägde en utpräglad ava-maskin, Xtremeair XA42) i syfte att marknadsföra bolagets övriga verksamhet (typ biltema "light"). Då borde en anställd (men ägare till bolaget) rimligtvis kunna flygträna som en del av verksamheten utan att behöva stå för flygtiden privat?
    Problemet då blir kanske att det hamnar under bruksflyg med allt vad det innebär i tillstånd mm
     
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Kul att ni funderar på att investera i en DA-42 i firman, det låter kanon!
    Jag skulle säga som föregående talare. Skatteverket kommer att ha synpunkter om du flyger privat utan att ta betalt av dig själv, jämför förmånsbeskattning på firmaägd bil. Som @control säger så är det helt klart så att skolning sliter mer på flygplanet men det kan samtidigt vara ett bra sätt att sänka kostnaden för sitt ägande. Betänk dock att ni äventyrar er egen tillförlitlighet vad gäller att verkligen kunna bruka flygplanet till era egna resor, t.ex. om flygplanet får en anmärkning dagen/timmarna innan ni ska flyga till ett viktigt möte. Vad gör man då? Är det värt det? Har man råd att inte hyra ut den så ska man nog göra så i första hand.

    Du behöver inte bruksflygtillstånd för att flyga uppvisning, inte ens när du tar betalt för det. Sålänge syftet är tydligt och man har svar på tal när Skatteverket frågar så är det inga problem. Flygträning för företagets räkning är helt ok, åtminstone när jag läst och tolkat bränsleskattereglerna.
     
  8. ABC123

    ABC123 Ny medlem

    hej,

    Finns det någon DA-42 ägare i det här forumet?
    Vi är nyfikna vilken motor som är bäst anpassad för DA-42.
    1) DA42 with Thielert 1.7 135hp engine
    2) DA42 with Thielert Centurion 2.0 135hp engine
    3) DA42NG with Austro AE300 168hp engine

    Mvh
    ABC123
     
    Senast redigerad: 6 Mars 2016
  9. control

    control Välkänd medlem

    Inte ägare men jag har hyffsat många timmar i DA42 med de två 135hp motorerna. Jag tycker att de är fullt tillräckliga men kan man någonsin ha för många hästar?

    Jag skulle hålla mig borta från den minsta motorn, det har varit alldeles för många barnsjukdomar med den och serviceintervallerna är väl fortfarande väldigt korta med utbyten av växellådor var 600e timme osv?

    Du får nog igen det på andrahandsvärdet om du väljer Diamonds egen motor.
     
  10. ABC123

    ABC123 Ny medlem

    Kan man ha kärran i kallhangar?
     
  11. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    @Yankee kanske sitter på lite mer info kring DA42?
     
  12. control

    control Välkänd medlem

    SE-LYI stod i kallhangar under många år.
     
  13. magnusl

    magnusl Medlem

    När det gäller skatt mm så finns det ytterligare en dimension. Att äga ett bolag som äger ett flygplan som du har tillgång till, bara det är en förmån som ska beskattas även om du flyger 0 timmar. Jämför åter med t ex förmånsbil. Sedan om det kontrolleras är en annan sak men man bör ha som utgångspunkt att det ska tåla en kontroll. Flygs det mycket i tjänsten och/eller om man hyr ut till icke närstående så kan troligen värdet av förmånen reduceras något.
     
  14. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Allting kan ju rimligtvis vara en företagsresa, om man är lite smart med det hela. Även semestern.
     
  15. magnusl

    magnusl Medlem

    Korrekt. Sedan ska man inte glömma att tjänstemännen på skatteverket är experter inom just detta område(!). Så, man behöver kunna motivera det väl vid en granskning, räcker t ex inte att endast "säga" att det var i tjänsten.
     
  16. Fredan

    Fredan Medlem

    Jag skulle tro det är lättare att argumentera för att komma undan förmånsbeskattning enbart för möjligheten till nyttjande (son t.ex bil, båt eller stuga) på grund av att man så noggrant måste logga allt med flygningen.
     
  17. Cry

    Cry Ny medlem

    Jag kan säga att det finns ett stort intresse för att hyra en vettig resemaskin med avisning, och DA42 är en dröm. Var i landet hade ni tänkt ha maskinen...?

    Vad gäller motorer, ska man helst passa sig noga för allt som Thielert heter...
     
  18. ABC123

    ABC123 Ny medlem

    Vi har tänkt och ha kärran i västra götaland (vill inte gå in detaljerat). Vi får hoppas att vi hittar hangarplats bara.
     
  19. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Varför det? Det är åtta år sedan Thilerts konkurs och konkursboet köptes av Continental.Thilertmotorerna (fast de heter väl Continental nu) fungerar väl utmärkt nuförtiden?
     
    • Gillar Gillar x 2
  20. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Instämmer. Har flugit en DA40 med Thilert 2.0 sen den kom ut på marknaden och den har fungerat alldeles utmärkt. Serviceintervallen på de olika komponenterna är fortfarande relativt låga, och det kan man ju ha åsikter om. Men driftsäkerheten är det inga problem med.

    Men vad jag hört från tekniker är att Austron är en bättre motor med lite smartare lösningar i bland annat koppling/växellåda än Thilert.
     
Laddar...

Dela sidan