Äga X-klass

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Domino, 2 Juli 2011.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. Domino

    Domino Ny medlem

    Hej på er,

    Jag skulle vilja ha så mycket info som möjligt om att äga ett x-klassat flygplan i en liten grupp på ca 4 personer.

    - Vad har man för krav kring maskinen? Man gör ju service osv själv, men hur mycket måste göras av en godkänd verkstad? Någon typ besiktning måste väl finnas.

    - Hur sköter man service innan man fått tillstånd att göra det själv? (Har ingen med utbildningen från start)

    - Hur ser ett ägande ut på bästa sätt? Ekonomisk förening eller annat?

    m.m.

    Ge gärna lite tips om vad det innebär med kostnader, ägande, formalia osv
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    Jag är en av tre delägare på en X-klassad. Byggaren är en av de tre nuvarande ägarna.

    Du kan göra allt underhåll utom visa instrumentkontroller själv. Du fyller i lite papper men det är du som gör "besiktningen".

    Du låter en flygmekaniker göra underhållet tills du gått kurs och gjort dina 2 100-timmars. Snacka med EAA, någon annan med en liknande maskin kanske kan få hjälpa er med underhållet tills ni själva har behörigheten.

    Vi har ett samägandeavtal, med hembudsrätt, principer för timpris mm. för det fall vi senare skulle bli oense. Är man bara några få personer så att planet känns personligt så tror jag detta blir enklast, är man fler så ska man nog fundera på någon form av organisation och anpassa sina regler för frekventa ägarbyten.

    Ta kontakt direkt med EAA!

     
  3. Domino

    Domino Ny medlem

    Toppen,

    tack för svaret
     
Laddar...

Dela sidan