Ännu en Dash-Incident

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Fakkah, 27 Oktober 2007.

  1. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Nu har ännu ett dash-plan havererat.
    Samma problem nu som tidigare me de andra bultarna, och även nu SAS.
    8 incidenter sedan början av september, börjar snart bli skrattretande..

    Vad säger man?
     
  2. Rikard

    Rikard Medlem

    Att SAS förmodligen kommer att kräva återköp eller något sånt... Nu börjar förtroendet för Q400 bli förbrukat, tyvärr. Personligen uppskattade jag kärran, de gånger jag flög med den.

    http://www.aftonbladet.se/atv2/init.html?id=categories/Nyheter/0710/7711&category=nyheter
    http://nyhederne.tv2.dk/krimi/article.php/id-9133825.html?forside
     
  3. Rikard

    Rikard Medlem

    Så blev det. SAS slutar flyga med Q400, för gott, :(

    http://se.yhp.waymaker.net/sasgroup/release.asp?id=155746
     
  4. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Det var ett tufft beslut, men säkert det enda rätta. Jag hade redan bestämt mig för att undvika flygplanstypen.

    Jag flög med ett sådant plan från Kastup till Vilnius för två år sedan. Vi var på väg till Ignalina och Chernobyl, så det var väl naturligt att det skulle bli problem med planet på en sådan färd ;)

    En stund efter att vi hade fått vår mat såg jag en viss jäktad aktivitet bland kabinpersonalen, samtidigt som planet tycktes svänga 180 grader. Jag insåg att här gällde det att äta snabbt, och mycket rikting började de samla in maten. Ungefär samtidigt meddelade piloten att vi hade "ett mindre" problem och måste vända tillbaka till Kastrup. Jag hann iallafall äta färdigt innan min bricka konfiskerades. :)

    Vi landade några minuter senare, eskorterade av brandbilar under utrullningen. Sedan blev det ett nytt plan och ny mat. Två flygningar plus extraförplägnad på en biljett. Toppen! :)

    Allvarligt talat, efter att ha läst haverikommissionens rapport om incidenten i Kalmar har jag bestämt mig för att tänka mig för två gånger innan jag sätter mig i ett sådant plan igen. Dels konstaterades att fel var så vanliga att man börjat slarva med rapporteringen och dels fick både SAS och haverikommissionen skandalöst arroganta bemötanden från Bombardiers sida. Där finns uppenbara brister i säkerhets- och kvalitetstänkandet. Och sådana företag har inte på flygmarknaden att göra.

    Synd att SAAB kastade in handsken. Jag tycker att både 340 och 2000 var utmärkta makiner att åka med.
     
  5. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Ja, vad säger man..
    Vad ersätter SAS dash-flottan med?
     
Laddar...
Liknande trådar
  1. Lennart
    Svar:
    10
    Visningar:
    2,258
  2. Domino
    Svar:
    11
    Visningar:
    2,461

Dela sidan