Ännu en krasch

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Domino, 15 Juni 2009.

  1. Domino

    Domino Ny medlem

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5382880.ab
     
  2. piloten

    piloten Medlem

    Vad är det som gör att man så ofta viker sig vid motorbortfall?

    Jag hoppas iaf att det sitter i min ryggmärg att sänka nosen då oturen är framme men detta kanske inte är en möjlighet i alla flygplanstyper. Jag flyger mestadels C172 o PA28´ or ...
     
  3. kapten_nilsson

    kapten_nilsson Ny medlem

    Vid motorstörning vid start, vid låg höjd, återvänd aldrig till bana. Detta resulterar alltid i stall eller vikning.
    Detta är en del av utbildningen....

    Men många tor (enligt mig), eller snarare vill komma tillbaka till banan, dels för att rädda planet, dels för att få "närhet" till räddning.

    Och det är väl detta som har hänt på Midlanda?
    Hur som, tråkigt & ruggigt är det. Tankarna går till berörda!
     
  4. peterfagerberg

    peterfagerberg Ny medlem

    "Aldrig återvända till bana" gäller inte riktigt alla flygplanstyper... Som trikeflygare övade jag under utbildningen på att återvända vid motorbortfall och det fungerar alldeles utmärkt och känns mycket säkert.

    Det är dock viktigt att man mentalt laddat hjärnan redan vid start med vad man skall göra om det händer.
     
  5. Domino

    Domino Ny medlem

    Här är lokala nyheten men längre artikel.

    http://st.nu/start/sundsvall/1.1125272

    De vek sig, vilket borde befria denna tråd från den oändliga diskussionen om att vända eller inte, som enligt mig inte har något med vikning att göra. (snarare om att orka fram eller inte)

    Däremot är stigning eller sväng med för låg fart väl ett relevant tema.

    Min teori är en av två:
    1. Motorn lade av under stig med för låg fart och då viker sig kärran.
    Om jag måste stiga med Vx har jag gjort fel enligt min personliga gränser.
    2. Han har gett sig tusan på att det skall vändas om 180, ligger för lågt och stressen drar nosen upp till den stallar. (För en 180 sväng utan motor resulterar aldrig automatiskt i nån stall...)
     
  6. Domino

    Domino Ny medlem

    Skulle nog kunna så vad om att olyckan gäller HB-YBX

    http://www.airliners.net/photo/Braendli-BX-2-Cherry/0562542/M/

    http://www.airliners.net/photo/Braendli-BX-2-Cherry/1352807/M/

    Om det stämmer är detta tillverkningsnummer 001 av modellen

    http://www.bazl.admin.ch/fachleute/luftfahrzeugregister/index.html?lang=en&lfrSucheDetailKnz=HB-YBX
     
  7. rmjo

    rmjo Ny medlem

    Hur drar du den slutsatsen? Registreringen syns inte på något foto och airliners.net listar flera vita HB-reggade BX2'or.

    Jag är inne på samma spår som du vad gäller händelseförloppet. Mest troligt är det väl en hög stigvinkel i sväng och samtidigt har motorn lagt av, med vikning som följd.

    Himla tråkigt, ett mörkt första halvår 2009. :bored
     
  8. Domino

    Domino Ny medlem

    Jag tror att det är rätt flygplan på airliners eftersom bilderna i svensk media visar ett vitt flygplan av type Cherry BX2 som även har:
    1. Röd - gul stripe.
    2. Rader med runda klistermärken längs bakrutan.

    Jag hittade bara en individ på Airliners som matchade detta.


    EDIT: Hittade en länk som nämner samma reistrering i olycksrapport.
    http://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=65767
    (Osäker på källan, men det känns troligt)
     
  9. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Väldigt tragisk händelse. Det har en extra innebörd för mig, eftersom det kunde ha varit jag.

    Nu skiljer det här sig från typolyckan, förutsatt att tidningen ger en korrekt beskrivning. Enligt denna meddelade piloten motorproblem och sin avsikt att vända tillbaka. Antingen gick motorn orent till att börja med, och piloten avsåg att vända och göra en motorlandning. Det har en god vän till mig lyckats med i Roskilde. Han landade med avstängd motor som hade en blåst cylingertopp.

    Han kan också ha menat att landa på banan i framriktningen. Det bör ha funnits sådär en km bana kvar.

    Men tidningen/flygledningen kan också ha missförstått.

    Från min egen erfarenhet skall jag försöka kommentera fäljande två citat:

    Ett plötsligt motorbortfall efter start, på ca 100 m höjd är en ytterst kritisk situation. Man har väldigt kort tid på sig för åtgärd. I mitt fall var det totalt tre sekunder, varav minst en sekund gick innan jag hann reagera. Man måste sedan trycka ned nosen mycket hårdare än man skulle vänta sig. Och inom de två sekunderna måste nosen ned till vad man uppfattar som en tämligen brant dykning. Detta har också påpekats i artiklar i AOPA Pilot.

    Man behöver inte alls ha särskilt låg hastighet för att det skall vara så här kritiskt. I mitt fall hade jag 145 km/h, stigning 1500 fot/min och den aktuella stallfarten 115 km/h. Alltså betryggande marginal och helt enligt handbokens beskrivning av normalt start.

    Det här är kanske något som borde övas. Övningar med motorstopp i starten övas ju oftast med avdrag till tomgång på ett par meters höjd efter lättning. Den situationen kan hanteras tämligen enkelt.

    Så här kan man öva kritiskt motorstopp:
    Gör långsamflygning på säker höjd och med normal startklaff.
    Dra på fullgas och övergå till normal stigning.
    När höjden ökat ett par hundra fot, så dra av till tomgång.
    Vänta två sekunder innan du sänker nosläget.
    Sänk nosen och accelerara till lämplig glidhastighet.

    Det här ger dig en känsla för hur ditt flygplan reagerar i en sådan här situation.
    Två sekunder på tomgång är en rimlig simulering av en dryg sekund med totalt motorstopp. Minst så lång tid behöver man vid en oväntad händelse.

    Hälsningar/Allan
     
  10. piloten

    piloten Medlem

    Jag skolade mina första 15 timmar i Ljungbyhed och där övade vi en hel del motorbortfall vid start då banan medgav detta. ibland på 10m höjd ibland på 100m... Jag hoppas att jag kommer agera på det sätt jag blev lärd när det väl händer. Det är extremt viktigt att få ner nosen de första sekunderna precis som Allan säger.



     
  11. Nicklas

    Nicklas Ny medlem

    Trots att jag ej ännu har mitt cert, (vilket fördröjts av tillgång på plan efter nedanstående incident) och inte kan betraktas som erfaren så vill jag berätta om en händelse i mars i samband med min EK långnav, och den känsla jag kände i samband med den. I samband med en studs på Skavsta började motorn gå mycket orent på ca 300 fots höjd. Känslan (och flygkunniga vittnen) på marken var övertygande om att motorn var påväg att stanna. Efter ca 7-10 sekunder ökade varvtalet igen, jag kunde plana ut på 500 fots höjd och genomföra en normal landning, dvs gå runt i ett vanligt trafikvarv.

    Hela förloppet tog extremtkort tid, från att ha njutit av en underbar flygning i perfekt väder och känslan av att "Fan, man kan ju det här", tills att vara i en kritisk situation var mycket kort.

    Det mest anmärkningsvärda var att farten avtog OFATTBART snabbt. Som någon annan skrev så tog det ett par sekunder att fatta vad som hände. Jag tryckte ned nosen, kollade så trotteln var i fullgas. Jag vill även minnas att jag hastigt kollade om jag råkat sparka till bränslekranen (C-172) . Jag hade i det läget inte mycket marginal till stallfarten. Efter ytterliggare några sekunder (kanske 4-5), känders som flera minuter ökade motorns varvtal och motorn gick i princip normalt. Jag har själv flera gånger nött motorstopp i starten på Microsoft flight sim (ställt in failure, att motorn skall stanna mellan 0-4 minuters flygning.) Jag har pedaler och ratt och kände att jag fått oerhört mycket ut av den övningen och kan varmt rekommendera den till alla som har Flight Sim. Jag tror detta hjälpte mig hantera detta förlopp, dvs att snabbt trycka ned nosen.

    Behöver kanske inte tillägga att jag var rejält skakig i benen resten av dagen, men kände positivt nog inte att jag ville sluta med denna givande hobby.
     
  12. Domino

    Domino Ny medlem

    Tack alla för era erfarenheter som ni delar med er av. Detta forum borde vara obigatoriskt för att hålla certet :)
     
Laddar...

Dela sidan