Är Cirrus det säkraste flygplanet?

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av Lennart, 1 Februari 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

  2. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Vi har ju en Cirrusägare från USA i forumet som kanske har synpunkter om det här :)

    Bara några lösryckta tankar...

    Älskar det där planet men man har fått höra en del andra åsikter om den med. Det diskuteras och skrivs flitigt om Cirruslyckor i USA. Har läst nån artikel nyligen som säger att Cirrusen är överrepresenterad och klättrar i olycksstatistiken (läste intressant artikel nyligen men hittar inte nu). Sen här man även de som säger att det är lögn: http://www.golfhotelwhiskey.com/put...accident-statistics-and-the-cirrus-parachute/ .

    Man kan ju tycka att Cirrusen borde vara mycket säkrare, även mer än de positiva siffror som figurerar? Har hört att man inte kan ta sig ur en spinn med en Cirrus, därför finns fällskärmen... Men Cirrusen har väl blivit en sk "Doctor killer" (http://airfactsjournal.com/2012/05/dicks-blog-whats-wrong-with-cirrus-pilots/). Ett fartmonster med avancerat avionik som en del Piloter underskattar och inte är tillräckligt kompetenta att flyga med.

    Jonas
     
  3. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Det kan jag förstå... I USA finns det en hel del folk med mycket pengar och det betyder ju tyvärr bara att man har råd med en men kanske inte alltid är kapabel att flyga det.. Sedan "tror" jag att det är svårt att lösa ut skärmen eftersom det är skrot när man gjort det!! Så det är nog lätt att man väntar för länge med att göra det och försöker rädda situationen?
     
  4. MatsSR20

    MatsSR20 Medlem

    Jag tror dom flesta GA planen är säkra, Cirrus har fallskärm vilket är en fördel. Många Cirrus plan kraschar men det är mesta dels pilotens fel. Cirrus marknadsför lite annorlunda från till exempel Piper och Cessna. Köp en tidning här som handlar om Dyra lyxbilar och Ni kan finna Cirrus annonser i tidningen. Dom försöker övertyga folk som normalt skulle köpa en Ferrari eller Lamborghini att köpa en Cirrus i stället. Många av dom är doktorer och advokater som lyckats bra i livet och i många fall inte tror att regler gäller för dom. Så dom gör minimum träning och går och flyger.

    Många olyckor är VFR into IMC med en icke IFR tränad pilot och många är landnings olyckor. Cirrusen tar lite tid att lära sig att landa, mesta dels för att instrument brädan är lägre så det blir en annan sight picture jämfört med Cessna.

    Min uppfattning är att olyckorna kommer från dåligt tränade piloter (eller ignorant pilots) Fart har också med saken att göra. Min är bara en SR20 men approach speed är högre än många andra GA plan. Jag flyger alla instrument approaches at 100kt när jag kommer till FAF och runt 140-150 kt innan det. (IAS). När allt funkar i planet är det en baggis men börjar man slå av glass paneller och autopilot får man mycket att göra på kort tid. (Jag gör varannan approach med kopplad autopilot och varannan 100% manuellt för att vara säker på att jag håller kunskapen vid liv) träning och mer träning är viktigt för mig. Jag tog min IFR ticket in en Cessna 172 så det var en omställning för mig. Flyga var enkelt men komma ihåg vilken djävla knapp att trycka på för att lada rätt grejor i GPS'n tog för evigt för mig :).

    Jag hoppas jag aldrig behöver fallskärmen men skulle inte tveka en sekund om det vart nödvändigt. Till exempel om motorn stannar i IMC = Pull The shute.

    Jag gillar alla flygplan och kan tänka mig Cessna, Piper, och många andra men jag gillar Cirrus bäst för vad man får för pengarna. Sedan ligger fabriken bredvid min hangar så jag har tillgång till delar och Cirrus personal. Min uppfattning är att alla där är kanon folk och väldighet hjälpsamma.

    Jag planerar (om pengarna räcker) att uppgradera till en TN om ett par år och Cirrus är min favorite just nu.

    Så om Ni besöker "staterna" hör av Er. Jag låter Er gärna provflyga min Cirrus så kan Ni själva besluta om Ni gillar Cirrus eller inte.
     
  5. MatsSR20

    MatsSR20 Medlem

    Oh by the way. En Cirrus tar sig ur en spinn som vilken GA maskin som helst. Spin en Piper eller Cirrus, ingen skillnad. (I USA måste man ha fallskärm på sig när man spinner)
     
  6. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Helt rätt. Tvivlar inte på att Cirrusen är ett säkert plan, däremot har den nog blivit en statuspryl för en del folk inte är tillräckligt kompetenta att framföra den. Med all den utrustning som finns (airbags, autopilot, terrängvarning, väder, fallskärm mm) så borde den vara väldigt säker. Rena drömmen och jag skulle inte tveka om jag hade möjlighet att få flyga in mig på en :) Om erbjudandet finns kvar när jag besöker staterna igen så står jag först i kö att få åka med:)

    Angående spinnresistens. Har hört det flera gånger men har dock ingen tillförlitlig källa, men detta är vad man hör i forum och artiklar:

    * "The Cirrus SR20/SR22 are not certificated to meet the spin requirements or spin resistant requirements of 14 CFR 23.221. Instead, Cirrus installed an Airplane Parachute System (CAPS) that was FAA-approved as part of the SR20/SR22 type design."

    * According to the SR-22 Pilot's Operating Handbook:​

    "The SR22 is not approved for spins, and has not been tested or certified for spin recovery characteristics. The only approved and demonstrated method of spin recovery is activation of the Cirrus Airframe Parachute System (See CAPS Deployment, this section). Because of this, if the aircraft 'departs controlled flight,' the CAPS must be deployed.​

    Kanske är det gammal och/eller felaktigt info, eller är det skillnad på spinnresistens och hävning av spinn så att vi pratar om olika saker?

    Mvh

    Jonas
     
  7. Knorren

    Knorren Medlem

    Vanligaste orsaken till totalhaveri tror jag oxå är att skärmen ger en "falsk säkerhet" ur den aspekten att med den tryggheten i baken så ger sig piloter in på flygningar där man inte borde göra det.
    Men jag gillar Cirrus och har flugit ett intro-pass med en SR-20 :)
    Gillar avioniken och farten, men den är väldigt "hal" och man måste ligga långt före för att kunna få ned farten till landningskonfiguration.
     
  8. MatsSR20

    MatsSR20 Medlem

    Jonas, du har helt rätt. I USA är den inte spinn testad eller spin godkänd. Spinner man en Cirrus hör så är man "test pilot". Jag tror att dom spin testade den för Europa men inte här.

    Men det är ett flygplan så spin recovery är samma som på andra SE plan. Det finns piloter här som spunnit sin Cirrus med flit och en del av misstag, dom som vet hur man gör en normal spin recovery hade inga problem att göra det.
     
  9. control

    control Välkänd medlem

    Jag hoppas verkligen inte att du drar skärmen om du exempelvis ligger i IMC på 9000fot över backen och har en molnbas på 6000fot över tätbebygt område ;)
     
  10. MatsSR20

    MatsSR20 Medlem

    Från 9,000 ft kan man glida runt 17 nm, och man kan lugnt vänta till 2,000 AGL innan man drar i röda handtaget.
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan