Är det värt det?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Roger68, 16 Januari 2008.

  1. Roger68

    Roger68 Ny medlem

    Står i valet mellan att ta ett PPL eller inte.

    Är det värt de 80000:- för att ta ett cert som man trots allt bara kan använda relativt begränsat?

    Vad säger ni som har genomgått PPL-utb.

    Hinner man med annat också eller suger utbildningen så pass mycket att man inte har råd med annat?

    Om jag bara behövde tänka på mig själv skulle valet varit enklare, men med familj så behöver man till viss del kunna försvara att man vill lägga så pass mycket på något som är svårt att förklara vad det ska vara bra för?

    Jag kan bara försvara det med att det är en gammal dröm, precis som för så många andra.

    Är det vettigt att lägga närmare 1000 spänn i timmen på flygning?

    Ge mig era synpunkter och om ni tycker att ni fått ut det som var förväntat!
     
  2. Djin

    Djin Ny medlem

    När jag tvivlar så brukar jag kolla på min film jag gjorde i sommras.
    Då förstår jag varför jag lägger ut så mycket pengar.

    http://varfor.skavicykla.nu/~ante/V%e4ngs%f6-Resan.wmv
     
  3. jonny majava

    jonny majava Ny medlem

    Hej Roger!

    Du kanske skall ta ett UL-cert då?

    Om din ambition är att bara nöjesflyga i vackert väder så är UL-cert ett bra alternativ. Du kommer betydligt billigare undan för själva certet och timpriset när du sedan hyr plan brukar oxo vara bättre.

    /jonny
     
  4. McFire

    McFire Ny medlem

    Har man möjlighet så tycker jag definitivt att man ska ta chansen. Att flyga är riktigt kul!
    Som redan skrivits så är UL ett alternativ om du bara vill upp en sväng när solen skiner. Annars så finns det även billiga flygplan om man har PPL. På vår klubb har vi två DA-20 som kostar knappt 600 i timmen vilket jag tycker är helt ok även om det inte är det bekvämaste som finns för långflygning.

    Man ångrar ju bara det man inte gör, eller hur? ;)
     
  5. Domino

    Domino Ny medlem

    Egentligen går det inte svara på frågan "är det värt det".
    Det kan man bara känna efter själv.

    Om jag skulle vara båtintresserad istället så skulle man lägga pengarna på en fet GPS, underhåll, prylar och även en sjysst skepparexamen osv. Driva intresset vidare inom båtar.
    Men familjen vill ju bara åka o bada på en ö, så vad skall allt det där extra vara bra för? Är det värt det?

    En del skulle betala för att slippa flyga :)

    Jag tror att det viktiga är att
    1. Göra det man drömmer om på dagarna
    2. Om man har familj, dels jobba hårt på att de får del av det roliga och hoppas på att de delar lite av intresset (och viljan att lägga pengar på).

    Och vill man ha med familjen är det nog lättare med PPL.
    Dels har du möjlighet till fler passagerare inkl babage för semesterturer, plus att jag känner mig säkrare i ett riktigt flygplan när man nu skall ha med de käraste.

    Men om man som i sällskapsresans "SOS" har en fru som hellre ville ha en röd sommarstuga skulle jag nog satsa på UL som en "flygande MC".
     
  6. Roger68

    Roger68 Ny medlem

    Domino du har rätt om det där med båt. Men nu har jag redan en båt och frugan vill ha en större (båt).

    Jag börjar att tröttna på allt arbete med båten för de få veckor vi hinner med (2-3veckor). Jag lägger ca 15 000-25 000:- varje år minst på segling. Så det är ju inte heller billigt.

    Nä jag får nog lägga av med en hobby först för att få in en ny!:tup
     
  7. Housh

    Housh Ny medlem

    Hahaha, klockren! :tupX2
     
  8. Knorren

    Knorren Medlem

    Jag börjar längta tillbaka till seglingen, så jag kan ju låna din båt någon vecka i somnmar då! :tup
     
  9. I_R_Fischer

    I_R_Fischer Medlem

    Jeg var usikker selv i flere år, før jeg gikk i gang med sertifikatet. Siden har jeg aldri angret et sekund, bortsett fra at jeg ikke startet tidligere. Den totale prisen man betaler for et cert. blir fordelt over en lengre periode, så delt ut på hver måned man skoler, blir det ikke så avskrekkende.
    Klart er flyprisene de siste årene blitt betydelig dyrere, men sammenlikner man med svært mange andre hobbier, så er det overkommelig. Selv har jeg som oftest med meg venner og bekjente på tur, og jeg har ikke dårlig samvittighet for å dele driftskostnadene. Passasjerene er friviliig med, og at det koster litt for dem å få en flyopplevelse har aldri vært noe hinder etter mine erfaringer.

    For å opprettholde minstekravet på 12 timer for å beholde cert. er ikke spesielt dyrt, men når man først har muligheten, vil man jo som regel fly betydelig flere timer årlig enn dette.

    Så kast deg uti utfordringen først som sist, du vil neppe angre!

    Ingolf
     
  10. Knorren

    Knorren Medlem

    I Sverige så behöver man inte ens flyga 12 tim för att behålla certet, utan år 2 av en tvåårsperiod så väljer man själv om man flyger mer eller mindre än 12 tim till sitt förnyelsedatum, gör man det (12+) så är det en 1-timmes flygträning med instruktör som gäller, och flyger man mellan 0-11 tim ja då får man göra en vanlig PC.
    Hur många timmar du flyger under år 1 i perioden är ointressant i detta sammanhang.
    Så kraven är inte speciellt tuffa och kostsamma så sett.
    Sedan är det ju självklart att ju mer du flyger desto säkrare/bättre blir man som pilot.
     
  11. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Mitt högst personliga svar är : JA !

    Jag hade en period i livet då jag var utan flygcert och hade diverse olika hyss för mig. Till exempel plöjde jag ner en förfärlig massa tid och pengar i riktiga sportbilar, sådan där med ekerhjul nertill och rutig keps upptill. Ser jag tillbaka så kunde jag gott klarat mig utan den hobbyn men det är ändå roligt att ha gjort det även om jag känner att jag inte kommer att syssla med det igen.
    Segelbåt inser jag att jag är för lat för. Det blir för mycket tid och pengar för väldigt litet nöje. Vill jag segla så hyr jag en båt i stället.

    Sedan gäller det att man gör något av sitt flygande när man väl tagit sitt PPL annars blir det inte kul alls. Läs gärna de artiklar jag skrivit här på Flygfyrenså tror jag att du förstår vad jag menar.

    MVH
    Håkan
     
  12. Roger68

    Roger68 Ny medlem

    Då har jag i alla fall anmält mig för att påbörja PPL.

    Jag tänker så här att det är inte mer pengar till att börja med än att jag överlever om det inte blir något.

    Jag bjöd frugan på lunch i dag och hon är toppen! Hon tycker att jag ska unna mig själv något:tupX2.

    Ja vi får väl se om jag hinner med flygning och om jag kommer att ha råd i framtiden. Men nu är jag i alla fall på väg mot min dröm.
     
  13. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Roger, lycka till med din flygdröm! Uppdatera oss gärna om hur det går för dig :)

    Mvh
    Fredrik
     
  14. I_R_Fischer

    I_R_Fischer Medlem

    Lykke til Roger! Jeg er overbevist om at du ikke vilk angre! Angående ditt regnestykke for UL, det er jo helt klart noe som setter en stor begrensning i type flygning etterhvert. Man kommer ikke så langt med bare 30 kilo drivstoff om bord....

    Angående minstekravet til antall timer, det er selvsagt det samme kravet som gjelder i både Norge og Sverige. Teoretisk kan man, fullt lovlig, ta sert. prøve, og deretter vente knappe 2 år med å fly. Etter 12 timer like før rettigheten går ut, kan man uten videre fornye den. Hvorvidt dette skaper trygghet for pilot og alle andre, skal jeg ikke utdype her. Men jeg har en klar oppfatning av problemstillingen i alle fall.

    Hold oss oppdatert på progresjonen din, og kos deg med skolingen. Selv om det er krevende, er det mest av alt gøy!

    Ingolf
     
  15. Roger68

    Roger68 Ny medlem

    Ja det ska bli kul att lära sig något nytt!

    Jag vill detta men är beredd att avbryta om det inte finns tid för det eller om något annat lägger hinder för mig.

    Som så många redan nämnt så är det ju inte så mycket pengar på engång utan det blir ju utspritt över 1 år eller så.

    Jag håller Er uppdaterade och kommer säkert med frågor.
     
  16. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Hej

    Du ska definitivt satsa på drömmen. Jag gick i nästan 25 år och drömde om att ta motorcert. Sen var det olika anledningar som gjorde att det inte blev av, ekonomi, tid och andra intressen. Förbered bara din närmaste omgivning på att det tar lite tid under en period. Jag ångrar inte att jag lade ner tid och pengar på ett PPL. Förverkligar man inte sina drömmar sitter man där på ålderns höst och ångrar det man inte gjorde.

    Lycka till!
     
  17. Roger68

    Roger68 Ny medlem

    Jag har för tillfället lagt ner flygcertet för en tid framöver. Men drömmen kommer att finnas kvar och så fort det känns rätt igen så kommer jag att hoppa på igen och läsa för certet.
     
  18. Simple Man

    Simple Man Medlem

    Hej allihopa!

    Jag vet inte vart jag ska ställa denna fråga så jag börjar här då :laugh
    - Jag ska börja med mitt PPL under sommaren sedan tänkte jag plugga vidare med atpl och till trafikpilot.

    -tänkte leta efter ngn bra simulator spel med tillbehör för PC Vista som kan hjälpa mig på vägen.. ngn som har något förslag på vilket spel resp. tillbehör? :q


    - Tack i förväg :tupX2
     
Laddar...

Dela sidan