Är jag försäkrad?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Thord, 5 April 2016.

Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 9 medlemmar.
  1. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Hej alla, jag började fundera lite över hur jag är försäkrad i den här hobbyn. Jag har förstått att klubben har (drulle)försäkrat sina flygplan och genom pilotavgiften så har jag en självriskeliminering alt reducering. Men hur är det för mig? Jag har för mig att någonstans i någon av mina försäkringar så jag läst att sportflyg inte ingick i försäkringen. Bör man teckna någon särskild försäkring för flygning?
     
  2. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Bra fråga! Får erkänna att jag undrar jag med. Har tänkt flera gånger att jag skall fråga instruktör/folk på klubben, men varje gång jag är där glömmer jag bort det (flyga flygplan är roligare än att prata föräkringar trots allt).
     
  3. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jepp det som normalt ingår i flygplansförsäkringen är själva flygplanet, pax och 3e man inget för piloten så kolla vad du har och komplettera vid behov
     
  4. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Det var bra att veta att eventuella "medföljare" är försäkrade. Det visste jag inte eller rättare sagt, det tänkte jag inte på. (y)
     
  5. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

  6. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Vad räknas man som om man är elev och flyger dubbelkommando (instruktören PIC)? Är man passagerare då och då troligtvis täckt av flygplansförsäkringen?
     
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Såna här frågor borde flygklubben kunna svara på. Om inte så bör de verkligen kontakta sitt försäkringsbolag och reda ut det för att sedan kunna meddela alla sina medlemmar. Jag har precis som @Fredrik en försäkring hos TryggHansa där jag specifikt bekräftat att den täcker privatflygning.

    Be klubben reda ut det här för jag tror att det kan skilja mellan olika försäkringsbolag och flygklubbar.
     
  8. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Hade inte AOPA en försäkring för piloter att teckna separat?
     
  9. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag har den billig o bra, men det var något om det var byte av försäkringsbolag eller något, har glömt att kolla vad det blev.
     
  10. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Visst är det så att klubben bör kunna svara, och att det kan vara olika för olika klubbar etc, men ändock intressant att få reda på olika piloters situation. I dagsläget är det nog många som först och främst letar sin information online, så jag kan se att det kan verka främjande för intresset om det finns information tillgänglig som kan träffas av allmänna internetsökningar.

    Ju mer jag tänker på det, ju mer vettigt tycks det mig att som pilot se till att ha en egen försäkring för att slippa fundera i de fall man exempelvis skulle vara medlem i flera klubbar, hyr på annat sätt etc.

    Kollade lite snabbt min hemförsäkring med IF (fär även viss olycksfallsförsäkring ingår) och där var fallskärmshoppning, hängglidare, UL/microlight listat som undantag (täcks ej av försäkring) tillsammans med kampsporter. Just i de undantagen verkar det ju lite som att motorflyg med normalklassat flygplan bör täckas, dock fanns även ett undantag från organiserad träning med motorfordon så det kan ju innebära att man inte täcks om man skolar i någon form (före eller efter att man tagit sitt certifikat).

    Skall nog ta och försöka lägga lite energi i att kolla upp hur det ser ut med försäkringar jag har via jobbet också. Kanske kan vi lyckas samla på oss lite information om hur de olika försäkringsbolagen ser på det här med allmänflyg? Vore kul att kunna jämföra lite utan att behöva rniga upp och prata med försäljare på x antal försäkringsbolag.
     
  11. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Naturligtvis är detta i första hand en fråga att ställa till klubben eftersom innehållet och försäkringsbolaget kan variera.
    I normalfallet ingår dock försäkring både för pax och pilot ("besättning" som det står i försäkringsbrevet).
    Det vanliga hos Inter Hannover torde vara att invaliditetsbeloppet för besättningen f n är 445.000 kr. Dödsfallsbeloppet är lägre och för vår del i min klubb 89.000 kr. Detta är alltså ett normalupplägg i Inter Hannover som jag uppfattar det. Givetvis torde man kunna förhandla fram andra belopp.
    Motsvarande belopp gäller för paxen.
    Sen finns särskilda försäkringar för den som flyger i FFK etc. Dessutom finns såvitt jag förstår allmänna krav på Ansvarsförsäkring. Oftast är Ansvarsförsäkringen för s k Flygansvar 3.000.000 SDR. (SDR står för särskilda dragningsrätter som är en fiktiv mix av valutor). Passageraransvar är ofta på 250,000 SDR.
    Slutligen finns förstås normalt en kaskoförsäkring på själva flygplanet.
    Men som sagt så kan givetvis klubben svara på vilka försäkringar dom har tecknat. De belopp jag nämnt är vad som gäller i min klubb och som Inter Hannover betraktar som normala.

    Edit: Att det är ojämna belopp för personförsäkringarna beror förstås på att denna typ av ersättningar är indexreglerade. Beträffande ansvarsförsäkringarna är detta något som kan jämföras med trafikförsäkringen för bilar. Kan väl såvitt jag vet inte påverkas av försäkringstagaren. Jag har uppfattat det så att man är skyldig att ha ansvarsförsäkring.
     
    Senast redigerad: 6 April 2016
  12. UMJ

    UMJ Ny medlem

    Vi har from i år utökat personförsäkringen på klubbens flygplan till 4 basbelopp i dödsfallsersättning (178 000 kr) och 20 basbelopp i invaliditet (890 000 kr) enligt rekomendationer från SEGELFLYGET.
    http://iof2.idrottonline.se/Svenska...orbundet/Nyheter/Utokadolycksfallsforsakring/
    I övrigt rekomenderas att säkerställa att den personförsäkring man har omfattar även den flyggren man är aktiv i.
     
  13. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Intressant, i vår försäkring hos f.d. Sirius, nu Beta, står det uttryckligen passagerare och 3e part i försäkringsbrevet. Däremot har vi försäkrat oss mot skadat/förlorat bagage... o_O
     
  14. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Jag var otydlig i förra inlägget. Med "besättning" menas förstås piloten. Sen finns motsvarande belopp för 3 st "passagerare".
    Sen kräver ju FFK att dom ska stå med som medförsäkrade under ansvarsförsäkringen och dessutom ska användningen inom FFK stå med under verksamhetsbeskrivningen.
     
    Senast redigerad: 6 April 2016
  15. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Nu har jag hittat ett försäkringspapper med villkoren och är en ICA familjeolycksfall och där kunde jag läsa:
    Försäkringen gäller ej heller om den försäkrade deltagit i professionell sport, idrotts-, äventyrs-, expeditions eller bergsklättringsaktivitet, eller annan riskfylld sysselsättning (dvs. alla former av dykning, klättring, fallskärmshoppning, skärmflyg, flygsport..........)
    Så nu är det dags att säga upp den försäkringen.
     
  16. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Jag har IF som försäkringsbolag och minns att jag ringde och frågade om detta när jag stack till USA (2015) för att ta mitt PPL. De hävdade då att jag inte behövde någon speciell försäkring just för att jag flög, däremot fick jag betala en speciell premie under min tid utomlands.
     
  17. zhaxxor

    zhaxxor Medlem

    Wikipedia är väl inte världens mest pålitliga källa, men där står:
    ”Motorfordon är ett motordrivet fordon avsett för person- eller godsbefordranväg. Enligt Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner finns det tre typer av motorfordon, vilka är bil, motorcykel och moped.”

    I Länsförsäkringars villkor står det som undantag "tävling eller träning med motorfordon", således ingenting om att undantaget endast gäller organiserad träning.

    Nu tror jag, liksom Wikipedia, att flygplan inte räknas som motorfordon, men om så trots allt är fallet kan man ju börja grubbla på om det är någon skillnad på att ligga i trafikvarvet och studsa för att det är så jäkla skoj, eller om man gör det för att bli bättre på att landa.
     
  18. Arnaud

    Arnaud Medlem

    Det skulle vara förvånande om flygplan fanns med som motorfordon i lag om vägtrafik.
     
  19. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Såg nyligen i kärran som jag skolar på faktiskt har en försäkring som täcker piloten. (y)
     

Dela sidan