Ärna

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av stellann, 24 November 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Tydligen har regeringen för nån vecka sen fattat beslut om att tillåta civil trafik på Ärna (Uppsala). Beslutet har passerat märkligt tyst i flygsammanhangen. Finns det någon här som har ytterligare information om vad det innebär för oss privatflygare? F.n. gäller väl PPR, och några bussförbindelser etc finns inte publicerade i Sv. flygfält. Annars borde väl transport till Stockholm vara rätt så lätt att komma åt? Enligt flygplatskortet finns det en Ärna flygklubb men den verkar inte ha nån verksamhet? (URL-adressen i KSAK:s register är död). Nån som vet nåt mer om denna fråga? (Är ju ytterst intressant för oss som bor i de norra 2/3 av landet!)
     
  2. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Ärna flygklubb har flyttat över till Sundbro/Uppsala flygklubbs lokal... Jag har inte hört något om konsekvenser ännu... Nu kommer detta bli en valfråga säkert pga av allt motstånd så det känns som man inte ska hoppas för mycket ännu... Vore roligt för oss motorflygare om vi fick utnyttja ärna. PPR vet jag inte om någon får som privatflygare. Känner inte till någon som landat där från klubben förutom en nödlandning.

    Jonas
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Regeringen har fattat beslut om att civil trafik får bedrivas på Ärna -- inte att den skall bedrivas. Den civila verksamheten skall skötas av företaget Uppsala Air. De blir ansvariga för att uppföra civila plattor och terminaler, marktransporter etc. Det ta flera år tills det är klart och innan dess lär ingen civil trafik släppas in på andra villkor än hittills.

    En gång i tiden, medan det fortfarande fanns en flygflottilj på Ärna så fick flygskolan på UFK använda fältet för skolning (utanför militär övningstid) när Sundbro var obrukbart pga tjällossning. Flygplanen stod uppställda vid speciell ingång på norra delen av fältet.

    På den tiden krävdes alltid PC (eller PFT som det hette då) för att förnya certifikatet. Det skulle göras inom tre månader (om jag minns rätt) före förnyelse och eftersom mitt certifikat skulle förnyas 1:a maj så hände det några gånger att jag fick flyga från Ärna. Första gången var i april 1985 med flygning Ärna-Arlanda och tillbaka. Det var tider det innan man behövde slottar på Arlanda.
     
    • Gillar Gillar x 2
  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Det var bättre förr ;)
     
  5. litens

    litens Aktiv medlem

    Detta måste ändå vara en öppning för oss civila.

    Nu kan man ju börja tänka tanken att finnas där.
     
Laddar...

Dela sidan