Ålborg (AAlborg) flygplats (EKYT)

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Mikael Olsson, 2 Januari 2020.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Mikael Olsson

    Mikael Olsson Medlem

    Hej, och god fortsättning alla flygare.

    Sitter och funderar på att ta sig till Fredrikshamn, tydligen ett hyffsat hotel där - Scandig reef.

    Närmaste flygfält är, om jag förstått det rätt, Ålborgs flygplats eller det lite mindre Sindal..

    Någon som flugit dit nyligen som kan komma med lite tips och ideer?

    Väl mött
    Micke
     
  2. sobjerke

    sobjerke Aktiv medlem

    Var to ganger på Aalborg i 2019.

    Self service fuel med Shell carnet eller kreditkort. 100LL kostet over NOK 29,- pr liter, så det kan lønne seg å fylle tanken i Sverige om mulig.

    Veldig høy antenne sørvest, så pass på om du kommer den veien i marginal VFR.

    Husk releksvest for å kunne passere fra GA-parkering til terminal. Alternativt må man bestille transport via radio.

    Ved avgang til Norge har vi fått tilbud om å få utskevet et boarding kort som gir mulghet for å handle taxfree, men det går vel kanskje ikke innen EU.

    Mvh
    Svein Olav Bjerkeset
     
    • Gillar Gillar x 2
  3. akg1486

    akg1486 Aktiv medlem

    Nu är det fyra veckor sedan du frågade, men du kanske inte åkt ännu?

    Jag försöker flyga till Aalborg minst en gång per år. Som alla flygplatser i Danmark som drivs av SLV (Statens Luftfartsvesen), med Kastrup som undantag, är det lätt och rimligt billigt att landa på EKYT. Landning och några timmars parkering ligger på cirka en svensk hundralapp. Man tar kort. Vad nattparkering kostar vet jag inte, men troligtvis överkomligt.

    Flygplatsen har tung trafik, men inte särskilt mycket. De flesta gångerna jag varit där har jag kunnat gå in i kontrollzonen precis var jag vill. Men ha koll på inpasseringspunkterna ifall det är trafik. Det finns många frekvenser att välja på för CTR och TMA, men det är samma person oavsett. Därför byter man sällan frekvens när man väl etablerat kontakt.

    Det finns två parallella banor 09/27, men det är den norra (bredare) som normalt används. Den andra fungerar som taxibana. Det har hänt att jag blivit ombedd att landa 27L, men den är inte precis "smal". Taxibanan mot plattan angör mitt på banan och eftersom denna är lång är det bäst att landa långt in för att minimera taxi.

    Som skrevs ovan är reflexväst obligatorisk för att gå på plattan. Du måste dock ha tillstånd till detta från Aarhus Ground, så ropa upp dem. På väg ut ger kontoret dig tillstånd.

    Flygplatsen trafikeras av bussar rimligt ofta och du kan åka till Aalborg station på cirka 20 minuter. Se https://www.nordjyllandstrafikselskab.dk/. Biljetter säljs ombord mot kontanter. Bankomat finns på flygplatsen. Om det är lång väntan på bussen kan du ta taxi.

    Det är förstås ditt val, men själv flyger jag inte enmotor från Göteborg till Aarhus när vattentemperaturen är så låg som den är på vintern. Om du kommer från södra Sverige och flyger via Sjaelland och Fyn in på Jylland är det förstås en annan sak.

    Jag har varit på Sindal, men bara en gång och för mycket länge sedan. Det är ett mycket mindre fält, men det är asfalt och inga problem. Vad som kan vara problem är att ta sig därifrån till Fredrikshavn. Jag skulle valt Aalborg alla dagar i veckan om jag inte hade transport ordnad.
     
    • Gillar Gillar x 2

Dela sidan