Årets andra flyglektion

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av svanen, 18 Augusti 2009.

  1. svanen

    svanen Medlem

    Tja!

    Den 5/1 gjorde jag min första EK nav till ESSP och sen dess har jag inte flygit en timme förens idag. :(

    Äntligen uppe i luften igen, riktigt kul va det och det gick bra, min lärare tyckte det gick riktigt bra även fast jag haft det långa uppehållet. :)

    Det enda som jag var missnöjd med var första landningen, jag tyckte mig komma in perfekt och påbörjade utflytningen bra och höll kvar och det kändes verkligen som att det skulle bli en perfekt landning, när stallvarningen började låta strax innan jag satte ner hjulen i backen tänkte jag, detta blir ju f-n perfekt, mitt i prick och med stark sidvind.

    Och visst det hade varit en bra landning om Barkarby hade legat 1 meter högre, men när luften tog slut under vingarna och jag som trodde det skulle bli finfint det här, så ramla vi visst ner 1 meter med en rejäl duns.. :blush

    Så det blir till att träna lite mer landningar innan EK släpp igen skulle jag tro, dock så var detta första gången jag landade med rejäl sidvind och det gör hela landingen lite mer svårare.

    Men kul att va igång igen! :)

    37 timmar och 134 landningar, snart så.. :D
     
  2. piloten

    piloten Medlem

    Det kan hända den bästa.... Råkar man ligga för högt kan man ändå smyga ner henne genom att ge en liten stöttning med gasen.



     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Grattis och kul att höra att du är på gång igen! Mindre bra landningar, det gör vi alla mellan varven så det är inget att haka upp sig på :)

    Håll oss underrättade om hur utbildningen fortskrider. Alltid kul att höra.

    Mvh
    Fredrik
     
  4. svanen

    svanen Medlem

    Förstår, men trodde jag låg och flöt 10cm ovanför marken, det blir till att träna det nästa gång.. :)

    Tack till er båda!

    /Johan
     
  5. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Snacket (skrönorna?) går ju om 747-piloterna som vid sämsta väder fortfarande sitter uppe i molnen när hjulen tar i backen...
    Aldrig får man vara värst:laugh
     
  6. merheim

    merheim Ny medlem

    http://www.youtube.com/watch?v=EgeT-F9-1KI&feature=related

    Here we Go Cat III landing

    (Fast de gör ju det som Auto landing, så egentligen landar ju inte piloterna planet...)
     
  7. svanen

    svanen Medlem

    Jösses, snacka om dålig sikt... :X
     
  8. merheim

    merheim Ny medlem

    Cat IIIc har väl inga minimi för beslutshöjd eller RVR.

    Vad jag vet så används väl detta inte i praktiken eftersom det inte finns system för att taxa vid 0-sikt?

    Cat IIIb har väl inget minima för beslutshöjd men minst 50 meter RVR (dvs det går att taxa)
     
  9. Sillkalven

    Sillkalven Ny medlem

    Njae precis.
    CAT IIIc är väl bara en definition av det sämsta tänkbara möjliga, och vad jag vet tillämpas det ännu inte i verkligheten, då graden av exakthet måste vara på centimetrar. Vad jag vet så håller ju ett nytt inflygningssystem med en blandning av mark- och rymdpositionerade GPS-mottagare att utvecklas, så att de mest avancerade flygplanen ska kunna landa i nollsikt. Dock kan jag inte tänka mig att vädret någonsin kan vara så dåligt att man inte ens ser sina fötter, men det är som sagt bara en definition, och när man flyger så måste man ju har marginaler och planera utefter det sämsta tänkbara.
     
  10. merheim

    merheim Ny medlem

    Nogrannheten i ILS finns där nog.

    Med 50 meters RVR så har man en sikt framåt på under sekunden.
    Så jag tror inte precisionen är ett problem

    Det är väl därför man måste köra autoland...

    Med GPS stöd så går det ju däremot att taxa i 0-sikt, men här krävs nog precission.
     
  11. svanen

    svanen Medlem

    Idag blev det iaf fina landningar, va rätt blåsigt idag men rakt i banan, blir EK pass nästa vecka och EK långnav i mitten på september, spännande och kul! :)

    Hade instrumentpass idag, var dock svårare att hålla höjd denna gång p.g.a att det var rätt kyttigt däruppe, förra instrumentpasset var det hur lungt som helst, rejält mycket mer jobb när det var turbulens. Kan bara tänka mig att hamna i moln med en PA28 och det är mycket turbulens, idag har jag fått respekt för det vill jag lova, mycket bra övning!

    /Johan
     
  12. allan.emren

    allan.emren Medlem

    För några år sedan kom jag från New York till Heathrow med en av British Airways' 747'or. Vi låg i vänteläge on top ca 30 minuter innan det blev vår tur.

    Dök in i molnen, och det blev förstås mjölk utanför. Så småningom kom ställ och klaffar ut. Jag satt vid fönstret alldeles framför vingen.

    Plötsligt kände jag att hjuilen tog mark, och ögonblicket därefter svischade ett bankantsljus förbi. När några stycken hade passerat kunde jag med viss möda se bankanten, Men bara glimtar. Något olika nyanser av grått. Banan gick knappt att se ens rakt ner.

    Medan vi taxade in fick vi reda på att vi hade automatlandat. Det var en rätt häftig upplevelse. Att hitta in till gaten kan inte ha varit lätt, men jag antar att de fick instruktioner via markradarn.

    Därefter fick jag vänta närmare tolv timmar innan något plan till Sverige kunde landa och hämta passagerare. Det var egenligen bara 747'or och DC-10'or som hade CAT-III-utrustning på den tiden.

    Hälsningar/Allan
     
  13. svanen

    svanen Medlem

    Idag hade jag lektion igen. :)
    EK flygning i varvet, bedömningslandningar och landning utan klaff, gick mycket bra idag, var väldigt nöjd efteråt, hade riktigt kul och inte så nervöst!
    En bedömningslandning fick jag dra på och gå runt, kom in på tok för högt, blev lite mycket radiotrafik och plan i varvet vid det tillfället så det blev mer fokus på flygplan och det blev ingen bra inflygning.

    Nästa vecka blir det EK långnav, totalt 37:55 tim nu... :)
     
  14. svanen

    svanen Medlem

    Det går framåt.. :)

    http://blog.svanbergs.se/
     
  15. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Vilken rolig flygning! Bra jobbat :)

    Mvh
    Fredrik
     
  16. Ogge

    Ogge Medlem

    Väldigt kul att läsa! :)
     
  17. svanen

    svanen Medlem

  18. svanen

    svanen Medlem

    Lagt upp lite mer bilder här -> http://galleri.svanbergs.se/#5.0

    /Johan
     
  19. svanen

    svanen Medlem

    Kolla 5cm till vänster... :)

    /Johan
     
  20. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Stort grattis! :tup

    Mvh
    Fredrik
     
Laddar...

Dela sidan