Ögonlaser LASEK + PPL med medical klass 2

Diskussion i 'Flygmedicin' startad av m_grahn, 31 Januari 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. m_grahn

    m_grahn Ny medlem

    Hej!

    Funderar på att göra en LASEK (ej LASIK) operation hos Memira.
    Min flygläkare pratade om att kontrastseendet samt bländningskänsligheten måste vara godkänd.
    Är det någon här som gjort en sådan operation samt är eller utbildar sig till pilot?
    Verkar kunna ställa till det en hel del om man vill fortsätta flyga.
    Själv har jag medical klass 2 samt PPL+NQ.

    En länk till transportstyrelsen:
    http://www.transportstyrelsen.se/sv...-utbildning/Flygmedicin/Narsynthetsoperation/
     
  2. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    När jag läste ATPL-teorin förra året pratade vi om detta med vår lärare i HP. Hon är själv flygläkare och var ganska skeptisk. Enligt henne finns det inga garantier för om man skulle kunna fortsätta flyga efter en sådan operation, just med avseende på bländningskänsligheten du nämnde. Allt handlar om hur skicklig läkaren är som opererar, hur bra han/hon är på hantverket.

    Det är väl ungefär samma sak som TS skriver på deras hemsida du länkade till.
     
  3. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Jag gjorde Lasik för 15 år sedan. Har PPL. Blev i alla fall godkänd för klass 2 hos specialist (bländtest mm).

    Jonas
     
  4. m_grahn

    m_grahn Ny medlem

    Tack för svaren!
    Jag vet inte hur jag ska göra, pratat med Memira och de kan ju givetvis inte garantera att man klarar testerna efter. Sen blir man ju "groundad" ett tag efter tills att synen har återhämtat sig helt, det är ju en sak för sig men sen måste man klara testerna!
     
  5. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Jag gjorde en operation för drygt 4 år sedan, ungefär 2 år innan jag började flyga. På min Medical-undersökning uppgav jag att jag var opererad och fick då remiss till bländningstest vilket jag klarade med bländande resultat :) Godkänd och inga restriktioner. Jag frågade läkaren vad som hade hänt om jag inte hade klarat testet, och han sa att jag i så fall skulle få en begränsning i mitt Medical som bara tillåter flygning på dagtid.

    Jag har också tyckt mig förstå att den riktigt stora risken för att inte klara bländningstestet är om man byter ut ögats lins mot bifokal lins.
     
  6. dff

    dff Ny medlem

    Jag har också gjort en ögonoperation, minns dock inte vilken. Tror det var Epi-Lasik eller Lasek. Var för 2 år sedan. När jag sa till om detta på min medical klass 2 fick jag göra ett bländningstest som jag klarade.
     
  7. LeifsHobby

    LeifsHobby Medlem

    Jo, jag gjorde också en LASIK hos Koskela i Umeå. För att få mitt elevtillstånd var jag tvungen att åka till ALERIS i Stockholm för ett Bländningstest och en Specialundersökning ögon. Dyrt och långt från Norrbotten för en timme på plats. Men jag blev godkänd och är helt klart nöjd med min operation.
     
  8. Hamph

    Hamph Ny medlem

    Någon som har erfarenhet från ICL (d.v.s. lins implantat , ej linsbyte) ?

    Försöker få fram information men alla hänvisar till bländningstest p.g.a. laseroperation. Men linsimplantat är helt utan laser och åverkan på ögat..
     
  9. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Jag har ingen personlig erfarenhet, men det jag hört är att monofokala linser ska funka bra, men att det finns en risk att bifokala linser leder till att du misslyckas på bländningstestet.
     
  10. Hamph

    Hamph Ny medlem

    Hej och tack för input!
    Jag har läst lite om bifokala och monofokala linser också.. men förstått att det är mest om man gör ett linsbyte. Men är inte riktigt säker..
    Ska få ut mina journaler från Memira på torsdag så får jag se : )
     
  11. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Vad är skillnaden mellan implantat och byte?
     
Laddar...
Liknande trådar
  1. rfi99
    Svar:
    5
    Visningar:
    2,591

Dela sidan