Östlig variation

Diskussion i '060 Navigation' startad av flygnisse, 19 Mars 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 9 medlemmar.
  1. flygnisse

    flygnisse Ny medlem

    Hejsan jag har tagit reda på att variation är 5 grader östlig i stockholm. om jag har en true heading på 35 grader, betyder det att jag ska dra av 5 grader från 35 ? dvs magnetic heading blir 30 grader ?

    Någon på flight planning center sa att man skulle plussa på 5 grader så nu blev jag förvirrad.
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

  3. flygnisse

    flygnisse Ny medlem

    enligt exemplet på sidan du angav så subtraherar de östliga kurser: Variation and Deviation Calculations

    Example 1: True heading is 005°T, variation 32°W, deviation 4°E What is the compass heading'?

    Answer: 033 deg Compass Heading . 5 plus 32 minus 4 . alltså tvärtemot mot vad du sa. hur förklarar du det?
     
  4. Fredan

    Fredan Medlem

    Det är inte helt intuitivt. Man har normalt östlig variation (+) om magnetisk nord ligger öster om geografisk nord. Men tittar man på en jordglob så drar ju magnetisk nord västerut från vårt perspektiv. Fick inte ihop det förrän jag såg en bild liknande denna http://www.geomag.us/info/Declination/magnetic_lines_2010.gif. Magnetfältet är inte som meridianer som man bara skjutit åt sidan utan de böjer av rätt kraftigt. Så trots att magnetisk nord ligger på västra sidan av TN så böjer sig magnetfältet så att kompassen visar MH för mycket åt öster. Kompassen visar alltså fem grader för mycket åt öster i stockholmsområdet (+5 eller 5°E), dessa måste du dra av för att få TH.

    Edit: Jag tror jag svamlar såhär på lördagkvällen men jag låter det stå kvar så kanske någon kan förklara det bättre. Det jag vet är att man ska dra av östlig variation från TH för att få MH.
     

    Bifogade filer:

    Senast redigerad: 19 Mars 2016
  5. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Kika om den här kan vara till hjälp:

    Ca 4:50 in i videon. Det ska finnas en bättre, men den hittar jag inte nu.
     
  6. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Ingen av er som har kvar era gamla teoriböcker??? Östlig variation (kompass visar för många grader) =dra ifrån relativt TT. Västlig variation (kompass visar för få) =lägg till.
     
  7. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Jo, jag har boken navigering från 2014, men då jag fortfarande håller på att lära mig ämnet så vill jag vara försiktig med vad jag skriver då det kan uppfattas som att jag försöker lär ut något jag inte kan.
    I den boken finns ett exempel som lyder:
    Exempel: Vi har en MT på 095 (grader) och en devation på -12 (grader) eller 12 (grader) W. Vad är CT?
    Eftersom CN ligger väster om MN kommer cirkelbågen som beskriver CT vara större än MT och vi ska lägga på västlig devation på MT för att få CT. 095(grader) +12(grader)=107(grader). CT=107


    Men sen kommer vi till det jag inte förstår och det är när jag ska räkna med omvända tecken så det går jag inte in på här.
     
  8. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    East is least är minnesregeln. Alltså minus
     
  9. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    I KSAB-boken om nav från 2007 finns en lathund i avsnittet om variation och deviation. Alltså ett diagram som visar hur hur du ska addera/subtrahera beroende på om du går från till exempel TT till CH eller tvärtom. Pilarnas riktning i diagrammet anger om man ska lägga till eller dra ifrån. Går man mot pilens riktning blir det subtraktion. Dock ska man ange östlig variation som plus när man ställer upp siffrorna. Memorera diagrammet och du kan lösa alla konverteringar
     
    • Gillar Gillar x 1
  10. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Man kan röra till det hur mycket som helst med olika minnesregler. Jag tycker det är bättre att utgå ifrån "first principles", dvs definitionen av variation och deviation.

    Variationen är den geografiska riktning magnetisk norr pekar mot. I Stockholmstrakten pekar magnetiskt norr c:a 5° öster om geografisk nordriktning. Variationen är alltså 5°E. Eftersom 5° geografiskt motsvarar 0° magnetiskt skall man subtrahera variationen från geografisk riktning för att få magnetisk riktning. På samma sätt skall man addera västlig variation för att få magnetisk riktning från geografisk riktning. En enkel skiss kan göra detta ännu klarare.

    För deviation gäller motsvarande. Deviationen är den magnetiska riktning kompassnorr pekar mot. En kompass som visar 0° när flygplanet riktning är 5° magnetiskt har alltså deviation 5°E. Eftersom 5° magnetiskt motsvarar 0°på kompassen så skall man subtrahera deviationen från magnetisk riktning för att få kompassriktning. På samma sätt skall man addera västlig deviation för att få kompassriktning från magnetisk riktning .

    Man bör undvika att tala om variation och deviation med tecken utan bara "östlig" eller "västlig".
     
    • Gillar Gillar x 1
  11. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Variation east = magnetic least
    Variation west = magnetic best

    Deviation east = compass least
    Deviation west = compass best
     
  12. Arnaud

    Arnaud Medlem

    Hela kedjan med wca variation deviation står faktiskt på NAV-skivan (högst upp till höger).
     
    • Gillar Gillar x 1
  13. PerL

    PerL Ny medlem

    Regeln med East = Least osv stämmer bara när man går från TrueH till MagH. Bättre att använda sig utav an annan regel som är enkel att rita upp och memorera.. Om man gör tvärt om byter man altså plus med minus och vice versa
    WIN_20160325_21_30_09_Pro.jpg
     
    • Gillar Gillar x 2
  14. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Ja och det är det där som gör mig så förvirrad. När går jag med resp mot pilen?
     
  15. PerL

    PerL Ny medlem

    Till en början är det bra att rita upp som på bilden. Så om du nu vill veta vad 035 True blir i MagH så skriver du in 035 vid TrueH, sedan sa vi 5 East på variation (E alltid + och W -). Mag är neråt så gå mot pilen = tvärt om. 035 - 5=030...
     
    • Gillar Gillar x 1
  16. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Jo, men med enbart två flyglektioner i bakfickan så får jag inte bilden klar för mig när och hur det ska användas i framtiden när jag ska utföra flygningar. Att som nu ha suttit och "torr öva" har inte gett mig den förståelsen om ni nu förstår mig?
     
  17. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Inte på min navskiva...
     
  18. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Som jag förstår regeln så skall du använda den så här:

    Du har en av de olika typerna av riktningar och vill ha en annan. Frågan är om du går med eller mot pilen när du går från den du har till den du vill ha.

    Exempel: Du styr kompasskurs 010° och vill veta vilken magnetisk kurs det motsvarar. Deviationen är 5°E. Om du tittar på figuren så ser du att om du går från kompasskurs mot magnetisk kurs så följer du pilens riktning. Eftersom det står "E +" så skall du alltså addera deviationen till kompasskursen för att få den magnetiska kursen som blir 015°.

    Ett till exempel: Du har mätt ut sann riktning 002° på en karta och vill veta vilken magnetisk riktning det motsvarar. Om du tittar på figuren så ser du att om du går från sann riktning till magnetisk riktning så går du mot pilens riktning. Du skall alltså göra tvärtom mot det som står! Eftersom det står "E +" så skall du inte addera utan subtrahera variationen från den sanna riktningen för att få magnetisk riktning. Då får du -003°, men eftersom man inte använder negativa riktningar så adderar du 360° och får 357° magnetisk riktning.

    Jag gillar den där pilfiguren förresten -- jag skall nog börja använda den själv.
     
    • Gillar Gillar x 1
  19. Larscho

    Larscho Moderator

    Om du ska flyga mellan Borlänge och Sveg så tar du fram kartan och drar ett streck mellan de två platserna. För att ta reda på vilken kurs du ska hålla så tar du fram din transportör och navskiva. Allt på kartan visar riktningen i förhållande till TRUE NORTH, för att kunna använda den i flygplanet så måste du omvandla den till MAGNETIC NORTH och så småningom COMPASS NORTH för att kunna hålla den riktningen i flygplanet. Flygplanet har ingen aning alls om var TRUE NORTH finns, endast MAGNETIC(bortsett från GPS). Då använder du detta för att konvertera.
     
  20. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Då är jag nog med lite bättre. För jag har då hittills bara jobbat med exempel "2", en gång, och KSAB:s blanket för färdplanering och då går jag tvärt emot pilens riktning!? Och när man då fyller i den blanketten så blir då W=Plus och E=minus. Eller :oops:
     
Laddar...

Dela sidan