Östlig variation

Diskussion i '060 Navigation' startad av flygnisse, 19 Mars 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 9 medlemmar.
  1. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Precis!
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Den där pilen tycker jag personligen är smått kass på att förklara. Alla fungerar olika och jag personligen föredrar att tänka på vad det faktiskt är som händer.

    Variation E4 - Betydelse: Magnetisk nordpol (dit en kompass utan störande magnetfält kommer peka) ligger 4 grader öst om geografisk (true) nord. Så hur skall jag peka nosen för att komma till den kurs jag mätt ut (sann kurs/TT/True Trac)? Kompassen kommer peka 4 grader för mycket åt öst, så om jag styr 040 ja då åker jag alltså egentligen 044. Om jag då faktiskt vill åka 040, vad måste jag göra då? Jo subtrahera 4 grader från min önskade TT och alltså styra 036.

    Tyvärr har vi sällan fallet att kompassen inte påverkas av något störande magnetfält, specielltinte i ett flygplan med radioutrustning och annan elektronik. Då kommer deviationen (kompassens missvisning på grund av dess placering i förhållande till andra kända störande magnetfält) och vi applicerar samma logik som för deviationen.

    Dock har jag inte under min korta flygtid (Elev, jobbar på mitt PPL) inte stött på att deviation finns att tillgå som E5 eller +5 eller något sådant utan snarare i form av "for 090 steer 098" (Typ som på bild från wikipedia: https://upload.wikimedia.org/wikipe...gplanskompass.JPG/1280px-Flygplanskompass.JPG) så jag kan tycka det är lite konstigt att det verkar finnas en hel del räkneuppgifter i teorin som baserar sig på E/W (+/-) när det rent praktiskt inte verkar vara så man jobbar med just deviationen.
     
    • Gillar Gillar x 2
  3. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Det är väl lite så jag också har känt att alla övningar är väldigt lika så jag har som jag skrev tidigare inte kunnat sätta mig in i när man använder det ena och inte det andra för att uttrycka sig klumpigt. Men det kanske kommer med tiden. Men kul ska det bli att sitta och planera lite utflykter.
     
  4. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Variation framgår tydligt av TMA-kartan, vilken väl är den gängse att användas i flygutbildningarna i landet. Antingen finns isogoner i kartan eller en separat "minikarta" på enskilt ställe som visar variationen i lättlästa siffervärden. Deviationen är något helt annat. Värdena för variation är samma för alla som flyger i området, deviationen är unik för vart flygplan. Man ska inte blanda samman dem fastän de i förlängningen har samma funktion. Ska vi ta med andra parametrar så har vi ju även vindupphållningsvinkeln som avgör vilket håll nosen ska peka för att flygplanet ska komma dit det skall. För den som vill läsa mer i ämnet så bistår FAA med en hyffsad sammanfattning.
     
  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Dessutom så varierar deviationen för ett och samma flygplan beroende på kursen.
     
  6. MarcusG

    MarcusG Ny medlem

    Om du t.ex. står på backen i Stockholm och tittar rakt norrut (enligt kartan) så kommer du att titta rakt upp mot den geografiska nordpolen, alltså den "riktiga" (icke magnetiska) a.k.a. TRUE NORTH. Det hade ju vart sjukt enkelt om den magnetiska nordpolen (MAGNETIC NORTH) hade legat rakt på den geografiska eftersom man då bara hade behövt dra ett streck i kartan och sedan flugit samma kurs i flygplanet. Tyvärr ligger den magnetiska nordpolen norr om Kanada i dagsläget vilket innebär att du måste kompensera skillnaden i grader mellan den geografiska och magnetiska.
    Ska du titta rakt mot magnetisk nord om du står på marken på Bromma så måste du alltså titta fem grader åt vänster om du står med fötterna pekandes rakt mot nordpolen/true north (eftersom variationen är +5/5E eller visar fem grader för mycket just nu om du står i Stockholm). Därför drar du av 5 grader från TN så strecket på kartan stämmer överens med det du läser av på kompassen. (Vi struntar i deviationen, som enbart har att göra med kompassen och störningar från flygplanet för att göra det enklare)

    https://www.ngdc.noaa.gov/image/Polar_Wander_1965.gif

    För oss ligger magnetiska nordpolen längre bort (bakom) den geografiska, men i t.ex. USA ligger den närmare, alltså innan den geografiska, vilket gör att variationen blir "spegelvänd" för oss.

    http://www.coastalnavigation.com/samples/sec_3/3_grfx/variation_map.gif

    http://geomag.org/info/Declination/magnetic_declination_2010.gif
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Men... (jag trodde aldrig att det skulle bli så många svar på en så "enkel" fråga) förväxla nu inte skillnaden mellan geografisk nord, magnetisk nord och variation. För ni som har flugit några år vet om att variationen förändras över tid. I år är variationen i Bromma närmare 6 grader östlig, mot 4 grader östlig när jag tog mitt cert för en sisådär 10 år sen. Variationen är ju inte samma sak som magnetisk nord, då hade ju exemplet ovan även gällt södra Gotland, vilket trots att det nästan ligger rakt söder om Bromma har en variation på 5 grader östlig. Variationen påverkas av själva jordklotets sammansättning och en massa annat kul. Enligt SGU ser variationen i Sverige ut såhär, just nu. Notera isogonerna och hur de vrider sig beroende på var du är. Denna karta trycks även på din TMA-karta.

    [​IMG]
     
  8. MarcusG

    MarcusG Ny medlem

    Absolut.. variation är väl i slutändan ett mått på vinkeln mellan TN o MN från ens nuvarande position och är antingen antingen positiv eller negativ beroende på vart man befinner sig på jorden. Den årliga förändringen beror ju på att den magnetiska nordpolen vandrar något, däremot är variation som begrepp fortfarande samma sak.
     
  9. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Du menar att inte förväxla den magnetiska nordriktningen (variationen) med den geografiska riktningen mot magnetiska nordpolen? Jag tror inte att den risken är så stor i praktiken. Variationen finns markerad på kartorna. Den geografiska riktningen mot magnetiska nordpolen är inte så lätt att ta reda på om man inte har en vinkelriktig karta som omfattar både magnetiska nordpolen och det område där man flyger -(och det har man inte). Eller om man gör en rent matematisk beräkning förstås.
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan