Över 5000 fot

Diskussion i '010 Luftfartsystemet och säkerhetsstandarder' startad av Jocke, 3 September 2009.

  1. Jocke

    Jocke Medlem

    När man kollar på principskisser över luftrumsklasser brukar de innehålla olika "lådor" med CTR, ATZ, TIA, TMA osv, samt klassificering av de olika lådorna i G- och C-luft (plus E). Men så brukar det vara en streckad linje på 5000 fot. Trots att jag gick teorikursen för bara nåt halvår sen minns jag inte om det sas nåt speciellt om den. Har nån vag föreställning om att det kanske krävs färdplan om man ska upp över den höjden, men jag vet inte om det stämmer eller om jag bara har drömt det.

    Alltså: vad innebär den streckade linjen? Finns det några hinder att bara pysa upp över 5000 fot i G-luft?
     
  2. Sillkalven

    Sillkalven Ny medlem

    Jag har för mig att det är den normala genomgångshöjden är i Sverige, QNH->1013, eller tvärtom, men jag är inte säker. 3000 ft GND står det i allafall klart och tydligt på TMA-kartan att det är genomgångshöjden i G-luft.
     
  3. Sillkalven

    Sillkalven Ny medlem

    Fast man kan ju flyga under 5000 ft MSL på flygnivå (25, 35, 45), så jag vågar inte uttala mig om det här med när man ska flyga på flygnivå riktigt.
    Det blir att fundera på, eller tills någon annan här funderar ut hur det egentligen är.

    Fast om man får flyga över 5000 ft MSL det kan jag inte tänka mig att det är några problem, nyligen flög jag utan färdplan och frågade om jag kunde få en sådan höjd för att träna lite begränsad avancerad flygning, och det gick hur bra som helst.
     
  4. Zeta

    Zeta Medlem

    Förmodligen är den streckade linjen TA som föregående talare säger. Kan inte påminna mig om att jag hört den specifika höjden i några andra sammanhang. :)
     
  5. McFire

    McFire Ny medlem

    Över högsta av 5000ft MSL/3000ft GND ska man ha aktiverad ATS-färdplan om man flyger i G-luft under mörker.
     
  6. Jocke

    Jocke Medlem

    ...men du behövde ändå klarering för att gå upp dit? Måste man alltid det, även i G-luft? Vem frågade du? Sthlm ctrl?

    Tack, det låter bekant. Är det den enda restriktionen som har med 5000 fot att göra?
     
  7. Sillkalven

    Sillkalven Ny medlem

    Ja precis, ja klarering behövs ju alltid i kontrollerad luft, och jag gick upp på höjden vid Björkö ungefär, så det var Stockholm CTR på 120.15 man frågade, brukar inte vara några problem, kanske lite väntan bara.

    5000 MSL i G-luft går ju prima så länge luften sträcker sig upp till 5000 ft, och då är det ingen klarering som behövs, men G-luft upp till 5000 ft finns vad jag vet inte i Stockholm TMA, 4500 är maximalt vilket finns t.ex. vid Dunker-fyren. :)
     
  8. Jocke

    Jocke Medlem

    Ja, alltså, jag ska till Sundsvall i helgen (om vädret tillåter). TMA:t tar ju slut strax norr om Uppsala. Och rakaste vägen går ju en bit ut över havet. Och då vill man ju upp på lite höjd...

    Att man måste ha klarering i TMA:t visste jag. ;)
     
  9. McFire

    McFire Ny medlem

    Så länge du håller dig utanför TMA't kan du flyga upp till FL95. Färdplan lämnar man ju in i alla fall på en distansflygning. Så enda praktiska betydelsen med 5000-fots gränsen dager vs. mörker VFR är att man ska meddela höjdändring till ATS i mörker.
     
  10. Jocke

    Jocke Medlem

    Nu begrep jag inte. Ska jag tolka ditt svar som att man inte behöver färdplan i G-luft över 5000 fot under dager, utan endast under mörker? Eller som att man behöver färdplan i båda fallen, men inte behöver uppge höjd under dager? (Jag flyger UL, så du får ursäkta om mina kunskaper om mörkerflygning är lite bristfälliga.)

    Kort sagt: Ponera att jag befinner mig utanför TMA utan färdplan under dager; kan jag då stiga upp till FL 95 utan att begära klarering utan att bryta mot någon regel?
     
  11. Larscho

    Larscho Moderator

    Ja
     
  12. Jocke

    Jocke Medlem

    Tack! :tupX2

    (Jag inser hur svårt det är att formulera entydiga frågor i text. Ska försöka bättra mig till nästa gång, så jag slipper ställa så många följdfrågor... :blush )
     
  13. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Jag trådkapar lite... när jag skolade PPL (VFR, dager) hävdade min flyglärare att man kunde flyga runt uppe i TMA:t utan ATS-färdplan (men självklart med klarering/färdtillstånd) om man var under 5000 ft. Finns det någon substans i det eller var det ngn gammal "flyglärarsanning"? ;)
     
  14. Jocke

    Jocke Medlem

    Att man kan begära klarering in i TMA utan att ha färdplan vet jag att man kan. Dock känner jag inte till om det är extra restriktioner för att få begära klarering över 5000 fot.
     
  15. Larscho

    Larscho Moderator

    Du behöver inte ha ATS-färdplan för att flyga över 5000 ft i TMA.
    Klarering och färdtillstånd räcker.
     
  16. TOC

    TOC Ny medlem

  17. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Såvitt jag kan se krävs färdplan, transponder och radio för all C-luft (punkt 2.1a i den länkade pdf-en). Är inte TMA C-luft? :q
     
  18. Jocke

    Jocke Medlem

    De där föreskrifterna stämmer inte med verkligheten, om jag förstått allt rätt. Avsnitt 4.1:

    "VFR-flygning i CTR skall utföras som kontrollerad flygning i enlighet med BCL-T samt nedanstående föreskrifter:
    a) Färdplan - före flygning i CTR skall färdplan lämnas... "

    Jag har flugit i Bromma CTR flera ggr utan att ha lämnat in färdplan vid något tillfälle - jag har enbart inhämtat klarering från tornet och ingen verkade ha något emot det.
    Står det fel i föreskrifterna, följs inte föreskrifterna eller har jag missförstått något? :q
     
  19. TOC

    TOC Ny medlem

  20. sobjerke

    sobjerke Aktiv medlem

    Vi har samme regel om ATC reiseplan i CTR i Norge, men det er i mange tilfeller mulig å levere forenklet reiseplan over radio. Dermed er karavet til reiseplan oppfylt, selv om det er ikke levert en fullsteindig reiseplan på fax/web/telefon.

    Svein Olav
     
Laddar...

Dela sidan