Över 5000 fot

Diskussion i '010 Luftfartsystemet och säkerhetsstandarder' startad av Jocke, 3 September 2009.

  1. Jocke

    Jocke Medlem

    Jo, enligt det dokumentet ska man ju, oavsett om man startar från Bromma (vilket jag aldrig kommer att göra) eller Barkarby (vilket jag gjort några ggr) alltid ha färdplan inlämnad. Så de två dokumenten verkar ju stämma överens inbördes. Problemet är att de inte efterföljs. Tvivlar mycket starkt på att alla som startar från Barkarby för en sväng har lämnat in färdplan i förväg. Jag tror det skulle upplevas som väldig bökigt, från båda sidor, om det skulle efterföljas.

    Under utbildningen i radiofraseologi fick vi öva både på ankommande VFR till ATC-flygplats, där inget om färdplaner nämndes, och ankommande VFR till ATC-flygplats på färdplan. Två skilda övningar. Det verkar alltså som att inte ens i utbildningsskedet så bryr man sig om denna regel.

    Jag förstod inte vad du tyckte var rätt, men det verkar ju råda viss skillnad mellan teori och praktik...
     
  2. TOC

    TOC Ny medlem

  3. TOC

    TOC Ny medlem

  4. Zeta

    Zeta Medlem

    Poängterade verkligen din lärare att ni flög "utan färdplan"? Det kan ju nämligen vara så att din lärare innan hade lämnat in en förkortad färdplan via telefon, vilket då INTE poängteras vid radiokontakt som i normala fall (normala fall=då skriftlig färdplan blivit inlämnad).
     
  5. Jocke

    Jocke Medlem

    Jag minns ärligt talat inte exakt vad som sades - det var ju snart ett halvår sedan, men jag minns att vi hade olika scenarion, där ett var att vi hade lämnat in färdplan tidigare och ett där inget om färdplan nämndes. Jag fick intrycket att ingen färdplan var inblandad i det andra fallet, men jag kan ju ha missförstått det hela och att det fanns en underförstådd färdplan som aldrig omnämndes.

    Men nu såg jag en punkt i pdfen som jag inte la märke tidigare, nämligen (under 4.1):

    "Färdplan får lämnas per radio före inpassering i CTR samt, i undantagsfall, före start."

    Syftar de på att man, när man närmar sig CTR och begär klarering, även uppger flygplanstyp och antal personer ombord, samt "för landning" (om man nu vill landa)? Är detta en färdplan? I så fall har jag missförstått vad som är inlämnande av färdplan och vad som är begäran om klarering. Och i så fall följs ju regelverket.
     
  6. Zeta

    Zeta Medlem

    Förmodligen hade ni lämnat in färdplan av något slag. :)

    Precis som du säger kan färdplan lämnas via radio innan inpassering i samband med begäran av klarering. Det skulle väl låta i stil med följande:

    X-tornet SE-XXX, position X, X fot, ultralätt, X personer ombord, transponderutrustad, avser komma in för landning, SE-XXX
     
  7. Jocke

    Jocke Medlem

    Aha, på så vis. Då är det alltså detta som är färdplanen. Jag hade uppfattat det som att det bara var en begäran om klarering. Då blir regelverket plötsligt lite begripligare. :)

    En annan detalj, brukar du uppge "ultralätt" när du lämnar in färpblan (oavsett inlämningsmetod)? Jag har kört på "Eurocub" (eftersom jag flyger såna). Detta har sedan flygledarna förkortat till "Cub" när de frågat andra om de haft kontakt med mig. Funderade på om flygledaren visste vad en eurocub var för nåt - det finns ju en massa olika "cubbar". Och om andra piloter vet vad det är.

    Samtidigt är ju "ultralätt" ett väldigt vitt begrepp som betyder allt från trikear och gyrokoptrar till snabba åk som flyger ifrån de flesta normalklassade kärrorna.

    Inte så viktigt, kanske, men det är ju ändå bra att veta ungefär vad man ska titta efter när man är i närheten av varandra...
     
  8. Zeta

    Zeta Medlem

    Precis. :tup

    Jag uppger alltid "ultralätt" när jag lämnar färdplan över radio, eftersom jag själv anser det viktigare för trafikledningen att veta vad för typ av flygplan jag framför än vad det heter. Det är dock tillåtet att liksom dig uppge modell. :)
     
  9. svanen

    svanen Medlem

    När jag läste ENR 1.2 idag så fastnade jag på att vid flygning i CTR så står det "Färdplanen skall minst innehålla följande uppgifter:" varav en var att färdplanen ska innehålla "Inpasserings- resp utpasseringspunkt".
    Men de syftar inte på en ATS-färdplan utan på en lokal färdplan som jag förstod det, ex. Bromma där du vid en privat flygning skall kontakta tornet innan start via telefon, vilka avsikter du har m.m, jag vet inte hur det gäller på andra kontrollerade flygplatser men det borde ju vara vad som menas, en lokal flygning enbart i CTR eller i området kring men du startar/landar på samma flygplats?

    Skolning på Bromma så behöver man inte kontakta tornet innan start, men vid privat flygning skall tornet kontaktas via telefon, om jag ex. skall starta från Barkarby och flyga över city, så måste jag kontakta Bromma tornet innan med mina avsikter via telefon innan start på Barkarby, det är vad jag lärt mig.
     
  10. Zeta

    Zeta Medlem

    Korrekt det du säger, men, samma sak GÅR även att göra via radio, även om det inte är rekommenderat. Själv lämnar jag färdplan via telefon vid lokalflygning,
     
  11. TOC

    TOC Ny medlem

  12. Zeta

    Zeta Medlem

    TOC, du verkar vara väldigt på att rätta andra. Med GÅR menar jag att det är TILLÅTET - om inte flygplatsens föreskrivna regler säger annat.
     
  13. TOC

    TOC Ny medlem

  14. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    Hej! Jag hittade ett par saker i BCL-T som kanske kan reda ut lite:

    I BCL-T avsnitt 3.3.1.2.1 förklaras begreppet färdplan:

    Begreppet "färdplan" används för att beteckna såväl fullständiga uppgifter om alla i färdplansbeskrivningen upptagna punkter och som gäller hela flygningen, som det färre antal uppgifter som behövs för att inhämta färdtillstånd för en begränsad del av en flygning, t ex korsning av en luftled.

    I avsnitt 3.3.1.2.3 står:

    Om inte luftfartsverket har föreskrivit annat, skall färdplan för kontrollerad flygning lämnas in minst 30 minuter före avgång eller - om den lämnas in under flygning - i så god tid att den med säkerhet hinner fram till vederbörande flygkontrollorgan minst 10 minuter innan luftfartyget beräknas nå
    a) avsedd inpasseringspunkt i kontrollområde eller
    b) plats för korsning av luftled.
     
  15. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    Här är en bra sida att hitta reglerna:
    http://www.lfs.luftfartsstyrelsen.se/irisext/
     
  16. ankan

    ankan Medlem

    Det där var intressant, att färdplan ska inlämnas i så god tid att "den med säkerhet hinner fram till vederbörande flygkontrollorgan minst 10 minuter innan luftfartyget beräknas nå
    a) avsedd inpasseringspunkt i kontrollområde eller
    b) plats för korsning av luftled. ".

    Antag att jag kommer flygandes västerifrån och vill landa på Bromma. Jag kontaktar Brommatornet nånstans innan inpasseringspunkten vid Svartjo, och berättar flygplanstyp, personer ombord, position, höjd, transponder, och säger att jag vill landa.

    Måste jag alltså göra ovanstående minst 10 minuter innan jag skulle nått Svartsjo?

    Ber om ursäkt om jag med denna fråga bidrar till att öka förvirringen - håller på och skolar och har inte flugit i kontrollerat luftrum ännu.
     
  17. TOC

    TOC Ny medlem

  18. Zeta

    Zeta Medlem

    Har man unik transponderkod (ej 7000) är ju denna mer relevant att säga istället för position..
     
  19. TOC

    TOC Ny medlem

  20. TOC

    TOC Ny medlem

Laddar...

Dela sidan