överlämning från Stockholm Control till Sweden Control

Diskussion i '010 Luftfartsystemet och säkerhetsstandarder' startad av Michael J, 27 April 2008.

  1. Michael J

    Michael J Ny medlem

    då fortsätter jag med mina överlämningsfrågor, när är det stockholm control lämnar över till Sweden Control, eftersom TMA gränsen sträcker sig till FL95 så känns det väl mest logiskt att detta borde vara överlämningsgränsen, men har för mig att den ligger högre
     
  2. Falling

    Falling Medlem

    Stockholm TMA är indelat i olika sektorer som kontrolleras av en flygledare. Höjderna & utsträckningen på dessa sektorer varierar mellan flygnivå 85 och flygnivå 195 och har egentligen inget med TMA:ts höjd att göra utan är till för att dela upp luften mellan de olika flygledarpositionerna. Trafiken skiftas vidare till Sweden kontroll när de börjar närma sig gränsen till nästa sektor eller tidigare om där inte är något i vägen.
     
  3. Michael J

    Michael J Ny medlem

    hej tack för inlägget

    Ok, finns det några kartor du kan referera detta till?
    De TMA kartor jag har så står det bara t.ex. 1500-FL95 där maxtaket är FL95. För visst borde väl Sweden Kontrol ta över efter Stockholm Kontrol nu för exempel där TMA taket slutar?
     
  4. Falling

    Falling Medlem

    Ska se om jag kan förklara det något sån när begripligt:

    Allt kontrollerat luftrum är indelat i sektorer där varje sektor har en ansvarig flygledare. Utformningen på dessa sektorer behöver inte stämma överrens med t ex utformningen på TMA utan är en uppdelning av luften mellan olika flygledarpositioner. Sektorerna är oftast utformade med tanke på den trafik som går igenom, dvs ett flöde, för att kunna avveckla trafken på ett så smidigt sätt som möjligt.

    Logiskt sett borde områdeskontrollen ta hand om trafiken över flygnivå 95, men det skulle göra det betydligt svårare för inflygningskontrollen att malla in trafik som kommer från 3-4 olika håll. Därför har inflygningskontrollen ansvar upp till ex flygnivå 195 för att hinna sekvensera trafiken i ett bra flöde.

    Denna uppdelning är mindre intressant för dig som pilot, har du vanliga TMA kartor räcker de mer än väl. Den "administrativa uppdelningen" inom ATCC skulle antagligen bara förvirra om man ritade ut den på kartorna och riskera att det blir fler intrång in kontrollerad luft utan klarering...

    Hoppas det blev lite klarare nu!
     
  5. Michael J

    Michael J Ny medlem

    får tacka för ett bra svar, nu så sken det upp ett ljus:tupX2
     
Laddar...

Dela sidan