”Det kunde gått mycket värre”

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Magnus, 12 April 2007.

  1. Magnus

    Magnus Ny medlem

    "Den spektakulära kraschen i Stockholm kunde slutat mycket illa. Nu lyckades piloten nödlanda planet och klara livet på sig själv och sina tre medpassagerare.
    – Han är en av de mest erfarna och skickliga piloterna i vår klubb. Jag är övertygad om att det kunde ha gått mycket värre med en pilot som inte hade hans erfarenhet, säger Ossian Sandström.
    Enligt Sandström sade piloten att motorn helt enkelt tvärstannade mitt under flygningen, plötsligt och helt utan förvarning.
    – Det är extremt ovanligt. Jag har flugit i 38 år och aldrig råkat ut för det, säger Ossian Sandström.
    Planet tillhör Stockholms Flygklubb och hyrs ut till klubbens medlemmar. Piloten och hans tre vänner hade varit på sightseeing över skärgården när olyckan inträffade.
    – De hade varit borta i ungefär en och en halv timme när detta hände, sägger Ossian Sandström."

    Källa: http://www.aftonbladet.se/vss/stockholm/story/0,2789,1044337,00.html

    /Magnus
     
  2. Danny

    Danny Ny medlem

    Känner båda och har flugit planet många gånger. Det är ju väldigt ovanligt att en sådan här motor stannar. MTBF skall vara 100 000 flygtimmar.
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    När jag flög till Skavsta flygplats den 1 april parkerade jag, konstigt nog, alldeles bredvid SE-GAV. Hann med att växla några ord med piloten innan han gav sig av.
     
  4. cheetah1

    cheetah1 Ny medlem

    Det ska bli intressant att se haverirapporten sen. Den måste ju ha skurit eller trasats sönder invändigt på nåt jävla drastiskt vis om den ska kunna stanna så.
    (Ursäkta svordomen):bored
     
  5. Djin

    Djin Ny medlem

    Jag tror på bensinstopp.
    Enligt artikeln var det en Pa28a med 4 personer ombord och dom hade varit ute i över 1 timme. Hur mycket bensin får man med sig om man är så många? Glömde piloten att skifta tank? Hur blev stämningen i cockpit när motorn stannade? Passagerarna började skrika och piloten började bli svettig? Totall-blackout kanske förekom och missade helt att skifta tank. Även den bästa kan göra fel.
    Ska som sagt bli väldigt intressant att läsa utredningen.
    OBS. Detta är bara spekulationer från min sida.
     
  6. DanielW

    DanielW Medlem

    Tekniskt fel på kärran, enligt en av helikopterförarna hämtade på plats och både flyger HKP och FPL(lärare/kontrollant på båda typerna) så var det en "fantastiskt bra" landning.

    cheetah1´s förklaring ligger nog mycket nära sanningen.
     
  7. Djin

    Djin Ny medlem

    Som sagt, mina egna spekulationer. Har pratat med en del PA28a tekniker och dom säger samma sak.
     
  8. DanielW

    DanielW Medlem

    Och jag säger bara vad en person på plats såg.. Dvs ett hål i motorn där kolven/staken gått ut.
     
  9. Djin

    Djin Ny medlem

    Det sa du ju inte förs nu.
     
  10. cheetah1

    cheetah1 Ny medlem

    Oj. :X Ja, händer det en gång på en miljard flygtimmar kanske? För det satt inte en Theilert i den väl?

    EDIT: Det gjorde det alltså inte. Länk till artikel
     
  11. TOC

    TOC Ny medlem

  12. cheetah1

    cheetah1 Ny medlem

    Jo, den nöp visst lite där kanske..
     
  13. DanielW

    DanielW Medlem

    Då måste min vän sett fel, eller så tolkade jag hans beskrivning fel. Tur att dom klarade iaf.
     
Laddar...

Dela sidan