100% kostnadsfritt webbaserat färdplaneringsprogram

Diskussion i '060 Navigation' startad av Flightplanner, 9 Juni 2011.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. Flightplanner

    Flightplanner Ny medlem

    www.flightplanner.se

    FlightPlanner är ett kraftfullt webbaserat färdplaneringsprogram för det europeiska luftrummet och kräver endast en webbläsare. Kan nås från vilken dator som helst i världen med tillgång till Internet.

    FlightPlanner innehåller funktionalitet för att tillfredsställa även den mest kräsna piloten med funktioner som inkluderar:

    * En färdplaneringsguide som hjälper dig att snabbt och enkelt färdplanera din flygning
    * Färdplanering mellan NAV, flygplatser och egna definierade punketer
    * Bränsleplanering
    * Grafisk vikt och balans
    * Integrerad terrängdata för att göra din planering lättare
    * Väderbriefing
    * Grafiska väderikoner
    * ATC och driftfärdplaner
    * Rapporter
    * Över 50 flygplanstyper och möjligheter att skapa egna
    * Kalender för soluppgång och solnedgång
    * Automatisk magnetisk variation
    * Spara/hämta obegränsat antal färdplaner

    MVH
    Peter
     
    • Gillar Gillar x 2
  2. control

    control Välkänd medlem

    Edit: Jag var nog lite väl grinig igår ;)
     
  3. Flightplanner

    Flightplanner Ny medlem

    Det enda som behövs korrekt är ditt namn och telefonnummer om du vill använda dig utav ATS färdplan via AroWEB.
     
  4. Mikael

    Mikael Medlem

    Njäe, det där med att lämna personuppgifter och göra komplicerade registreringar utan att veta vad man får leder bara till massor med onödiga registreringar och medföljande "nyhetsbrev" från siter man inte är intresserad av.
     
  5. PilotDreams

    PilotDreams Medlem

    Då tycker jag ni skall ta bort stjärnorna som markerar tvingande fält.

    [​IMG]


    Jag har bara testat det väldigt snabbt. Och anledningen till det är att det är SEGT.

    Varje uppdatering tar tid. och jag sitter på snabb uppkoppling (100Mb) och snabb dator. Vill inte tänka på hur segt det skulle upplevas på min lilla minilaptop som jag oftast har med mig på utflykterna, via trådlöst.

    (och jag har bara valt att visa Sverige, med inzoomad bild för att slippa riskera visa hela europas info....)

    Jag kommer prova det igen, för det är grafiskt snyggt.

    Men än så länge vinner Linköping FK's Flygplanering och SW Flightplanner, som jag dessutom kör i min Android telefon och har på i planet.

    Dessa båda är blixtsnabba och enkla att jobba med.

    Men, som sagt jag kommer ge det en chans till om ett tag.

    Tommy
     
  6. Flightplanner

    Flightplanner Ny medlem

    Hej,

    Tack för dina synpunkter. Det är värdefullt för oss att få ta del av dina tankar, ideér eller klagomål. Det ger oss en chans att utveckla och förbättra vårt system.

    Vi kommer att ta bort ”tvingande fält”.

    Vilken webbläsare/version är det du använder när du upplever att systemet är ”SEGT”?

    Med vänlig hälsning
    Peter
     
  7. PilotDreams

    PilotDreams Medlem


    Använder både Firefox 4 och IE8
    Inte testat i chrome än..

    /Tommy
     
  8. Flightplanner

    Flightplanner Ny medlem

    Hej Tommy,

    Applikationen är testad och fungerar på IE, 8.0, Firefox 4.0 och Chrome
    11.0

    Första gången man använder FlightPlanner tar det ca 3s att ladda ner all data som ”Temporära Internetfiler”. Efteråt ska man inte uppleva att systemet är segt. Vi ska gå igenom applikationen och försöka förbättra prestanda.

    MVH
    Peter
     
  9. PilotDreams

    PilotDreams Medlem


    3 sekunder hade jag inte ens reflekterat över. Det hade jag inte brytt mig om, detta var mkt mer och varje gång man slog på/av Navaids osv.. Airspace osv..
    Vissa saker slog jag på och fick vänta länge, sedan var det trögt att jobba med den infon visad på skärmen, så slog jag av visningen igen och då tog det ytterligare lång tid att få bort det...
    Kändes helt enkelt väldigt trögjobbat...

    Men som sagt, det var första intrycket.

    Jag kommer ge det en chans till och hoppas det upplevs bättre då.

    MVH
    Tommy
     
  10. Flightplanner

    Flightplanner Ny medlem

    Hej Tommy,

    Vi skulle vara tacksamma med en utförlig beskrivning av dina tester när du upplever att systemet är segt. Vi har testat med 120 samtida användare med olika hastigheter. Själv testar jag med 2 Mbit/s. Som jag sa tidigare så kan man uppleva en fördröjning utav max 3s första gången man startar applikationen. Efteråt ska det gå rätt snabbt, mindre än 1s oavsett hastigheten på din bredband eftersom datamängden är obetydligt liten. Latency testerna är bra, mindre än 81ms.

    Vi har använt följande webbläsare vid våra tester: IE 8.06 & 9, Firefox 4.0.1 och Chrome 12.0.7

    Får du något skriptfel när du upplever att sidan är för långsam, tillåter du din webbläsare att köra skript (js och php) eller måste den kontrollera skripten innan den körs osv.? Vi är mycket angelägna att få feedback från alla användare för att kunna förbättra systemet.

    Under de närmaste veckorna kommer vi ytterligare att jobba med prestanda på vårt system eftersom vi planerar att släppa en android och iphone app. Självklart kommer även dessa att vara kostnadsfria.

    Med vänlig hälsning
    Peter
     
  11. Flightplanner

    Flightplanner Ny medlem

    Förenklad registrering

    Förenklad registrering!

    flightplanner.se
     

    Bifogade filer:

  12. kungen

    kungen Medlem

    Jag kan inte logga in den godkänner inte det password jag hade skrivit.

    Trist
     
  13. Flightplanner

    Flightplanner Ny medlem

    Hej,

    För att kunna logga in måste man verifiera sin email adress inom en vecka.

    MVH
    Peter
     
  14. kungen

    kungen Medlem

    Klockrent kan du då reseta min mail adress så skall jag skaffa ett konto
    (mailadressen kommer via PM)

    MVH
    Kungen

     
  15. ankan

    ankan Medlem

    Hej Peter!

    Det här är Ankan som skriver (a.k.a Anders Musikka, snubben bakom www.swflightplanner.se).

    Jag ser att du har massor av information som jag själv inte lyckats komma över (du verkar t.ex ha alla inpasseringspunkter rätt för alla CTR, jag har fortfarande inte lyckats få dem absolut rätt överallt). Du har också tillgång till bra väderuppgifter.

    Eftersom din tjänst också är gratis, borde det inte vara en bra idé att samarbeta? Jag menar, det skulle gagna alla piloter i sverige...

    Några idéer:
    * Jag kan lägga in stöd i mitt android-program för att ladda ner rutter från din tjänst (så att dina användare enkelt kan navigera sina planerade rutter m.h.a mitt android program).
    * Du kan använda "mina" höjdkartor.
    * Du kan få "min" polygondata för areor som påverkas av NOTAM.
    * Jag skulle gärna ha åtkomst till ditt luftrums-data...(TMA, R-områden, inpasseringspunkter, signifikanta punkter)

    Mitt program är open-source, så du behöver egentligen inte mitt godkännande för att använda något av ovanstående.

    Vad säger du, jag har en känsla av att marknaden för flyg-färdplanering i Sverige är alldeles för liten för två helt separata gratisprogram...? :)
     
  16. Flightplanner

    Flightplanner Ny medlem

    Hej Ankan,

    Självklart vill vi samarbeta med alla som vill driva gratistjänster för privatflygare.

    Vi har planerat att i slutet av 2011 släppa en android och iphone version av flightplanner. Men om du redan har ett android program där användarna skulle kunna använda delar eller hela flightplanner är vi villiga att dela med oss och istället fokusera på förbättringar i webbversionen. Återkom gärna med ett mail direkt till flightplanner@flightplanner.se.

    Jag samarbetar med Luftfartsverket (där jag även är anställd) och får min data via dem. Eftersom jag har ett avtal med LFV kan jag tyvärr ej sprida data vidare. Om jag skulle göra det skulle det vara ett brott mot ingånget avtal och jag skulle riskera mitt jobb. Hoppas du har förståelse för detta.

    När det gäller program för färdplanering kan jag berätta att flera företag planerar att utveckla webb samt mobila lösningar för färdplanering under 2012. Förhoppningsvis får vi ytterligare bra program som kommer att gynna privatflygare.

    Med vänlig hälsning
    Peter
     
  17. ankan

    ankan Medlem

    Hej Peter!

    Kul att du är öppen för samarbete! Jag tycker verkligen att det är dags att vi privatflygare tillsammans såg till att få fram en svit med olika gratisprogram (och databaser egentligen) för olika tillämpningar. Dagens situation, där samma jobb i praktiken görs många gånger (någon researchar TMA-frekvenser för Svenska Flygfält, någon för PocketFMS, jag gör det för swflightplanner.se, du gör det säkert för flightplanner.se), är kostsam. I Sverige idag finns inte någon gemensam, öppen databas med flygplats- och luftrums-information, vilket gör att det är ett relativt stort projekt att utveckla tjänster som swflightplanner (och PocketFMS, osv). Jag tror att vi skulle kunna få fram många spännande applikationer av olika slag om mer fritt data fanns - t.ex vet jag att det finns flera programmerare på det här forumet som experimenterat med egna applikationer..

    Dock förstår jag situationen med datat och ditt avtal med LFV. Förbaskat att det ska vara så svårt att få tillgång till våra myndigheters (och därmed svenska folkets eget) data. När det nu är så att luftrumsintrång är ett ökande problem, kan man ju tycka att det minsta LFV kunde göra var att publicera en maskinläsbar fil med alla luftrumsdefinitioner (och gärna aktiva R-områden), så att det i varje fall inte kunde råda något som helst tvivel om vilken luft som är G-luft och inte!

    Jag är givetvis intresserad av att utöka min android-applikation så att den kan använda rutter från flightplanner.se. Jag kontaktar dig via mejl!
     
  18. TOC

    TOC Ny medlem

    Hur hade du tänkt med dom aktiva R-områden,ett stort antal av dom är upprättäde 24h (alltid) men aktiva till och från?

    För dom R-områden krävs tillstånd att passera alltid i den delen som ligger i G-luft,aktiv eller ej,tillstånd att passera den delen som ligger i C-luft få man via klarering.

    Enkelt sagt,det blir ingen nytta att veta om området är aktivt eller ej,man ska begära tillstånd att passera.

    /TOC
     
  19. ankan

    ankan Medlem

    TOC: Tack för rättelsen. R-områden var ett dåligt exempel. Jag tänker på temporära flygförbudszoner av olika slag. Dessa publiceras ofta i NOTAM, men om jag fattar saken rätt kan de också publiceras som AIP SUP. Det är inte helt lätt som privatpilot att få reda på var sådana zoner ligger någonstans. I princip måste man läsa all AIP SUP och NOTAM, och tolka koordinaterna själv.

    Dessutom är det ju så att R-områden kan tas bort och läggas till, och i dagsläget finns ingen maskinläsbar definition varken av vanliga R-områden, temporära R-områden, eller några andra luftrum överhuvudtaget.

    Ta t.ex R-området som kommer att upprättas i Norra änden av Gotland (över Fårö) i september. Det finns beskrivet som NOTAM, och det går att automatiskt analysera NOTAM-meddelandet och räkna ut en luftrumsdefinition. Men det är inte helt lätt, och det finns ingen tydlig standard för hur sådana områden definieras, så det är svårt för program som swflightplanner.se att tolka dem korrekt, på ett automatiskt sätt.

    Ett annat område är det som beskrivs i AIP SUP 34/2011, som täcker stora delar av Norrland. Detta har inte publicerats som NOTAM, utan här är man tvungen att läsa AIP SUP.

    I och med att olika typer av luftrumsintrång är ett problem, så tycker man att LFV borde göra allt för att se till att informationen finns samlad på ett och samma ställe, gärna i ett maskinläsbart format så att datat blev tillgängligt för olika tjänster. En vanlig karta för vanliga VFR-piloter skulle också vara hjälpsam, ungefär som finavia har för finland.
     
  20. TOC

    TOC Ny medlem

Dela sidan