11 saker du måste göra med ditt Flygcert!

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Jonas, 1 Februari 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Instämmer!
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. control

    control Välkänd medlem

    I slutet mars ska jag till staterna för att förhoppningsvis få ett FAA cert.
    Jag har en tid bokad på en FSDO i Oakland utanför San Francisco.

    Någon som har tips på bra ställen att utföra sin "flight review" antingen kring San Francisco eller i närheten av Las Vegas?


    Någon här som gjort ett sådant här kunskapstest som krävs för att få flyga I?
    "(2) Within 24 months preceding the month in which the person applies for the instrument rating, the person passes the appropriate knowledge test; and"

    Hoppas på en fin flygtur antingen över Golden gate eller Grand canyon :D
     
  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Låter hur kul som helst!

    Jag har bara landat på Henderson airport i Las Vegas men där finns vad jag vet en schysst flygskola som du skulle kunna göra PC/checkout hos. Kanske kontakta dem och hör efter.

    http://www.monarchsky.com/

    Sen måste man som du säger göra en teoretisk test IFP, "Instrument rating for Foreign Pilots" som är en något kortare test en det vanliga IR-teori provet (Ingen uppflygning behövs men däremot en PC sen).

    Vad jag har förstått så bör du söka för IR när du skickar in dina papper till FAA och göra teoriprovet innan du hämtar certet/temporära lappen och visa upp ett giltigt teoriprov. Sen gäller det att göra en IR PC på tex monarchsky.

    Jag har själv inte gjort det men hör att andra gjort det, men hade tänkt göra det nästa gång jag åker över i alla fall :)

    Berätta gärna hur det går!

    Jonas
     
  5. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Måste säga att jag blev riktigt sugen på Grand Canyon... Funderar nästan på att ta med det i semesterplanerna nu :)


    http://www.abeam.be/grand_canyon.html
     
  6. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Control, blev det någon resa och något IR-teori prov? IR-konvertering ligger i min pipe så jag vill gärna höra lite tips.

    Jonas
     
  7. control

    control Välkänd medlem

    Tja,

    Jo men tyvärr fick jag inte godkänt på IR-provet. Jag pluggade nästan inget och dessutom gjorde jag "misstaget" att läsa FAR/AIM och försöka memorera sådant därifrån som jag trodde det kunde komma frågor på. Hade jag hittat denna sida innan jag gjorde provet så hade det gått vägen:

    http://preparetotest.com/instrument-rating-quiz/

    Sen hade jag otur med vädret i SF så det vart ingen praktisk flygning men det kommer fler tillfällen.
     
  8. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Ajj, tråkigt.. Min plan var att träna på IR provet innan eventuell avresa på https://www.aviationexam.com/UI/Pages/ShowPart.aspx?id=FAA_FULL , kanske ovanstående sajt har samma material. Övade på aviationexam inför JAR-IR så jag är väldigt nöjd med deras material och frågebanksmotor. så de är värt de pengar man får lägga ut. Det är ca 921 frågor för Foreign IR som sägs vara identiska med den skarpa frågebanken (och komplett). Blir en bra repetition och uppfräschning av kunskaperna då de är mer praktiska än JAR frågorna. Kan man få ut Certet (utan IR-behörighet) även om man inte har nåt IR-Teoriprov att visa upp om man nu sökt för det?

    Jonas
     
  9. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Förresten vad kostade testen?
     
  10. control

    control Välkänd medlem

    Hej, det gick utmärkt att få motsvarande PPL med ME även efter ett misslyckat IR-Prov. Jag ska se om jag kan hitta kvittot men det var inga märkvärdiga pengar....
     
  11. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Ok, låter bra. Var lite orolig att kanske mista möjligheten att flyga VFR om jag ansöker om nytt cert men inte fixar IR behörigheten på plats. Antar att du fått ett plastkort/cert via post nu? Står det PPL ME på den? Får du ett nytt om ska lägga till IR?
     
Laddar...

Dela sidan