2 av 3 olyckor

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av kapten_nilsson, 25 Januari 2010.

  1. kapten_nilsson

    kapten_nilsson Ny medlem

    Olyckor kommer om tre. Tyvärr har två redan hänt.

    Det började med Taban Air.
    Ett eldinferno vid landning.
    Använder tydligen gamla "Sovjet-kärror".
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6480057.ab

    Nu i natt:
    En 737-800 fårn Ethiopian airlines har kraschat efter start i medelhavet.
    Aftonbladet skriver:
    "Bara fem minuter efter start kraschade planet i Medelhavet.

    – Kontrolltornet bistod piloten under starten och miste av någon okänd anledning plötsligt kontakten med planet, sa transportminister Ghazi Aridi till journalister på flygplatsen."
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6482343.ab

    När sker olycka nr tre? Ruggigt.
     
  2. above&beyond

    above&beyond Ny medlem

    lär bli en till snart spec så som iran håller på med sina sovjetiska TU flygplan. Tycker iranair ska ta bort "Our mission is your safety" på deras hemsida
     
  3. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Det finns en myt om att diverse olyckor och dödsfall kommer i grupper om tre. Något statistiskt belägg för den saken finns inte. Men om man inte bestämmer sig för ett tidsitervall går det alltid att gruppera slumpvisa händelser så att det verkar vara tretal - eller tvåtal eller fyrtal. Vadhelst man önskar.

    Vad beträffar Iranair, så finns det bolaget inte med på EU's svarta lista.
    http://ec.europa.eu/transport/air-ban/doc/list_sv.pdf
    Så litet kalla fakta om säkerheten kunde kanske vara på sin plats om nu någon vill påstå att det är ett farligt bolag.

    Att flygplan från gamla Sovjet generellt skulle vara farliga känner jag inte till. Själv har jag bara rest med sådant en gång, och det var en positiv överraskning. De viktigaste kännetecknen är tung och robust konstruktion och dålig bränsleekonomi, en följd av att flygbränslet var så gott som gratis i Sovjet.

    Jag behöver väl bara nämna AN-2 så förstår ni vad jag menar.

    Hälsningar

    Allan
     
  4. above&beyond

    above&beyond Ny medlem

    det är säkert nog inget fel på flygplanets flygkropp och utrustning utan det är servicen och underhållningen av dessa typer som misskötts i vissa länder i öst.
     
  5. PilotDreams

    PilotDreams Medlem

    Jag tycker snarare att USA skall ta bort sina sanktioner mot Iran som drabbar flygbolaget Iran Air t.ex oerhört hårt.

    De får inte köpa nyare flygplan än 12 år, får inte köpa reservdelar till sina Boeing eller Airbus flygplan.

    USA tvingar sålunda Iranska bolag till ryska flygplan.
    Med tanke på hur många TU154 som flyger runt och hur nya de senaste modellerna är, verkar det vara ett säkert plan.

    Har själv fotat Iran Air's maintenance i Tehran och blev imponerad.
    Men har du mer fakta än mig så läser jag gärna dessa..

    MV
    Tommy
     
  6. above&beyond

    above&beyond Ny medlem

    Iran air var en gång i tiden bland de finaste flygbolagen i östvärlden. Men det är som det är nu tyvärr
     
Laddar...
Liknande trådar
  1. Lennart
    Svar:
    5
    Visningar:
    1,507
  2. Jonas
    Svar:
    1
    Visningar:
    1,232

Dela sidan