8,33 kHz år 2018

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av C42, 12 Mars 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 9 medlemmar.
  1. C42

    C42 Medlem

    Jag hittade det här på Eurocontrols sida (http://www.eurocontrol.int/articles/833-khz):

    In 1994 it was decided to introduce a further channel split from 25 to 8.33 kHz. Subsequently, 8.33 kHz was introduced above FL245 in the ICAO EUR Region from October 1999 and above FL195 from the 15 March 2007. At the time of writing, 8.33 kHz channels have been implemented in the airspace of over 20 ICAO EUR Region States. On 16 November 2012 it was agreed to further extend 8.33 kHz to all european airspace by 2018.

    På en annan sida ( http://central-europe-avionics.com/8-33-khz-below-fl-195 )står det så här:

    Europe has therefore agreed to extend the use of 8.33 kHz radios in three phases:
    • Phase 1 (from17 November 2013): all new VHF radios are required to be 8.33 kHz capable.
    • Phase 2 (2014), a small number of control sectors in the most frequency congested areas in which most aircraft are already 8.33 kHz capable will require 8.33 kHz radio equipage.
    • Phase 3 (2018), aims for full deployment in all European airspace, however European States can propose to delay deployment in areas that have a limited network impact.
    Som synes kommer vi att drabbas av kravet på att uppdatera vår radioutrustning och det skall vara infört 2018 och omfatta ALLT luftrum. MEN, enligt den senare citatet, de de olika staterna kan medge undantag. Är det någon som vet hur det kommer att ligga till med detta i Sverige? Kommer man att vara lika sena att införa/anpassa bestämmelserna som man varit med att införa LAPL (där man drog på det så länge man kunde)? Då kommer inget att hända på lång tid. Men om man vill vara "bäst i klassen" måste vi nästan alla skaffa nya radioapparater år 2018.
    Vad skall man räkna med? Någon som vet?
     
  2. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Man kan ju spekulera i att behovet för 8,33khz-kanaler är mindre i Sverige med tanke på att vårt luftrum inte är lika trångt, vilket i så fall skulle tala för ett senare införande
     
  3. Olle#one

    Olle#one Medlem

    För ett par veckor sedan fick vår klubb faktura från 'Post- och Telestyrelsen', tillsamman med den fanns ett informationsblad som handlade om 8,33Hz och 2018. Jag kommer inte ihåg den exakta lydelsen men som jag minns så handlade det inte om någon senareläggning. Någon annan har kanske detta papper tillgängligt och ge oss dess lydelse?
     
  4. C42

    C42 Medlem

    Alldeles rätt, men det kräver lite tankearbete (ansträngning) från myndighetens sida att klassificera luftrummen som mer eller mindre trånga. Och sedan skall det motiveras också för Eurocontrol. Jag befarar att man går den enklaste vägen, d.v.s. ta hela paketet (eftersom det kostar minst för myndigheten, och kostnaden vältras över på oss). Men det kunde vara intressant om någon från transportstyrelsen tittade i det här forumet någon gång och svarade på frågan.
    I så fall är en åsikt från mitt håll att enbart kräva 8,33 kHz i de områden med kontrollerad luft där trafiken är som tätast (om det nu verkligen behövs), runt Stockholm, Malmö och Göteborg, och då endast i TMA. Kontrollzonerna borde klara sig utan detta krav eftersom det inte är så många flygplan i luften där samtidigt. Dessutom harmonierar det med kraven på transponder som är högre i TMA (mode C) än i CTR (mode A).
     
  5. C42

    C42 Medlem

    Jag ställde frågan till transportstyrelsen:
    Fråga: Vad kan man räkna med för regler när det gäller införande av 8,33 kHz kanaldelning i luftrummet även under FL195? Detta skall vara genomfört 2018.
    Enligt vad jag läst kan man medge nationella undantag från kravet i vissa luftrum.
    Kan man tänka sig att det blir ett generellt undantag för luftrumsklass G under FL195 och att flygledningen får bevilja undantag i klass C (beroende på hur utnyttjat frekvensutrymmet är)? Hur ställer sig transportstyrelsen till detta?
    Har man tänkt ut några övergångsbestämmelser?

    Angående er frågan nedan. EU förordning 1079/2012 är en av flera förordningar som syftar till teknisk interoperabillitet. Även om förordningen ger Transportstyrelsen möjlighet att bevilja ansökningar om undantag under vissa förhållanden, ska man ha i åtanke att dessa undantag kan överprövas av EU kommissionen.

    Vi anser att vi därmed inte har möjlighet att bevilja omfattande eller generella undantag av den typ du beskriver nedan, det anser vi går tvärt emot avsikten med förordningen.

    EU förordningar gäller och omarbetas inte till ett nationellt regelverk, vi har heller inte för avsikt att komplettera denna förordning med ytterligare nationella regler. Förordningen har redan trätt i kraft och till delar så ska den redan tillämpas, däri finns övergångsbestämmelserna.

    Det verkar som mina värsta farhågor besannats. Tvärstopp för gamla radioapparater efter 2018.
     
  6. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Jag försöker väcka liv i denna tråd igen:

    Finns nån ny information kring detta? Vad innebär kravet egentligen?
    Några exempel på funderingar: Gäller kravet även NAV-utrustningen eller enbart COM? (Man kan ju tänka sig att en gammal King Nav-Com skulle kunna användas som NAV-hjälpmedel om kravet bara gäller NAV och inga frekvensändringar sker? Eller blir det förbjudet att ö h t slå på en sån apparat?
    Såvitt jag förstår blir väl annars i stort sett all nuvarande radioutrustning oanvändbar. Kostnaden lär bli saftig för alla och lär väl t ex innebära att man knappast kommer att ha råd att dubblera NAV/COM-en som man ofta gör nu? Att ersätta en Garmin 430 torde ju kosta i storleksordning 100 tkr och en dubblering av detta börjar nog närma sig värdet för många äldre klubbmaskiner. Hur ser kapaciteten för montering ut hos behöriga verkstäder? Finns några bra paketlösningar på gång? Nån som har överblick?
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Kravet gäller enbart COM-utrustning. NAV-utrustning har 50 kHz kanaldelning sedan länge och det finns inga diskussioner om att minska den -- speciellt inte som behovet av VOR/ILS minskar med ökad användning av GPS.
    Transportstyrelsens uppfattning är glasklart att man får ha kvar COM-utrustning med 25 kHz kanaldelning i flygplanet, men man får inte använda den för annat än 25 kHz-kanaler. Den enda 25 kHz-kanal som säkert kommer att finnas kvar är 121.5 MHz (den är t.o.m. en 100 kHz-kanal). Det påstås att TS har sökt dispens hos EU för att få ha kvar några 25 kHz-frekvenser i Norrland, just för att flygplan som i princip enbart flyger i okontrollerad luft där inte skall behöva byta utrustning, men jag vet inga detaljer.

    Däremot så har jag från trovärdiga källor hört att de nederländska myndigheterna anser att sådan utrustning inte ens får finnas i flygplanet och att när de hittat sådan vid rampkontroll så har de groundat flygplanet tills den monterats ur även om det också funnits 8.33 kHz-apparater! (I Nederländerna krävs redan i dag 8.33 kHz-utrustning i kontrollerad luft.)
    Det finns ingen anledning att ersätta en Garmin 430! Den uppfyller ju kraven fullt ut.
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Tack Airborne för ett seriöst och uttömmande svar!
    Man kan förstås ändå konstatera att det är rätt många COM-apparater (King!) som måste bytas ut. Det är inga billiga grejor. Enbart en Com kostar över 20.000 utan montering, se t ex http://www.aeroshop.eu/en/transceivers/garmin-gtr-225-comm.html . Om man måste ha kombinerad NAV/Com verkar priset vara det dubbla -se pris längst ner i länken!
     
    Senast redigerad: 2 November 2016
  9. Per-B

    Per-B Medlem

    Tyvärr räcker det inte med 20tkr heller, om man väljer 255A-versionen med 8,33 frekvenser i dropdown-boxen via din länk blir det 30tkr inkl. VAT bara för COM. Sedan tillkommer tillbehör som rack, montagekit, installation, ev. pappersarbeten m.m.

    Alternativet är att riva ut fast radio och köra 8,33khz portabel inkopplad på headset, med extern antenn för bästa signal. Det blir nog en del som gör det på billigare privatkärror då värdet på planet är lågt i förhållande till utgiften, och man ändå vill kunna flyga i kontrollerat luftrum.
     
  10. odeheim

    odeheim Medlem

    Kommer bli dyrt detta för alla flygplansägare. Jag själv köpte denna http://www.aircraftspruce.com/pages/av/radios_icom/icom11-14551.php för 1495dollar till min pa28. Det är en dual radio.

    Tyckte det kändes surt som fan detta med att bli tvingad att kosta på en ny radio när man har en som fungerar men samtidigt känner jag att vi får bort rätt många apparater som inte fungerar som de ska. Iaf jag har varit med om väldigt många undermåliga radioapparater där nått krånglar. Antingen radio eller dålig mottagning osv.
     
  11. Larscho

    Larscho Moderator

    Reglerna för installation/utbyte av radioapparater har förenklats i regelverket så att det inte längre krävs STC om man uppfyller vissa villkor. T.ex. för de apparater där du kan använda samma kabelinstallation och rack så bör det inte tillkomma mycket i pappersarbetet. Jag håller på att läsa på lite om detta och det får gärna någon annan göra också. CS-STAN heter regelverket.
     

    Bifogade filer:

  12. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Ja, minsann. Och det fånigaste av allt är att detta beror på för lite europeisk samordning, inte för mycket. (Det kan vara värt att tänka på när man klagar på EU. ;))

    De gamla 760 kanalerna skulle mer än väl räcka om det fanns en europagemensam frekvenstilldelning, men det har man inte kunnat komma överens om utan varje land tilldelar frekvenser själva. Då blir frekvenstilldelningen inte optimal och 760 kanaler räcker inte. Jämför med USA...

    Å andra sidan kanske man kan hoppas på att det blir flera flygklubbsfrekvenser så trafiken på olika flygplatser slipper störa varandra.
     
  13. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

  14. odeheim

    odeheim Medlem


    Låter intressant. Jag ska läsa på lite om det också. Men i detta fall är det väl att den är TSO godkänd och med ett form1 intyg så är allt som det ska i en normalklassad kärra dvs. Man kan ju göra ett eget STC annars, om nån har råd :)
     
  15. odeheim

    odeheim Medlem

    Kan tyvärr inte svara på några kostnadsfrågor då vi gör allt själva. Har turen att ha en bror med alla mek cert så är helt ny el till radion osv till en kostnad av kablage typ.

    Men skulle vi gjort jobbet på en verkstad så förstår jag att det kostar pengar då det tar en hel del tid.
     
  16. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Ok tack för svar ändå :)
     
  17. Larscho

    Larscho Moderator

    Att installera en radio med hjälp av nya regelverken bör inte kosta mer än radion + en dags arbete. Detsamma för transponder.
     
    • Gillar Gillar x 2
  18. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Sitter o bläddrar igenom begagnatmarknaden på diverse flygplanssajter, typ billigare och äldre PA28 och C172. Kan inte låta bli att tänka att det mesta man ser är värdelöst om något år. Transponder och radioapparater måste bytas ut då. Vad kommer att hända? Kommer någon våga eller ha råd att uppgradera och sen sälja? Eller vågar någon köpa och uppgradera utan att det kostar skjortan? Eller blir det moment 22?

    Vilken tråkig situation och vilket slöseri.... Är jag pessimistisk eller finns det någon bra väg ur det här?
     
  19. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Ett bra sätt vore om TS likt brittiska CAA viggade en stor summa pengar från EU och avsatte för flygplanens radiobyten. Många kärror skulle må bra av ett radiobyte ändå.
     
  20. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

Laddar...

Dela sidan