8.33 kHz - vad kostar det egentligen?

Diskussion i '090 Flygradiotelefoni' startad av Per D, 8 Juni 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Per D

    Per D Medlem

    Hejsan,

    Vi måste ju byta COM i klubbkärran och vill ju inte lägga ner för mycket på det.

    1. Har någon koll på priser på rimliga apparater som löser COM-kravet? Vad kostar de och via vilka inköpskanaler?
    2. Vilka kostnader i övrigt (papper, installation) pratar vi om här egentligen och hur kan man undvika största delen av dessa kostnader?
    3. Är det någon som funderat på gruppköp eller motsvarande för att trycka ner priset? Det borde ju finnas utrymme för någon typ av förhandling...


    //Per
    +46767832237
     
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    IFR eller VFR? Vad har flygplanet för radio nu?
     
  3. control

    control Välkänd medlem

    Billigaste trig radion inkl. installation och pappersarbete, ca 30000:- är en siffra jag fått.
     
  4. Per D

    Per D Medlem

    Nu ser det ut att sitta två stycken KX 155 Nav/Com.
     
  5. sobjerke

    sobjerke Aktiv medlem

    Vi har akkurat byttet ut en KX155A med en KX165A (28V, C182S). Den kom på ca 56.000 NOK. Det var mulig å få en Garmin radio en del billigere, men fordelen med KX 165A er at den passer i samme kassett og dermed er det ikke snakk om ekstra kostnader til arbeid og avgifter.
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Eftersom det inte finns krav på två radioapparater vid privatflygning så skulle jag byta en av KX155-apparaterna mot en KX165A, eller byta ut den mot en Garmin COM/NAV. Garminapparaten är så pass mycket billigare att det kan löna sig trots det extra installationsarbetet.

    Klarar ni er med en NAV så är ett annat alternativ att byta ena KX155 mot en COM från Trig.

    Om det är så att ni bara skall flyga VFR så är en billighetslösning att använda en bärbar radio ansluten till flygplanets antenn.
     
  7. Per D

    Per D Medlem

    OK! Vilken Garminmodell har du i åtanke?
     
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    GNC255.

    Men fråga för all del en avionikverkstad vad installationsarbetet skulle kosta -- det kan ju skilja mycket beroende på hur den nuvarande installationen ser ut. Vi sitter annars i samma sits och de avionikverkstäder vi varit i kontakt med bedömer att det är billigare att byta ut en KX155 mot en Garmin eller Trig trots att det är mera arbete eftersom en KX165A är så mycket dyrare.

    Listpriset enligt tillverkarnas webbplatser är USD 6000 för en KX165A och USD 4500 för en GNC255. Då är GNC255 en mycket modernare enhet som bl.a. kan visa anropssignalen för den inställda frekvensen och automatiskt avkodar och visar ID-signalen för VOR/ILS.
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. Per D

    Per D Medlem

    Ok, låter som en budget på 55'-60' då, det blir ju lite gungor och karuseller beroende på om man väljer Garmin eller Bendix.

    Det är ingen som hört om det har tagits initiativ till gruppköp någonstans? Borde finnas en sällsynt möjlighet att skära något i kostnaden om man kan beställa en pall direkt från fabrik...
     
  10. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Om ni klarar er med en NAV så kan ni ju byta den ena KX155 mot en Trig TY96 som är en ren COM. Tillverkaren anger inget listpris, men en brittisk återförsäljare anger ett pris på GBP 1750 + moms.
     
Laddar...

Dela sidan