Aero 2009

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av gramlin, 23 December 2008.

  1. gramlin

    gramlin Medlem

    Några fler som ska ner till Friedrichshafen i april?

    Vi har precis börjat planeringen.
     
  2. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Om man vill så kan man leka lite med lFKs färdplanering.

    http://www.lfk.se/flygning/planering/index.xml

    En grov uppskattning av flygtiden fick jag genom att mata in
    ESSA-ESMS-EDNY 105kt och fick flygtiden 7:26.

    Hmm undrar om solljuset räcker till och om man hinner flyga alla leggar på en dag?

    Hur pålitligt kan vädret vara i April?

    (Flyger förhoppningsvis SE-ESD med Gramlin ner )

    Jonas
     
  3. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    På EEEN dag?!?! Brukar tjejerna också säga till dej att "dubbelt så fort är inte dubbelt så roligt"?
    Dra uuut på njutningen!

    Planerar ni för TVÅ pers, eller?
     
  4. allan.emren

    allan.emren Medlem

    13 timmar mellen soluppgång och -nedgång borde ju räcka gott till två eller tre etapper med sammanlagt 7-8 timmars flygtid. MEN - vädret i april kan vara lurigt. Det är inte allas säkert att det tillåter hela sträckan på en dag, så ni gör nog bäst i att ha en övernattning planerad ifall utsikterna skulle se ut att vara dåliga.

    Lycka till, och hoppas det blir en minnesvärd resa. :tupX2

    Flygtiden blir väl ungefär densamma oberoende av om man övernattar på vägen eller ej? Och för min del är det flygningen som är det roliga. Hotellrum ser likadana ut överallt. (Med vissa undantag :) )

    Hälsningar/Allan
     
  5. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Vi är helt överens, Allan, att flygtiden blir (nästan) densamma, men jag njuter hellre 3 tim/dag än en enda lång "performance" där de sista timmarna bara blir transportsträcka (därför jämförelsen med kvinntimmer...).;)
     
  6. allan.emren

    allan.emren Medlem

    För mig blir de ingalunda några transportsträckor. Jag får liksom aldrig nog av flygning. Nåja - det där sista var väl en sanning med modifikation. Förra året när jag flög nästan 11 timmar samma dag,
    (http://www.flygfyren.nu/forum/showthread.php?threadID=459&forumID=16) kändes inte den sista halvtimman helt nödvändig. ;)

    Normalt brukar jag tycka att 2 - 4 timmar är bästa längd på en etapp, och två sådana ger en idealisk flygdag. Helst en på förmiddagen, lunch och sedan en på eftermiddagen. Eller också lunch med i flygplanet och en enda etapp på 4 - 6 timmar.

    Men det viktiga är att var och en väljer sina etapper och dagar så att det blir så trevligt som möjlgt för den personliga smaken. För några kanske det innebär entimmarsflygningar, en till två per dygn. För andra betydligt längre. Man kan inte säga att det ena är bättre än det andra.

    Se bara till att göra något trevligt på platserna där ni övernattar. :)

    Hälsningar/Allan
     
  7. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Till Allan E: Tack för den mycket underhållande Kirunaläsningen i länken ovan!
    (Som sagt: dubbelt så länge är inte dubbelt så roligt, hellre två gånger hälften...sa drängen)

    Till Gramlin: Frågan kvarstår angående Friedrichshafen: planerar du/ni för TVÅ pers eller...
     
  8. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hej och god fortsättning!

    Vi blir tre personer (Flygfyren medlemmarna Gramlin, Jonas och PC) vilket blir maximum pga vikten. Vi har inte hunnit planera något detaljerat än men jag skulle helst ta hela sträckan på en dag om det går (tre piloter som turas om) om det inte blir för stressigt. Men det blir givetvis några alternativa övernattningsställen på vägen.

    Tack för era tips, tar tacksamt emot fler!

    Vänligen

    Jonas
     
  9. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    PS.

    Visst är det härligt att dra ut på det hela, men jag tycker ändå det är rätt coolt att kunna ta sig fram snabbt. Typ att äta frukost i Uppsala och senare middag i Tyskland vid målet, vilket är genomförbart, jämfört med om man tagit bilen.

    Jonas
     
  10. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Thanks! Lycka till!:tup
    Borlänge + Siljansnäs vidhåller troligen traditionen Arlanda-Zürich, dagpendlande per båt över Bodensjön (boende på BaB i Romanshorn).
     
  11. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Ja, tänk på hur vädret KAN vara...
    Slå in ESMS den 1 april 2008 (samma datum som man förmodligen försöker dra från Sverige 2009) så får man en viss hint om att det inte alltid är så lätt:
    http://www.wunderground.com/history/
     
  12. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Precis hemkommen från mässan (per Airbus) med mängder av intryck säger ryktet att en del av flyggänget fick åka buss sista biten ner till Bodensjön.
     
  13. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Vadå BUSS, Anders, du brukar ju åka BÅT sista biten till Friedrichshafen...
    Detta år låg mässa så tidigt i almanackan, MEEEN minst fyra av oss S-näsare riktar in oss på Romanshorn/Friedrichshafen NÄSTA år då våren hunnit lite längre. Vi tänker också repetera traditionen att tågluffa i Schweiz efteråt. Med samma väder som sist blir det en höjdare i bokstavlig mening.
    Please, berätta var du kommer att publicera rapporten från DENNA mässa!
     
Laddar...

Dela sidan