AIC om 8.33 kHz från och med 2018 i Sverige

Diskussion i '090 Flygradiotelefoni' startad av hans_p, 10 November 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    • Gillar Gillar x 1
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Som man kunde misstänka blir det i princip inga som helst frekvensändringar (bara Gällivare information på den listan och även den nya frekvensen är en f.d. 25 kHz-frekvens). De enda som händer är att man byter från 25 kHz-kanalen till 8.33 kHz-kanalen på samma frekvens.

    Det skall bli spännande att se när de första "nya" kanalerna dyker upp -- de som var motiveringen till hela konverteringscirkusen.
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. joflin

    joflin Medlem

    Det ryktas att den GA-bekanta (i alla fall hör i Mälardalen) radio-/GPS-/nav-apparaten Garmin-430w ska kunna mjukvaru-uppdateras till att bli VHF_AM,0833MHZ-benägen? !,

    är det något forumet har erfarenhet? /, kunskap kring?

    PS_appartypen ska f ö ha problem kring ESSU-Eskilstuna?, trots att där används gamla bekant ...,125MHz frekvens detta år2017.
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    GNS430 och GNS430W klarar 8.33 från början!

    Jag har aldrig haft problem med att använda GNS430 i Eskilstuna.
     
  5. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Det är bara en inställning i 430 som man kan göra själv
     
  6. Harry

    Harry Ny medlem

    Hejsan
    När jag läst igenom både AIC B 10/2017 och B 103/2017 så är det underförstått att man fortsätta att flyga VFR under 4000 ft utan att byta till 8.33 radio efter den 1.1.2018 ?
    Harry
     
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Nej! Regeln är att om du flyger i luftrum där du måste använda radion så måste du också ha radio som klarar 8.33 kHz kanaldelning. Höjden har i och för sig ingen betydelse.

    4000-fot regeln handlar om den högsta höjd där man får använda flygklubbsfrekvenserna. Den regeln har inget med 8.33 kHz att göra och är inte heller ny, utan har "alltid" funnits. Den syftar till att minska störningar mellan olika klubbar som använder samma frekvens.
     
  8. C42

    C42 Medlem

    • Gillar Gillar x 1
  9. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack för länken, @C42.
     
  10. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Listan är inte komplett. Alla frekvenser utom nödfrekvensen 121.500 skall ändras under 2018 om det inte finns dispens (gäller vad jag vet bara flygklubb/skol-frekvenser) eller om det är tekniskt omöjligt (händer ibland där samma frekvens används över ett stort område med flera sändare -- jag vet inte om det är aktuellt i Sverige.)
     
  11. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    Finns det någon smidig lista på utrullning av nya frekvenser? Både flygplatser och luftrum kan väl få ändrade frekvenser? AIC A 01-18 är preliminär, står det.

    I AIP AIRAC AMDT 3, som träder i kraft 24/5, hittade jag i listan med flygplatser (bläddra ned till AD 1.1) med hjälp av marginaländringsmarkeringar, att Lidköping och Ljungby/Feringe får nya frekvenser.

    Är det alltså AIP AD 1.1 och motsvarande ändringar senaste AIP AIRAC AMDT som gäller för att kolla ev. nya frekvenser för flygplatser?

    Är det på samma sätt man får gå till väga för TMA m.m? Alltså bläddra i AIP ENR 2.1 och kolla efter ändringar i AIP AIRAC AMDT?
     
  12. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    I princip är det så. Om du prenumererar på en flygfältsmanual som Svenska Flygfält eller Jeppesen så bör dessa publicera alla frekvensändringar som handrättningar tills det flygplatskortet uppdaterats.
     
Laddar...

Dela sidan