Air Canada Flight 797 - Kaptenens insats?

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av Fakkah, 9 Juli 2007.

  1. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Hej!

    Satt och tittade på en dokumentär igår (Air Crash Investigation) och såg någonting som gjorde mig förvirrad.

    Flygplanets bakre toaletter fattar eld, utan någon som helst synlig låga och kabinen blir rökfylld.

    Väl på marken är kabinen såpass rökfylld att både F/O och kaptenen väljer att hoppa ut genom cockpit fönstret.

    Är det inte kaptenens uppgift att se till att alla är ute innan han själv går ut ur flygplanet?

    Eller är det andra regler då kabinen är så rökfyllt att man knappt ser någonting?

    Dokumentären kan laddas ner här:

    http://rapidshare.com/files/30263015/Air_Canada_Flight_797.wmv


    Skulle vara kanon om någon kunde klargöra vad det är som egentligen gäller. För av det jag hört och läst är ju att befälshavaren alltid ska vara ute sist.

    Andreas
     
  2. Brandten

    Brandten Ny medlem

    Var det så, att F/O och CPT hoppade ut samtidigt? Såg den där på TV för inte så länge sen och var det inte så att F/O står utanför, och sedan ropar till CPT när han får se honom i cokpit. Han springer tillbaka och räddar CPT.
    Jag kanske tänker på någon annan flygcrash ?

    På aviation safety står det:
    "After the captain completed the emergency engine shutdown checklist, both he and the first officer attempted to go back into the cabin and assist in the passenger evacuation, but were driven back by the smoke and heat. Thereafter, they exited the airplane through their respective cockpit sliding windows"
     
  3. Rikard

    Rikard Medlem

    Usch. Den där typen av dokumentärer får mig att bli tårögd. :(

    Hur är det nu? Grundregeln idag är väl att man genomför en "emergency dive" så fort det finns rökindikationer på ett kommersiellt flygplan?
     
  4. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Brandten: Just det, det glömde jag helt bort, att kaptenen nästan blev medvetslös.

    Men utöver det, är det inte kaptenens plikt att kika igenom kärran innan han kliver av?

    Rikard: Ja, visst är dessa dokumentärer otroligt rörande, men å andra sidan så ger dem mig som blivande pilot en mer verklighetsuppfattning. Alla som ger sig in i yrket vet att det är ett otroligt farligt yrke när det väl kommer till problem ombord.

    Men jag kan ibland känna att det gör mitt blivande jobb lite extra spännande, då allting kommer att hänga på mig väl när det händer något :)
     
  5. Knorren

    Knorren Medlem

    Nu får du nog ta och hejda hästarna lite väl!

    Den bilden du målar upp känns ju som hämtad ur någon glorifierad föreställning av vad yrket innebär och att "den siste som lämnar skutan är kaptenen". När det brinner och du är instängd någonstans så är garanterat din tanke att rädda dig själv och inte på något coolt Mcgyver-sätt rädda hela 737:an. Och vill du ha tillfredsställelse av att rädda människor i nöd så är du definitivt inne på fel yrkesbana, utan jag föreslår i så fall jobb inom vård eller räddningstjänst.
    Att det sedan finns människor som agerar heroiskt med risk för sina egna liv är en annan sak, men att utgå från detta när man vill bli pilot känns inte som en sak man bör prata högt om på arbetsintervjun eller hos psykologen...
     
  6. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Knorren, missförstå mig inte fel.

    Givetvis har jag hundra andra skäl varför pilotyrket är så otroligt tilldragande för mig, men endå måste man tänka på riskerna och framförallt säkerheten när man ger sig in i yrket. Vad man ser på dessa dokumentärer är ju att piloter halvt som halvt bryter ihop när de förlorat passagerare under sin flight.

    Och givetvis ska man ju försöka göra sitt bästa för att få ut så många som möjligt.

    Meningen med denna tråd var trots allt kaptenens arbetsuppgifter, ville få en klargörelse över vad han ska och inte ska göra i olika situationer.
     
Laddar...

Dela sidan