Air France?!

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av kapten_nilsson, 1 Juni 2009.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Här är ett direkt kopierande från ett annat forum, där en användare har kommit över de automatiska nödsignalerna som skickades från flygmaskinen via satelit till AF's huvudkontor.

    Det är även en vild diskussion om att pitotrören kan ha fått is i sig.

    Detta är ett känt fel på A320,21,30 och 340 tydligen och Airbus skickade ut någon form av brev och uppmanade bolagen till att byta dessa.

    Det verkar även vara surr om att ADIRU'n inklusive dess 2 backups har falerat. många relaterar till Qantas incidenten som hände i oktober i fjol.
    ( http://en.wikipedia.org/wiki/Qantas_Flight_72 )



    02:10Z:
    Autothrust off
    Autopilot off
    FBW alternate law
    Rudder Travel Limiter Fault (air speed changes exceed the ability of the RTL)
    TCAS fault due to antenna fault (dual antennae on this AC - auto-switch to TA due to stall or wind shear)
    Flight Envelope Computation warning
    All pitot static ports lost

    02:11Z:
    Failure of all three ADIRUs
    Failure of gyros of ISIS (attitude information lost)

    flight crew fighting to maintain/regain control
    02:12Z:
    ADIRUs Air Data disagree

    flight crew loses control
    02:13Z:
    Flight Management, Guidance and Envelope Computer fault
    PRIM 1 fault
    SEC 1 fault

    uncontrolled descent
    02:14Z:
    Cabin Pressure Controller fault (cabin vertical speed)
     
  2. piloten

    piloten Medlem

    Jag ryser :(
     
  3. Ogge

    Ogge Medlem

    Du råkar inte veta vad den dokumentären heter eller var man kan få tag i den?
     
  4. Housh

    Housh Ny medlem

    Det är Mayday air disaster som visas på fyran.


    // H.
     
  5. PatricLång

    PatricLång Ny medlem

    Vad hade den New York flighten med haglet för flyg nr.? ... skulle jätte gärna vilja veta mer om olyckan!
     
  6. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Beklagar att jag gav fel lokalitet beträffande den flygning jag nämnde.
    Planet var på väg till Atlanta, inte NY. Här finns en länk till det hela

    http://en.wikipedia.org/wiki/Southern_Airways_Flight_242

    (Jag är inte längre säker på att det var denna som Allan menade.)
     
  7. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Det kan ha varit den här olyckan, men jag är inte säker. Min minnesbild är att det var i NYC och att ingen överlevde. Men jag kan förstås minnas fel. Skulle aldrig gå ed på saken.

    Hälsningar/Allan
     
  8. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Man har nu fiskat upp hela stjärtfenan, 29 kroppar och diverse annat ur Atlanten.
    Bilder:
    http://www.fab.mil.br/portal/voo447/FOTOS/loc_fotos/foto_1.jpg
    http://www.fab.mil.br/portal/voo447/FOTOS/loc_fotos/foto_2.jpg
    http://www.fab.mil.br/portal/voo447/FOTOS/loc_fotos/foto_4.jpg
    http://www.fab.mil.br/portal/voo447/FOTOS/loc_fotos/foto_5.jpg
    http://www.fab.mil.br/portal/voo447/FOTOS/loc_fotos/foto_6.jpg
    http://www.fab.mil.br/portal/voo447/FOTOS/080609/foto_2.jpg


    Man surrade även om att man trodde att fenan hade brutits av mid-air. Man tyckte det fanns likheter mellan denna olycka och AA587 där fenan bröts av.
    Där visade rapporten att styrmannens hårda roderutslag, tillsammans med kraftig turbulens fick fenan att brista.
    Skillnaden var dock att AA587 fenan hittades flera Km från resten av flygplanet, och det verkar som att man har hittat en samlad plats där vraket från AF447 har hittats.

    Usch, hemska händelse..
    Tänk er, mitt i natten, över atlanten, off-radar och i de där väderlekarna få alla dessa failure meddelandena.:unsure
     
  9. Laban

    Laban Ny medlem

    Jag blir så innerligt trött på den förbannade sensationsjournalistiken som bedrivs i svensk media av folk som inte har en jävla aning om vad de skriver om.

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5367635.ab

    Enligt Aftonbladets resonemang så bör man undvika att åka i en Volvo eftersom minst en har kraschat....

    Det är ju en evinnerlig tur att SAS flyger A330-300 och inte A330-200 för det är ju fel på alla A330-200 i hela världen...

    ...sur.
     
  10. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Laban,
    länken du skrev fungerar inte. Vet inte vad det stod, men stod det vad du beskrev så är det självklart beklagligt.
    Efter 14 år i service med endast ett stort haveri (så vitt jag vet och kan minnas), tycker jag låter som en väldigt bra flygmaskin.

    Dom grundar förmodligen sitt argument på Pitotrören.
    Hade man som journalist läst på lite vet man att ett haveri inte händer på grund av ett fel. Bakom ett haveri ligger alltid 5-8 kritiska fel.
     
  11. Laban

    Laban Ny medlem

    Fakkah,

    Hmm, verkar som om länken inte fungerar (nu gör den det btw men jag ändrar inget i mitt svar)... kopierar in texten:

    Tycker det är så tydligt hur media verkligen söker efter sensationen, hur långsökt och pinsamt svag den än är...

    En bra flygmaskin? Mjo nog är den det...
    http://en.wikipedia.org/wiki/Air_Transat_Flight_236

    Glidflykt i 19min och 65 Nautiska :)
     
  12. TOC

    TOC Ny medlem

    O/T
     
  13. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    http://www.dt.se/nyheter/utrikes/article541316.ece
     
  14. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    http://www.liveleak.com/view?i=47d_1202124772

    ;)
     
  15. floyd

    floyd Ny medlem

    Som ni kanske vet har dom nu hittat diverse vrakdelar från AF447

    http://ca.news.yahoo.com/france-says-finds-bodies-atlantic-crash-wreckage-20110404-041706-771.html

    http://www.bea.aero/fr/enquetes/vol.af.447/images.du.site.php

    http://i34.tinypic.com/sb3l88.jpg
     
  16. Cry

    Cry Ny medlem

    http://en.wikipedia.org/wiki/Coffin_corner_(aviation)

    Min flyglärare tror mest på denna teori, som i korthet säger att ett flyplans stall fart ökar med höjden, vilket teoretiskt skulle kunna motverkas av att flyga snabbare. Å andra sidan finns det ett fenomen som inträffar med ökad fart kallad "high speed buffeting", dvs en sort inducerat vibration över ett visst värde.

    Detta ger i normala fall ett hastighets "spann" som ett plan kan flyga i, över stall speed med under den sk "critical mach number". Vid turbulens miskar detta spann, och vid kraftig turbulens stallar flygplanet och bryts sönder pga stora G krafter, om inte piloterna känner ingen problemet och sjunker.

    Ovanstående stämmer än så länge med vad vi vet. De flög in i en kraftig storm och bröts sönder...
     
  17. floyd

    floyd Ny medlem

    På de få bilder som släppts ut, antar att dom granskat noga för att inte få med känsliga saker som upprör, så snackas det mycket om att planet bröts när det slog i havsytan och inte i luften.

    Med tanke på att mycket av delarna låg "relativt" nära varandra så kanske det är en sanning i det, skulle planets delar ligga över en otrolig stor sökyta och troligen inte finnas.
    Landningshjulet var ju nedfällda också och det efter kraschen i havet, bilden på det högra stället är oskadat och skulle ju vara i dåligt skick om det var nere vid kollisionen.

    Fast kan ju fällts ner efter det sjunkit också enligt spekulationer, finns tydligen olika faktorer på detta som jag tyvärr inte är insatt i alls.

    Får hoppas dom snabbt hittar FDR och CVRen så man får ett svar på det.
     
  18. Micke_xyz

    Micke_xyz Medlem

    Efter sökande på en yta på nästan dubbla Vänerns storlek hittade man för några veckor sedan de svarta lådorna.
    Man har nu påbörjat arbetet med att analysera innehållet och så här långt har man konstaterat att all data finns kvar. Troligen sitter man just nu och laddar in flygdatan i simulatorprogram och lyssnar på röstinspelningarna.

    http://www.svd.se/nyheter/utrikes/flygkatastrof-kan-fa-sin-forklaring_6168205.svd
     
  19. W2k

    W2k Medlem

    Översättning av en pressrelease från BEA ang. att en fransk tidning (Le Figaro) publicerat uppgifter som gör gällande att olyckan orsakades helt och hållet av pilotfel (dvs, inget tekniskt fel på själva flygplanet):

     
  20. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Svarta lådan

    Nu har tydligen framsteg gjorts med analys av svarta lådan.
    http://www.svd.se/nyheter/utrikes/air-france-kraschade-efter-fyra-minuters-kamp_6202045.svd
    Jag tolkar det här som att planet råkat ut för en superstall, kanske orsakad av att piloten inte i tid upptäckte ett intstrumentfel eller pitotrörsis.
    Om en sådan stall överhuvud taget kan hävas på flygplanstypen känner jag inte till. På flera flygplanstyper är det omöjligt och där det går blir det gigantiska höjdförluster.

    Hälsningar

    Allan
     
Laddar...
Liknande trådar
  1. Fakkah
    Svar:
    0
    Visningar:
    1,724

Dela sidan