Air Marshalls..?

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av Housh, 8 Januari 2009.

  1. Housh

    Housh Ny medlem

    Hej hallå!
    Hoppas ni har haft det lungt under jul/nyår!

    Jag hade lite funderingar angående flygvakter vissa bolag har..


    Nu sist jag var utomlands var vi de första som klev in till planet.
    Vid ingången precis vid cockpiten på business class satt det en man som "läste" i tidningen, man såg att han "faila" totalt med läsningen och hade blicken på de som kom in och mitt radiostyrda flygplan jag hade i handen. (Det var i kartong)

    Lite längre in på economy class satt det en 3-5 personer utspridda bland stolarna och stirrade väldigt noga på passagerare som kom in.

    När vi väl satte oss ner fick vi höra av kapten att vi inte fått klartecken från Arlanda pga. trafik och blev tvugna att vänta i 30 minuter. I samma veva klev jag upp från stolen och gick mot närmaste toalett vilket var toaletten längre fram mot cockpiten. Då kliver samma man upp som satt precis vid ingången med tidningen och typ ställer sig vid hans stol och frågade om jag ville ha hjälp med något, jag blev lite smått överraskad då ingen passagerare skulle frågat detta och svarade att jag skulle gå på muggen och lätta på trycket, okej sa han, stod kvar och pekade mot toaletten.

    Jag såg tydligt att han hade något under byxorna, så tydligt att det sjöng om det. Man såg vid högra fickan att något rätt stort befann sig och jag gissade på att han hade någon form av vapen där och att det just var en "Air Marshall"

    Jag pratade med lite vänner och släkt som jobbar inom flygbolaget och de bekräftade att de har vaktar på både regionala och internationella flygningar.

    Nu till frågan, vilka regler gäller för detta? Vad jag trott är att flygbolagen måste ansöka om tillstånd som är djävulskt svårt att få och att det i princip bara är US Airways och liknanade bolag som har detta.



    Med vänlig hälsning
    Houshang Vaan Der Hilton.
     
  2. cjsundberg

    cjsundberg Ny medlem

    Hmmm.... intressant.

    Om ingenting har förändrats måste man ju ha tillstånd för detta från Transportstyrelsen (tidigare Luftfartsstyrelsen).

    Vilket bolag var det och mellan vilka flygplatser reste du?
     
  3. Nicklas

    Nicklas Ny medlem

    Det här har jag också undrat över. Var med om en liknande grej när jag flög med KLM från Amsterdam till Västindien. Ett par storväxta snubbar med identiska kostymer som var väldigt "hjälpsamma" Misstänkte att det var anställda av flygbolaget ( men de kan ju ha varit "vanliga" livakter åt någon betydelsefull person men det kändes inte så.

    Det här var för några år sedan och sen dess har jag nog inte sett några "Marshals" vad jag vet. Men det är ju möjligt att de normalt uppträder mer "Civilt" än de som jag och Housh har stöt på.
     
  4. Housh

    Housh Ny medlem

    Jag reste med Iran Air från Stockholm Arlanda till Iran, Tehran, Imam Khomeini Intl. Airport.

    Extra info: Boeing 747-100 ner och Boeing 747-SP tillbaka :tupX2


    Mvh Housh.
     
  5. Housh

    Housh Ny medlem

    Jo exakt.
    Som jag skrev började man ju fundera då "vanliga" personer inte skulle hjälpt till så.


    Mvh Housh.
     
  6. Housh

    Housh Ny medlem

    Efter lite googlande hittade jag denna länk:

    http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9C0CEFD91238F934A15752C0A966958260


    Nu är jag nästan säker på att det var flygvakter. Har man flygvakter på inrikesflygningar har man det på utrikes, eller?


    Mvh Housh.
     
  7. Ogge

    Ogge Medlem

    EL AL Israel anväder sig också av detta vid flygningar som klassas som "oroliga".
     
  8. Housh

    Housh Ny medlem

    El-Al vet jag använder sig av sådant plus mycket annat, alla deras boeingplan är specialgjorda som ska kunna motverka missilattacker mm..


    Mvh Housh.
     
  9. Navid Hashemi

    Navid Hashemi Medlem

    Hur och på vilket sätt är dom omgjorda? Bara nyfiken.. :e
     
  10. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    De är försedda med elektroniska motmedel av militär modell, radarvarnare samt rems- och fackelfällare.
    Det finns en ganska hyfsad sammanfattning av sådana system här:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Countermeasure

    MVH
    Håkan
     
  11. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Hej,
    att det skulle ha varit en air marshall tvekar jag på.

    Ibland (sällan) på flynordic hade man en representant som var med på flygningen för att göra en s.k. audit. Se till att allt går rätt till och fungerar som det ska. Även kolla att vi följer de bestämmelser och procedurerna vi ska. De kollar även hur man betéer sig jämnt emot passagerare osv.
    Ofta händer det om man flyger en extracharter för ett annat resebolag att man har en kontrollant med.

    Ibland kände man inte till detta och de agerade passagerare till markstoppet.

    Att en Air Marshall skulle resa sig upp och hejda en 18åring, när flygplanet fortfarande står på marken är inte så troligt.
    En air marshall's identitet är A och O i jobbet, och att avslöja sig så tidigt och så öppet vore märkligt.


    Men vem vet, man har olika procedurer i alla flygbolag, svårt att säga vad han hade för befattning.


    Andy
     
  12. PilotDreams

    PilotDreams Medlem

    Jag jobbade med Iran Air för ett tag sedan (Är FlygFotograf) och dom har beväpnade vakter på "alla" sina flighter (reservation för undantag så klart).

    Mina order var att just de aldrig fick vara med på bilderna.

    Men, på varje flight jag gjorde så var dom där före, under och efter flighterna. Alltd vänliga och hjälpsamma, men närvarande.
     
  13. Housh

    Housh Ny medlem


    Ojojoj!

    Tack för infon! Det var något likannde jag misstänkte faktiskt..
    För när jag kom in (jag var den första passageraren som kom in) såg jag ju som sagt 3-6 civilklädda sitta utspritt på stolarna..

    Sen kan jag ju tillägga till Fakkah att han hejdade mig aldrig utan han ställde sig upp vid hans stol och frågade om det var något speciellt.

    Fick du aldrig chansen eller så att fråga varför de har beväpnade vakter på deras flygningar?


    Mvh Housh.
     

Dela sidan