Alla flygklubbar - kostnadsöversikt medlemsskap

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Kastrullhäxan, 8 Maj 2023.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. Jag har varit medlem i ett par klubbar under skolning och därefter. Efter senaste brutala prishöjningen i nuvarande skulle jag vilja hitta en översyn över alla flygklubbar och kostnader, för ev. byte (alt lägga av). En sån har jag tidigare försökt göra, det har väl alla. Geografiskt kan förstås bara ett par stycken komma ifråga. Borde inte KSAK ha en. Eller vi på detta forum?

    Kolumnerna borde vara ungefär: (1) fasta kostnader, (2) tillkommande kostnader, samt (3) flygpriser (och beräkningsmodell för dem). För att inte fastna i "det beror på", skulle man därtill kunna ha ett par exempel, tex "Biggles" gör 25 flygtimmar om året och är med i alla städaktiviteter, medan "Boglus" flyger 10 timmar per år och missar alla aktiviteter.
     
  2. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Flygpriser är ju en färskvara och kan ändras vid varje förändring av bensinpriset. Medlemsavgifter förändras ofta i samband med årsmöten. Dessa saker skulle göra sammanställningar inaktuella ganska snabbt och då försvinner lite av vitsen. Sen är det ju skillnad på en UL för 600-700 kr/h till ett 6-sitsigt flygplan som kostar det 5-dubbla.

    Istället kanske vi ska uppmana alla seriösa klubbar att man har aktuella priser på sin hemsida så är det lätt för icke-medlemmar att skaffa sig en uppfattning om vad det skulle kosta att flyga där med sitt eget flygtidsuttag och önskemål om storlek på flygplan.
     
    • Gillar Gillar x 3
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Kostnaderna är förstås viktiga, men långtifrån det enda viktiga när man skall välja en flygklubb. Andra viktiga saker är t.ex.
    • Tillgänglighet på flygplan (och lärare!)
    • Flygplanens skick och utrustning
    • Tillgänglighet på flygfält (öppettider, snöröjning, banbelysning, tjällossning...)
    • Klubbarrangemang (grillkvällar, fly-in, klubbtävlingar, studiebesök...)
    • "Klubbkänsla" (är andra medlemmar hjälpsamma, finns det folk att träffa i klubbhuset...)
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan