Allt om kameran GoPro Hero

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Domino, 28 December 2010.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. Domino

    Domino Ny medlem

  2. neriks

    neriks Ny medlem

    Oj, vad förvånad jag blev när jag klickade på länken ... Det är ju min kärra och jag som flyger! ;) :blush

    GoPro kameran är riktigt bra! Vi gjorde en del tester där vi bl a monterade den på längst ute på vingen (se ovanstående filmklipp) och på fenan. När kameran satt på fenan blev dock inte resultatet så bra p.g.a den böjde sig av propellerströmmen. Dessutom skakade den en hel del ...
     
  3. Domino

    Domino Ny medlem

    haha, där ser man.

    Är sugkoppsfästet att lita på? Känns det som det sitter kvar när man landat?
     
  4. neriks

    neriks Ny medlem

    Bra fråga! Det var en fundering som vi också hade innan vi testade första gången ;) För säkerhets skull så fixerade vi sugkoppen med silvertejp och även ett snöre ... Jag vet inte om jag skulle våga att använda enbart sugkoppen så av den anledningen har jag även använt silvertejp de gånger jag haft kameran monterad på flygplanet ...
     
  5. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Nyinköpt

    Hej,

    Jag har nyligen köpt en GoPro Hero Motorsport. Nu tänkte jag höra och se vad det finns för erfarenheter kring användandet av den här kameran. På söndag flyger jag till Visby och då hade jag tänkt att prova den skarpt första gången.

    Bra tips mottages tacksamt! :)
     
  6. STM

    STM Ny medlem

    Jag testade att sätta min i taket riktad framåt med gott resultat. Standardinställningarna på kameran fungerar super så det behöver du nog inte bry dig om. Tänk på att det kan vara skönt att sätta fast den ordentligt någonstans så att du kan låta den rulla och koncentrera dig fullt på flygningen istället.

    Resultatet blev så här: http://www.vimeo.com/24564278
     
  7. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Använde du sugkoppen då?

    Det vill säga 720 och 30 f/s, eller körde du med vidvinkel?
     
  8. STM

    STM Ny medlem

    Jag har en helmet och inte en motorsport så jag monterade den med spännband för hjälm, i två krokar i taket, där vi normalt hänger upp headset. Innan flygning så provmonterade jag den på alla tänkbara ställen med filmprover från varje för att kunna avgöra vilket som fungerar bäst. Men med GoPro är det nästan bara fantasin som sätter gränsen för var man kan montera den :)

    Ja 720-läget ger mest vidvinkel, 170°. Jag använde 720/50fps för att få lite bättre slowmotion också.
     
  9. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag misstänker att det är ett spännband som är anpassat speciellt för den här kameran med fäste och så vidare? Vet du, eller någon annan, om det går att köpa till spännet separat?

    Sedan undrar jag om det är någon som har erfarenhet av att montera kameran i en vanliga Cessna 172? Vilka montage och vinklar blir filmmässigt bäst?
     
  10. STM

    STM Ny medlem

    Japp det är detta fäste: http://gopro.com/camera-mounts/vented-helmet-strap-mount/ som jag har fäst över två krokar i taket (i en Grob 109), som ursprungligen är till för att hänga upp headset.

    Mitt tips är att ta de fästen du har, sätta de på några olika ställen, och provfilma från varje vinkel. Jag tycker det blir bäst att montera den högt upp så att man får med både vyn på utsidan och inne. Det bästa vore ju dock att ha två, eller varför inte tre kameror så att man kan få med alla vinklar :)

    Lycka till!
     
  11. PilotDreams

    PilotDreams Medlem

  12. Svenw

    Svenw Ny medlem

    Den ser ju onekligen väldigt trevlig ut. Dessutom verkar det som om man får ett "bare"-paket plus sugkopp för runt $300, vilket ju känns som ett mycket rimligt pris.

    Tycker du att sugkoppen känns stabil?

    Det jag har lite svårt för med kameror av den typen är rolling shutter-effekterna som får hela världen att se ut som vore den skulpterad i Jell-O. Har iofs också sett när filmare använt effekten på ett kreativt sätt, så jag antar att det är något man kan lära sig hantera så att det inte stör.
     
  13. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Någon som kan tipsa om bästa sättet att fästa en GoPro för cockpit-vy framåt i en PA-28:a? Gärna med tillbehör som går att beställa i Sverige/Europa...?
     
  14. control

    control Välkänd medlem

    På klubbens plan sitter ett platt standardfäste limmat i taket vid belysningen. Har fungerat mycket bra. Tror att det är med standardtejpen, inget speciellt klister.
     
Laddar...

Dela sidan